89
پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)

جلوه هاى متنوّع و جالب و مختلف، از نوشتن شرح حال گرفته تا چاپ عكس و اسم بر روى ران ها و پستان ها و ديگر نقاط حسّاسِ انتخاباتى و دموكراتيك(!) مانكن ها و رقّاصه ها و هنرْ پيشه هاى بسيار معروف و محبوب، در سينماها و دانسينگ ها و حتى پياده روهاى خيابان ها و گردشگاه ها و باغ ملّى ها ـ درباره يكى از كانديداهاى رياست جمهورى ، از در و ديوار، همه جا و به هر وسيله ، بر سر و روى مردم مى ريزد ... . بى شك ، اين پول است، اين قدرت است كه با استخدام تمام استعدادها و امكانات هنرى و ادبى و اجتماعى ... رأى مى سازد . آرى، آزادند در «دادنِ رأى» ؛ اما برده اند در «ساختن رأى» ؛ زيرا رأيش را با پول در مغزش جا داده اند و سپس آزادش گذاشته اند تا به هر كه خواست ، رأى دهد . ۱
در مكتب انبياى الهى ، براى ساختن انسان آزاد و جامعه آزاد و پاسخ مثبت دادن به نياز آزادى، در موازاتِ رها كردن انسان از زنجيرهاى بيرونى و بردگىِ طاغوت ها، سعى مى شود كه انسان از زنجيرهاى درونى وبردگىِ غرايز حيوانى نيز آزاد گردد ؛ بلكه از آن جهت كه حرّيت و آزادىِ درونى، جنبه بنيادى نسبت به آزادىِ بيرونى دارد، بيشتر به آن اهمّيت داده شده ، تا آن جا كه جهاد براى تأمين آزادىِ درونى ، «جهاد اكبر» ، و جهاد براى تأمين آزادىِ بيرونى ، «جهاد اصغر» ناميده شده است .
امام على عليه السلام در مورد بندها و زنجيرهايى كه از درون، آزادىِ انسان را سلب مى كند، چنين مى فرمايد :
لا يَسْتَرِقَنَّكَ الطَّمَعُ وقَد جَعَلَكَ اللّهُ حُرّا .۲طمع، بند بردگى بر تو ننهد ، [چرا] كه خداوند ، تو را آزاد آفريده است .لَيسَ مَنِ ابتاعَ نَفسَهُ فَأعتَقَها ، كَمَن باعَ نَفسَهُ فَاَوبَقَها .۳كسى كه خود را خريد و آزاد كرد، مانند كسى نيست كه خود را فروخت و نابود ساخت .

1.امّت و امامت : ص ۱۸۹ ـ ۱۹۳ .

2.غرر الحكم : ح ۱۰۳۱۷ .

3.بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۴۱۹ .


پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
88

اراده انسان را به بند مى كشند و اين «مرغِ باغِ ملكوت» را در زندان تمايلات حيوانى، بازداشت مى كنند و در نتيجه، گردنش را براى پذيرش زنجيرهاى خارجى ، آماده مى سازند .
بى جهت نيست كه استثمارگران ، براى فاسد كردن و به بند كشيدن توده ها، ابتدا از زنجيرهاى داخلى استفاده مى كنند و با آماده ساختن مراكز و وسائل هوسرانى هاى افراطى و تبليغ و ترويج آنها، در مرحله اوّل ، شخصيت و آزادىِ درونى را از انسان سلب مى كنند ، كه در اين صورت ، سلب آزادى هاى بيرونى بسى آسان است، بلكه گاه مى شود كه انسان در عين اسارت داخلى و خارجى، احساس كمال آزادى مى كند!
درست است كه مردم فرانسه همگى، فرد فرد، «آزاد»ند كه «وركور» را بشناسند و برگزينند يا غير «وركور» را؛ ولى از اين آزادى ، كسانى استفاده مى كنند و كسانى آزادى را «به سود خود گرايش مى دهند» كه قوى ترند، حتى رأى مى سازند ؛ رأى آزاد مى سازند!
رأى ساختن ، همه اش به شكل معروفى كه مى شناسيم ، نيست ... در خود غرب چنين نمى كنند ... آنها رأى قلاّبى را نيمه شب ها ، پنهانى در صندوق هاى «أخذ رأى» نمى اندازند؛ رأى قلاّبى را، شب و روز، آشكار، اما سخت عالمانه و ماهرانه ، در صندوق هاى «خلق رأى» ـ يعنى مغزها و دل ها ـ مى افكنند ؛ بى آن كه صاحب صندوق ، از آن آگاه شود ، و از اين جا ليبراليسم و دموكراسىِ واقعى و عملى آغاز مى شود . يعنى پس از آن، اين فرد حقيقتا آزاد است كه به هر كس كه «دلش خواست» ، به هر كسى كه در مغزش بدو مى انديشد و در حافظه اش او را مى شناسد و در اعتقادش به او معتقد و مؤمن شده است و زندگىِ او و فضايل او و امتيازات شخصيت او را به دقّت مى داند، رأى بدهد ... . و بدين طريق ، همان كسانى كه واقعا در مغزهاى مردم شناخته بوده اند و در دل هايشان جا داشته اند، در مجلس هاى ملّى جا مى گيرند، و اين «تقلّب طبيعى و قانونى» است!
گاه نزديك انتخابات مى بينيم [كه] ناگهان صدها مقاله، ده ها كتاب ، فيلم، تآتر، هزاران گونه تبليغ هاى مستقيم و غير مستقيم [را ]ـ با لحن ها و رنگ ها و

  • نام منبع :
    پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67874
صفحه از 284
پرینت  ارسال به