161
پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)

۱۲۳.الطبقات الكبرىـ به نقل از عايشه ـ: نزد پيامبر خدا ، هيچ خصلتى منفورتر از دروغ نبود و هرگاه مطّلع مى شد كه يكى از اصحابش دروغى گفته است، به او بى اعتنايى مى كرد ، تا آن كه مى فهميد توبه كرده است.

۱۲۴.سنن ابن ماجةـ به نقل از عبد اللّه بن سلاّم ـ: هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله به مدينه آمد، مردم براى ديدن وى مى شتافتند و كسى مى گفت : پيامبر خدا وارد شد.
من هم با مردم رفتم تا ايشان را ببينم. وقتى چهره پيامبر خدا را ديدم ، متوجّه شدم كه چهره او چهره يك فرد دروغگو نيست. نخستين سخنى كه از پيامبر شنيدم ، اين بود كه مى فرمود : «اى مردم! به يكديگر سلام گوييد و مردم را اطعام كنيد و صله رحم به جا آوريد و شب هنگام كه مردم خفته اند، نماز بگزاريد ؛ تا به سلامت وارد بهشت شويد» .

د ـ دادگرى

قرآن

«بنا بر اين ، به دعوت بپرداز و همان گونه كه مأمورى ، ايستادگى كن، و هوس هاى آنان را پيروى مكن و بگو: «به هر كتابى كه خدا نازل كرده است ، ايمان آوردم و مأمور شدم كه ميان شما عدالت كنم . خدا پروردگار ما و پروردگار شماست . اعمال ما ، از آنِ ما و اعمال شما ، از آنِ شماست . ميان ما و شما خصومتى نيست؛ خدا ميانِ ما را جمع مى كند و فرجامْ به سوى اوست» .

حديث

۱۲۵.امام على عليه السلام :فردى يهودى ، از پيامبر خدا چند دينار طلبكار بود . هنگامى كه آنها را مطالبه كرد ، پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود : «اى مرد يهودى! فعلاً چيزى ندارم كه به تو بدهم» .
او گفت : اى محمّد! رهايت نمى كنم تا طلبم را بپردازى.
پيامبر خدا فرمود : «پس من هم با تو مى نشينم» .
آن قدر در كنار او نشست كه در همان جا نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا و صبح را خواند. اصحاب پيامبر خدا ، آن مرد را تهديد مى كردند. پيامبر صلى الله عليه و آله به آنان نگاه كرد و فرمود : «با او چه مى كنيد؟!» .
عرض كردند : اى پيامبر خدا! يك نفر يهودى ، شما را باز بدارد؟!
فرمود: «پروردگارم عز و جل مرا مبعوث نكرده است كه به معاهد و غير معاهد ستم كنم».
چون روز بالا آمد ، مرد يهودى گفت : گواهى مى دهم كه هيچ خدايى جز اللّه نيست و گواهى مى دهم كه محمّد ، بنده و فرستاده اوست. نصف مالم را در راه خدا مى دهم . به خدا قسم ، اين كار را با تو نكردم، مگر براى اين كه اوصافى را كه از تو در تورات آمده است ، امتحان كنم. من اوصاف تو را در تورات چنين خوانده ام كه : محمّد بن عبد اللّه ، زادگاهش مكّه است و هجرتگاهش طَيْبَه ؛ نه تندخوست و نه خشن و نه داد و بيداد به راه مى اندازد و نه زبانش را به فحش و ناسزا مى آلايد. اكنون من گواهى مى دهم كه هيچ خدايى جز اللّه نيست و تو پيامبر خدا هستى . اينك اموال من ، در اختيار شماست و هرگونه كه خداوند دستور داده ، درباره آن حكم فرما.
آن مرد يهودى ، مال و ثروت فراوانى داشت.
بستر پيامبر خدا ـ كه درود خدا بر او باد ـ يك عبا بود و بالش او پوستى پُر شده از الياف درخت خرما. يك شب ، آن را براى پيامبر دولا كردم. صبح كه شد ، پيامبر فرمود : «اين بستر، ديشب مرا از نماز ، باز داشت» .
آن گاه ، دستور داد كه يك لا شود .


پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
160

۱۲۳.الطبقات الكبرى عن عائشة :ما كانَ خُلُقٌ أبغَضَ إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله مِنَ الكِذبِ ، ومَا اطَّلَعَ مِنهُ على شَيءٍ عِندَ أحَدٍ مِن أصحابِهِ فَيَبخَلَ لَهُ مِن نَفسِهِ حَتَّى يَعلَمَ أن أحدَثَ تَوبَةً . ۱

۱۲۴.سنن ابن ماجة عن عبداللّه بن سلام :لَمَّا قَدِمَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله المَدينَةَ انجَفَلَ النَّاسُ إلَيهِ ، وقيلَ: قَدِمَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله . فَجِئتُ فِيالنَّاسِ لِأنظُرَ إلَيهِ، فَلَمَّا استَبنتُ وَجهَ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَرَفتُ أنَّ وَجهَهُ لَيسَ بِوَجهِ كَذَّابٍ . فَكانَ أوَّلُ شَيءٍ تَكَلَّمَ بِهِ أن قالَ : يا أيُّها النَّاسُ أفشُوا السَّلامَ ، وأطعِمُوا الطَّعامَ ، وصَلُّوا بِاللَّيل وَالنَّاسُ نِيامٌ ، تَدخُلُوا الجَنَّةَ بِسَلامٍ . ۲

د ـ العَدل

الكتاب

«فَلِذَ لِكَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَ لاَ تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَ قُلْ ءَامَنتُ بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ مِن كِتَـبٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ رَبُّنَا وَ رَبُّكُمْ لَنَآ أَعْمَــلُنَا وَ لَكُمْ أَعْمَــلُكُمْ لاَ حُجَّةَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنَا وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ» . ۳

الحديث

۱۲۵.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ يَهوديَّا كانَ لَهُ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله دَنانيرُ فَتَقاضاهُ ، فَقالَ لَهُ : يا يَهوديُّ، ما عِندي ما أُعطيكَ .
فَقالَ : فَإنِّي لا أُفارِقُكَ يا مُحَمَّدُ حَتَّى تَقضيَني .
فَقالَ صلى الله عليه و آله : إذَن أجلِسَ مَعَكَ ، فَجَلَسَ صلى الله عليه و آله مَعَهُ حَتَّى صَلَّى في ذلِكَ المَوضِعِ الظُّهرَ وَالعَصرَ وَالمَغرِبَ وَالعِشاءَ الآخِرَةَ وَالغَداةَ ، وَكانَ أصحابُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَتَهَدَّدونَهُ ويَتَواعَدونَهُ ، فَنَظَرَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلَيهِم ، فَقالَ : مَا الَّذي تَصنَعونَ بِهِ ؟!
فَقالوا : يا رَسولَ اللّهِ، يَهودِيٌّ يَحبِسُكَ ؟!
فَقالَ صلى الله عليه و آله : لَم يَبعَثني رَبِّي عَزَّوجَلَّ بِأن أظلِمَ مُعاهَدا ولا غَيرَهُ .
فَلَمّا عَلا النَّهارُ قالَ اليَهودِيُّ : أشهَدُ أن لا إلهَ إلاَّ اللّهُ وأشهَدُ أنَّ مُحَمَّدا عَبدُهُ ورَسولُهُ ، وشَطرُ مالي في سَبيلِ اللّهِ . أما وَاللّهِ ما فَعَلتُ بِكَ الَّذي فَعَلتُ إلاَّ لِأنظُرَ إلى نَعتِكَ فِي التَّوراةِ ، فَإنِّي قَرَأتُ نَعتَكَ فِي التَّوراةِ : مُحَمَّدُ بنُ عَبدِاللّهِ مَولِدُهُ بِمَكَّةَ ومُهاجَرُهُ بِطَيبَةَ ، ولَيسَ بِفَظٍّ ولا غَليظٍ ولا صَخَّاب ، ولا مُتَزَيِّنٍ بِالفُحشِ ولا قَولِ الخَنا ، وأنا أشهَدُ أن لا إلهَ إلاَّ اللّهُ ، وأ نَّكَ رَسولُ اللّهِ ، وهذا مالي ، فَاحكُم فيهِ بِما أنزَلَ اللّهُ . وكانَ اليَهودِيُّ كَثيرَ المالِ .
ثُمَّ قالَ عَليٌّ عليه السلام : كانَ فِراشُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَباءَةً ، وكانَت مِرفَقَتَهُ ۴ أدَمُ ۵ حَشوُها ليفٌ ، فَثُنِيَت لَهُ ذاتَ لَيلَةٍ ، فَلَمَّا أصبَحَ قالَ : لَقَد مَنَعَني الفِراشُ اللّيلَةَ الصَّلاةَ ، فَأمَرَ صلى الله عليه و آله أن يُجعَلَ بِطاقٍ واحِدٍ . ۶

1.الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۳۷۸ ، البداية والنهاية : ج ۳ ص ۲۱۰ .

2.سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۴۲۳ ح ۱۳۳۴ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۴ ح ۴۲۸۳ ، الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۲۳۵ .

3.الشورى : ۱۵ .

4.المِرفَقَة : المخدّة (الصحاح : ج ۴ ص ۱۴۸۲ «رفق») .

5.الأَدَم والاُدُم : جمع الأديم ؛ وهو الجلد المدبوغ (انظر المصباح المنير : ص ۹ «أدم») .

6.الأمالي للصدوق : ص ۵۵۱ ح ۷۳۷ و۷۳۸ عن موسى بن إسماعيل عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۱۶ ح ۵ .

  • نام منبع :
    پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67233
صفحه از 284
پرینت  ارسال به