13
پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)

مى بافد]؟» .
طبق رواياتى كه در منابع معتبر فريقين (شيعه و اهل سنّت) آمده، مقصود از (شَاهِدٌ) و «وَ مَنْ عِندَهُو عِلْمُ الْكِتَـبِ» ، امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السلام است . 1 آرى، كسى كه با ويژگى هاى علمى، 2 اخلاقى 3 و عملىِ 4 آن امام آشنا باشد ، مى داند كه او به گزاف سخن نمى گويد و چيزى جز حق ، بر زبان جارى نمى سازد . از اين رو ، گواهى امام على عليه السلام در كنار گواهى خداوند متعال، سند روشن نبوّت پيامبر خاتم است و پيروى شخصيت برجسته اى مانند على بن ابى طالب عليه السلام از پيامبر خدا ، براى اثبات صداقت و رسالت او كافى است .
گفتنى است كه امير مؤمنان پس از پيامبر خدا ، عالم ترينِ امّت به كتاب خدا و از بزرگ ترين مصاديق گواهان رسالت است . بنا بر اين ، تطبيق آيه ياد شده به ايشان ، با انطباق آن با ساير اهل بيت پيامبر خدا ، منافاتى ندارد ؛ بلكه هر كس حقيقتا با قرآن آشنا باشد ، شاهد صداقت و رسالت آورنده آن است .

1 / 4 . اطّلاع علماى بنى اسرائيل

چهارمين برهان قرآن، براى اثبات رسالت حضرت ختمى مرتبت ، آگاهى علماى بنى اسرائيل از پيشگويى نزول قرآن بر ايشان است :
«وَ إِنَّهُو لَفِى زُبُرِ الْأَوَّلِينَ * أَوَ لَمْ يَكُن لَّهُمْ ءَايَةً أَن يَعْلَمَهُو عُلَمَـؤُاْ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ ؛۵و [ وصفِ ]آن در كتاب هاى پيشينيان آمده است . آيا براى آنان، اين خود ، دليلى روشن نيست كه علماى بنى اسرائيل از آن اطّلاع دارند؟» .

1.ر . ك : ص ۵۱ و دانش نامه امير المؤمنين : بخش نهم / فصل يكم : على از زبان قرآن / آن كه دانش كتاب، نزد اوست.

2.ر.ك: دانش نامه امير المؤمنين : بخش يازدهم / دانش هاى امام على عليه السلام .

3.ر.ك: دانش نامه امير المؤمنين : بخش دهم / ويژگى هاى امام على عليه السلام / فصل دوم : ويژگى هاى اخلاقى.

4.همان، فصل سوم: ويژگى هاى عملى.

5.شعراء : آيه ۱۹۶ و ۱۹۷ .


پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
12

پيامبر خدا و شناخت كامل اهل كتاب نسبت به ايشان در عصر نزول قرآن، كمترين ترديدى وجود داشت، دشمنان اسلام، براى مخالفت با اين آيين ، قطعا آن را مطرح مى كردند . بنا بر اين ، عدم ثبت مخالفتى روشن و مستند با اين ادّعاى صريح، با وجود انگيزه جدّى براى مخالفت، دليلى واضح بر صحّت اين ادّعاست .
افزون بر اين ، در تورات و انجيل فعلى نيز با همه تحريفاتى كه در آنها صورت گرفته است ، مطالبى قابل انطباق با خاتم انبيا (محمّد صلى الله عليه و آله ) ، وجود دارد. ۱

1 / 3 . گواهى كسى كه علم كتاب، نزد اوست

سومين برهان قرآن بر رسالت خاتم انبيا ، گواهى كسى است كه گواهى او همانند گواهى خداوند متعال، در محكمه عقل و وجدان ، براى اثبات صداقت پيامبر خدا كافى است . قرآن ، چنين فردى را با دو عنوان معرّفى كرده است : يكى «وَ مَنْ عِندَهُو عِلْمُ الْكِتَـبِ ؛ كسى كه علم كتاب نزد اوست» : «وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدَما بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُو عِلْمُ الْكِتَـبِ ؛ 2 و كسانى كه كافر شدند ، مى گويند : تو فرستاده نيستى . بگو : كافى است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است ، ميان من و شما گواه باشد» .
و عنوان ديگر : «شَاهِدٌ مِّنْهُ ؛ گواهى از خويشان او» : «أَفَمَن كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِى وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِى كِتَـبُ مُوسَى إِمَامًا وَرَحْمَةً ؛ 3 آيا كسى كه از جانب پروردگارش بر حجّتى روشن است و شاهدى از [خويشان] او ، پيرو آن است و پيش از وى [نيز] كتاب موسى ، راهبر و مايه رحمت بوده است [دروغ

1.ر . ك : ص ۳۲ .

2.رعد : آيه ۴۳.

3.هود : ۱۷ .

  • نام منبع :
    پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67752
صفحه از 284
پرینت  ارسال به