225
پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)

۲۱۳.المناقب، ابن شهرآشوب :پيامبر خدا پيش از آن كه مبعوث شود، بيست خصلت از خصلت هاى پيامبران را دارا بود كه اگر فردى يكى از آنها را داشته باشد، دليل بر عظمت اوست، چه رسد به كسى كه همه آنها را دارا باشد! وى پيامبرى امين، راستگو، ماهر، با اصالت، شريف، والا مقام، سخنور، خردمند، با فضيلت، عبادتْ پيشه، بى اعتنا به دنيا، سخاوتمند، دلير و جنگاور، قانع، فروتن، بردبار، مهربان، غيرتمند، صبور، سازگار و نرمخو بود و با هيچ منجّم و كاهن و پيشگويى درنياميخت.

۲۱۴.الطبقات الكبرىـ به نقل از كعب الأحبار ، در پاسخ پرسشى درباره اوصاف پيامبر صلى الله عليه و آله در تورات ـ: او را چنين مى يابيم : «محمّد پسر عبد اللّه ... نه بد زبان است، و نه در كوچه و بازار، هياهو به راه مى اندازد و بدى را با بدى پاسخ نمى دهد؛ بلكه مى بخشد و گذشت مى كند».

۲۱۵.الطبقات الكبرىـ به نقل از كعب الأحبار ـ: ما در تورات، چنين مى خوانيم : «محمّد پيامبرِ برگزيده، نه تندخوست و نه خشن و نه اهل جار و جنجال. در كوچه و بازار، بدى را با بدى جواب نمى دهد؛ بلكه مى بخشد و گذشت مى كند».

۲۱۶.الطبقات الكبرىـ به نقل از حسن۱ـ: گروهى از اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله جمع شدند و گفتند : چه خوب است كسى را پيشِ همسران پيامبر خدا بفرستيم و از نحوه رفتار او در خانه اش، سؤال كنيم تا شايد آن را سرمشق خود قرار دهيم.
آنان كسى را پيش يكايك همسران پيامبر فرستادند و آن فرستاده، [از همه آنان ]يك پاسخ آورد : شما از اخلاق پيامبرتان مى پرسيد. اخلاق او، [همان دستورهاى ]قرآن است. پيامبر خدا شب ها را نماز مى خوانَد و مى خوابد و روزه مى گيرد و روزه مى گشايد و با همسر خود، هم بستر مى شود.

1.حسن در اين جا، ممكن است حسن بصرى يا امام حسن عليه السلام باشد .


پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
224

۲۱۳.المناقب لابن شهرآشوب :كانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله قَبلَ المَبعَثِ مَوصوفا بِعِشرينَ خَصلَةً مِن خِصالِ الأنبِياءِ ، لَو انفَرَدَ واحِدٌ بِأحدِها لَدَلَّ عَلى جَلالِهِ ، فَكَيفَ مَنِ اجتَمَعَت فيهِ ؟! كانَ نَبِيَّا أمينا ، صادِقا ، حاذِقا ، أصيلاً ، نَبيلاً ، مَكينا ، فَصيحا ، نَصيحا ، عاقِلاً ، فاضِلاً ، عابِدا ، زاهِدا ، سَخيَّا ، كَميَّا ، قانِعا ، مُتَواضِعا ، حَليما ، رَحيما ، غَيورا ، صَبورا ، مُوافِقا ، مُرافِقا ، لَم يُخالِط مُنجِّما ولا كاهِنا ولا عَيَّافا . ۱

۲۱۴.الطبقات الكبرى عن كعب الأحبارـ لَمّا سُئِلَ عَن نَعتِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله فِي التَّوراةِ ـ: نَجِدُهُ مُحَمَّدَ بنَ عَبدِاللّهِ ... لَيسَ بِفَحَّاشٍ ولا بِصَخَّابٍ فِي الأسواقِ، ولا يُكافِئُ بِالسَّيِّئَةِ ، ولكِن يَعفو ويَغفِرُ . ۲

۲۱۵.الطبقات الكبرى عن كعب الأحبار :إنَّا نَجِدُ فِي التَّوراةِ : مُحَمَّدٌ النَّبِيُّ المُختارُ ، لا فَظٌّ ولا غَليظٌ، ولا صَخَّابٌ فِي الأسواقِ، ولا يَجزِي السَّيِّئةَ السَّيِّئةَ ، ولكِن يَعفو ويغفِرُ . ۳

۲۱۶.الطبقات الكبرى عن الحسن :إنَّ رَهطا مِن أصحابِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله اجتَمَعوا فَقالوا : لَو أرسَلنا إلى أُمَّهاتِ المُؤمنينَ فَسَألناهُنَّ عَمَّا نَحَلوا عَلَيهِ ـ يَعني النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله ـ مِنَ العَمَلِ لَعَلَّنا أن نَقتَدِيَ بِهِ ، فَأرسَلوا إلى هذهِ ثُمَّ هذهِ ، فَجاءَ الرَّسولُ بِأمرٍ واحِدٍ : إنَّكُم تَسألونَ عَن خُلُقِ نَبِيِّكُم صلى الله عليه و آله وخُلقُهُ القُرآنُ ، ورَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَبيتُ يُصَلِّي ويَنامُ ، ويَصومُ ويُفطِرُ ، ويأتي أهلَهُ . ۴

1.المناقب لابن شهرآشوب : ج ۱ ص ۱۲۳ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۷۵ ح ۱۹ .

2.الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۳۶۰ ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۱۰ ح ۷ ، تاريخ دمشق : ج ۱ ص ۱۸۵ كلاهما نحوه .

3.الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۳۶۰ .

4.الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۳۶۴ .

  • نام منبع :
    پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67885
صفحه از 284
پرینت  ارسال به