149
پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)

حديث

۱۰۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من ، محمّد (ستوده شده در زمين) هستم . من ، احمد (ستوده شده در آسمان) هستم . من ، ماحى (از ميان برنده) هستم كه به واسطه من ، كفرْ نابود مى شود . من ، حاشر هستم كه مردم به دنبال من محشور [و جمع ]مى شوند . من ، «عاقب» هستم و عاقب ، كسى است كه بعد از او پيامبرى نباشد .

۱۰۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من شبيه ترينِ مردم به آدم هستم، و ابراهيم در قيافه و اخلاق ، شبيه ترينِ مردم به من بود. خداوند ، از فراز عرش خود ، ده نام بر من نهاد و اوصاف مرا بيان كرد و به زبان هر پيامبرى كه به سوى قومش فرستاد، بشارتِ آمدن مرا داد و نام مرا در تورات آورد و معرّفى كرد و نامم را در ميان پيروان تورات و انجيل پراكند و كتاب خود را به من آموخت و در آسمان خود ، بلندمرتبه ام گردانيد و از اسماى خود ، برايم نامى مشتق ساخت . مرا محمّد ناميد و او نامش محمود است و مرا در ميان بهترين نسل از امّتم مبعوث فرمود. در تورات نام مرا «اُحَيد» ۱ گذاشت . پس به واسطه توحيد ، بدن هاى امّت مرا بر آتش حرام گردانيد. در انجيل مرا «احمد» ناميد. پس من در آسمان ، محمودم (ستوده ام) و امّت مرا ستايش كنندگان قرار داد. در زبور نام مرا «ماحى (محو كننده)» گذاشت؛ زيرا خداوند عز و جلبه وسيله من ، بت پرستى را از روى زمين ، محو كرد. در قرآن نام مرا «محمّد» ناميد. پس ، من در ميان همه [اهل] قيامت ، به هنگام داورى ، ستوده هستم. هيچ كس غير از من ، شفاعت نمى كند . در قيامت ، مرا «حاشر» ناميد ؛ چرا كه مردم در پيش پاى من ، محشور مى شوند . مرا «مُوقِف» ناميد؛ زيرا مردم را در پيشگاه خداوند عز و جل متوقّف مى كنم. مرا «عاقب» ناميد؛ زيرا من پس از همه پيامبران ، قرار دارم و پس از من ، پيامبرى نخواهد آمد. مرا رسولِ رحمت و رسولِ توبه و رسولِ حماسه هاى جنگى و «مقتفى» قرار داد؛ زيرا در قفاى همه پيامبران آمده ام. من مقيم و كامل و جامع هستم. پروردگارم بر من منّت نهاد و به من فرمود : «اى محمّد! درود خدا بر تو! من هر پيامبرى را با زبان امّتش به سوى آنها فرستادم ؛ امّا تو را به سوى همه خلق خود، از سفيد و سياه، فرستادم و در وحشت ، چنان يارى ات كردم كه هيچ كس را بِدان يارى نكردم. غنيمت را براى تو حلال شمردم، در صورتى كه پيش از تو براى هيچ كس ، حلال نبوده است. به تو و امّت تو ، گنجى از گنج هاى عرش خود عطا كردم : فاتحة الكتاب و آيات پايانى سوره بقره را. براى تو و امّت تو ، همه زمين را سجده گاه و خاك آن را پاك و پاك كننده قرار دادم . به تو و امّت تو ، تكبير (اللّه اكبر) عطا كردم و نام تو را قرين نام خود ساختم ، به گونه اى كه هيچ فردى از امّت تو مرا ياد نمى كند، مگر اين كه در كنار نام من ، از تو نيز نام مى برد. پس، خوشا به حال تو و امّت تو، اى محمّد!» .

1.علامه محمدباقر مجلسى، از شرح الشفا نقل مى كند كه پيامبر خدا فرمود: «اُحيد (بازدارنده) ناميده شدم، بدان جهت كه اُمّتم را از آتش دوزخ، باز مى دارم و آنها را به كنار مى كشم» (بحار الأنوار: ج۱۶ ص۹۳).


پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
148

الحديث

۱۰۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أنا مُحَمَّدٌ ، وأنا أحمَدُ ، وأنا الماحي الَّذي يُمحى بيَ الكُفرُ ، وأنا الحاشِرُ الَّذي يُحشَرُ النَّاسُ على عَقِبي ، وأنا العاقِبُ وَالعاقِبُ الَّذي لَيسَ بَعدَهُ نَبِيٌّ . ۱

۱۰۵.عنه صلى الله عليه و آله :أنا أشبَهُ النَّاسِ بِآدَمَ ، وإبراهيمُ أشبَهُ النَّاسِ بي خَلقُهُ وخُلقُهُ ، وسَمَّانِيَ اللّهُ مِن فَوقِ عَرشِهِ عَشرَةَ أسماءٍ ، وبَيَّنَ اللّهُ وَصفي ، وبَشَّرَني عَلى لِسانِ كُلِّ رَسولٍ بَعَثَهُ اللّهُ إلى قَومِهِ ، وسَمَّاني ونَشَرَ فِي التَّوراةِ اسمي ، وبَثَّ ذِكري في أهلِ التَّوراةِ وَالإنجيلِ ، وعَلَّمَني كِتابَهُ ، ورَفَعَني في سَمائِهِ ، وشَقَّ لِي اسما مِن أسمائِهِ ، فَسَمَّاني مُحَمَّدا وهُوَ مَحمودٌ ، وأخرَجَني في خَيرِ قَرنٍ مِن أُمَّتي ، وجَعَلَ اسمي فِي التَّوراةِ أُحَيدَ ۲ ، فَبِالتَّوحيدِ حَرَّمَ أجسادَ أُمَّتي عَلَى النَّارِ ، وسَمَّاني فِي الإنجيلِ أحمَدَ ، فَأنا مَحمودٌ في أهلِ السَّماءِ ، وجَعَلَ أُمَّتي الحامِدِينَ . وجَعَلَ اِسمي فِي الزَّبورِ ماحي ، مَحا اللّهُ عَزَّوجَلَّ بي مِنَ الأرضِ عِبادَةَ الأوثانِ . وجَعَلَ اسمي فِي القُرآنِ مُحَمَّدا ، فَأنا مَحمودٌ في جَميعِ القِيامَةِ ۳ في فَصلِ القَضاءِ ، لا يَشفَعُ أحَدٌ غَيري . وسَمَّاني فِي القِيامَةِ حاشِرا ، يُحشَرُ النَّاسُ عَلى قَدَمي ، وسَمَّاني المُوقِفَ ، أُوقِفُ النَّاسَ بَينَ يَدَيِ اللّهِ عَزَّوجَلَّ ، وسَمَّاني العاقِبَ ، أنا عَقِبُ النَّبِيِّينَ لَيسَ بَعدي رَسولٌ ، وجَعَلَني رَسولَ الرَّحمَةِ ورَسولَ التَّوبَةِ ورَسولَ المَلاحِمِ وَالمُقتَفيَ ۴ ، قَفَّيتُ النَّبِيِّينَ جَماعَةً ، وأنا المُقيمُ الكامِلُ الجامِعُ . ومَنَّ عَلَيَّ رَبِّي وقالَ لي : يا مُحَمَّدُ صَلَّى اللّهُ عَلَيكَ فَقَد أرسَلتُ كُلَّ رَسولٍ إلى أُمَّتِهِ بِلِسانِها ، وأرسَلتُكَ إلى كُلِّ أحمَرَ وأسوَدَ مِن خَلقي ، ونَصَرتُكَ بِالرُّعبِ الَّذي لَم أنصُر بِهِ أحَدا ، وأحلَلتُ لَكَ الغَنيمَةَ ولَم تَحِلَّ لِأحَدٍ قَبلَكَ ، وأعطَيتُ ۵ لَكَ ولِأُمَّتِكَ كَنزا مِن كُنوزِ عَرشي : فاتِحَةَ الكِتابِ ، وخاتِمَةَ سورَةِ البَقرَةِ ، وجَعَلتُ لَكَ ولِأُمَّتِكَ الأرضَ كُلَّها مَسجِدا وتُرابَها طَهُورا ، وأعطَيتُ لَكَ ولِأُمَّتِكَ التَّكبيرَ ، وقَرَنتُ ذِكرَكَ بِذِكري حَتَّى لا يَذكُرُني أحَدٌ مِن أُمَّتِكَ إلاَّ ذَكَرَكَ مَعَ ذِكري ، فَطوبى لَكَ يا مُحَمَّدُ ولِأُمَّتِكَ . ۶

1.صحيح مسلم : ج ۴ ص ۱۸۲۸ ح ۱۲۴ ، صحيح البخاري : ج ۴ ص ۱۸۵۸ ح ۴۶۱۴ نحوه ، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۱۳۵ ح ۲۸۴۰ كلّها عن جبير بن مطعم ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۴۶۲ ح ۳۲۱۶۵ .

2.قال شارح الشِّفا للقاضي عياض : اُحَيد بضمّ الهَمزة ، وفتح المُهمَلة ، وسُكون التَّحتيّة ، فدال مُهمَلة ، وقيل : بفتح الهَمزة ، وسُكون المُهمَلة ، وفَتح التَّحتيّة ، قالَ : سُمّيتُ اُحيدَ ؛ لأ نّي أحيدُ باُمَّتي عَن نارِ جَهَنّمَ، أيأعدِلُ بِهِم، انتهى (بحار الأنوار: ج ۱۶ ص ۹۳) .

3.في معاني الأخبار : «جميع أهل القيامة».

4.في معاني الأخبار : «المقفّي» بدل «المقتفي» .

5.في المصدر «وأعطيتك» والتصحيح من معاني الأخبار.

6.علل الشرائع : ص ۱۲۸ ح ۳ ، الخصال : ص ۴۲۵ ح ۱ ، معاني الأخبار : ص ۵۰ ـ ۵۱ ح ۱ كلّها عن جابر عبد اللّه الأنصاري ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۹۲ ح ۲۷ .

  • نام منبع :
    پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67270
صفحه از 284
پرینت  ارسال به