ايشان ، همچنين در زمينه حلّ مشكلات احاديث مى نويسد:
بسيارى از اخبار بود كه هيچ يك از علما ، الى يومنا هذا ، پيرامون حلّش نگرديده بودند... برانديشدم كه مبادا بعد از انقضاى حيات مستعار خورشيد اين علم حقايق انوار در سحاب جهل ، مستور و بر مثال سابق ، متروك و مهجور گردد . بنا بر اين ، متوجّه شرح اخبار و كشف استار از وجوه آثار آل اطهار ـ سلام اللّه عليهم ـ گرديده ام... . ۱
شرح نويسى
از اواسط قرن دهم هجرى ، شرح نويسى به دو صورت مزجى و مفصّل ۲ بر كتب اربعه و ديگر آثار در قلمرو حديث ، آغاز گرديد. بر اساس آثار بر جاى مانده از اين دوره ، شهيد ثانى (م 966 ق) ، اوّلين كسى است كه شرح نويسى را در اين دوره احيا نموده است. وى كه كتاب بداية الدراية را در علم درايه نگاشته بود ، براى سهولت در استفاده آن براى مراجعان ، به تاريخ 959 ق ، شروع به نوشتن شرح مزجى مختصرى بر آن به نام شرح بداية الدراية ۳ كرد كه مسائل كتاب بداية و شرح آن را با تفصيل بيشترى بيان نموده است.
ملاّ صدرا (م 1050 ق) ـ كه از وى به عنوان تلفيق كننده بين عقل و نقل نام برده شده ـ على رغم تخصّص خويش در بحث هاى فلسفى ، دست به ابتكار زد و در سال 1044 ق ، شرح مفصّل فلسفى اى همراه با بحث هاى رجالى درباره سندها بر اصول الكافى نگاشت ۴ و از اين طريق ، كمك شايانى به گسترش شرح نويسى در اين دوره
1.همان ، ص ۱۰.
2.در شرح مزجى ، شارح ، متن را با توضيح ها و تبيين هاى خود يك جا مى آورد و ساختار عبارتى در آن به گونه اى است كه اگر نويسنده به وسيله اى، آن را مشخّص نكند ، متن از شرح ، بازشناخته نمى شود. در مقابل ، در شرح مفصّل ، متن از شرح و توضيح جداست ، حال با شيوه «قال ـ أقول» و يا به شيوه ديگرى.
3.الذريعة ، ج۱۱ ، ص۲۴۱ ؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج۲۱ ، ص۵۵ ؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه مركزى دانشگاه تهران ، ج۸ ، ص۵۹۰ .
4.الذريعة ، ج ۱۳ ، ص ۹۹؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۱۱ ، ص ۳۱۴؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه مجلس شوراى اسلامى ، ج ۲۵ ، ص ۲۰۹؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آستان قدس ، مجموعه ش ۹۶۱۰ .