439
تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری

تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
438

گفته هاى محدّثان و فقها بر آن ايراد مى گيرد. اين حاشيه از آغاز كتاب را در بر مى گيرد و تا حكم روزه روز عاشورا را شامل مى شود.
5 . حاشيه بر رجال الكشى (اختيار معرفة الرجال) ، از ميرداماد. ۱
حاشيه متوسّط و مهمّى است با عناوين «قوله ـ قوله» بر رجال الكشى. نويسنده ، مخصوصا به ضبط نام ها و نسبت ها اهتمام ورزيده و از اين جهت ، حائز اهمّيت فراوان است.
6. حاشية الكافى ، از رفيع الدين محمّد بن حيدر نايينى ، معروف به ملاّ رفيعا (م 1080 ق). ۲ حاشيه اى است نسبتا مختصر بر بخش «اصول» الكافى ، كه به گفته صاحب الذريعة ، اين حواشى را امير معصوم بن محمّد فصيح حسنى (م 1091 ق) ، جمع و تدوين كرده است.
7. حاشيه بر تهذيب الأحكام ، از علاّمه محمّد باقر مجلسى (م 1111 ق). ۳ اين كتاب ، حاشيه اى است بر تهذيب الأحكام كه به گفته صاحب الذريعة ، نسخه اى از آن در كتاب خانه امير عبدالحجة ايروانى در تبريز ، موجود است.
8 . حاشية الوافى ، از ملاّ فضل اللّه بن محمّد شريف كاشانى (فراغت از آن 1106 ق). ۴ حاشيه اى است با عناوين «قوله ـ قوله» بر «كتاب العقل» و كتاب «علم» و الوافى فيض كاشانى (م 1091 ق) ، كه بيشتر به شرح و بيان متون احاديث ، نظر داشته و گاهى به اسانيد نيز مى پردازد.

1.الذريعة ، ج ۱۱ ، ص ۸۷؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۸ ، ص ۲۱۷.

2.الذريعة ، ج ۱۱ ، ص ۱۸۴؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۱۰ ، ص ۱۴۳؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آستان قدس ، مجموعه ش ۷۵۸۲ .

3.الذريعة ، ج ۱۱ ، ص ۲۲۹ ؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، ج ۵ ، ص ۲۱۱.

4.الذريعة ، ج ۱۱ ، ص ۲۳۰؛ فهرست نسخ خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى ، همان.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده های هشتم تا یازدهم هجری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 88348
صفحه از 461
پرینت  ارسال به