15
پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)

فراوانى از آنان در عصر پيامبر خدا ايمان آوردند و به اين كه او همان پيامبرى است كه كتاب هاى آسمانى گذشته نويد آمدنش را داده بودند ، اعتراف كردند . ۱

1 / 5 . گواهى علم

از نگاه قرآن و حديث، علم، با ايمان به توحيد و نبوّت ، پيوندى ناگسستنى دارد و عالمِ حقيقى ، كسى است كه صداقت و رسالت خاتم انبيا را تصديق مى كند :
«وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ الَّذِى أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَ يَهْدِى إِلَى صِرَ طِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ؛۲و كسانى كه از دانش بهره يافته اند، مى دانند آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، حقّ است و به راه آن عزيزِ ستوده [ صفات ]راهبرى مى كند» .
و بر اين پايه، از پيامبر خدا روايت شده است :
العِلمُ حَياةُ الإسلامِ وعِمادُ الإيمانِ .۳علم، مايه حيات اسلام و استوارى ايمان است .
و امّا اين كه كدام علم ، حيات اسلام و عماد ايمان است، در متن كتاب ، تبيين خواهد شد . ۴

1 / 6 . داورى خداوند متعال

روش قرآن براى اثبات نبوّت پيامبر خدا در گام اوّل ، تكيه بر دليل و برهان است و اگر طرف مقابل، در برابر دلايل روشن ، لجاجت كرد و تسليم حق نشد، در گام دوم ، دعوت به مباهله ، يعنى نفرين كردن دو نفر به يكديگر براى اثبات ادّعاست، بدين سان كه آنان ، درباره مسئله مورد اختلاف ، در يك جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات نمايد . اين اقدام ، در

1.ر . ك : ص ۵۵: «اطلاع علماى بنى اسرائيل و ايمان آوردن شمارى از دانايان اهل كتاب» .

2.سبأ : آيه ۶ .

3.ر . ك : ص ۵۸ ح ۲۴ .

4.ر . ك : ص ۶۳ : «پژوهشى درباره گواهى دادن دانش بر پيامبرى محمد» .


پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
14

اين آيه بدين معناست كه دانشمندان بنى اسرائيل ، موضوع نبوّت پيامبر خاتم را كه در كتب انبياى گذشته ديده بودند ، پيش از بعثت ايشان ، براى مشركان بازگو كرده اند و چنان كه در آيه ديگر آمده ، آنها را تهديد مى كردند كه با آمدن آن پيامبر ، از آنها انتقام خواهند گرفت :
«وَ لَمَّا جَآءَهُمْ كِتَـبٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَ كَانُواْ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَآءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِى فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَـفِرِينَ ؛۱و هنگامى كه از جانب خداوند ، كتابى كه مؤيّد آنچه نزد آنان است ، برايشان آمد، و از ديرباز [ در انتظارش ]بر كسانى كه كافر شده بودند ، پيروزى مى جستند؛ ولى همين كه آنچه [ كه اوصافش ]را مى شناختند ، برايشان آمد، انكارش كردند. پس لعنت خدا بر كافران باد!» .
و در آيه ديگرى آمده :
«وَ لَمَّا جَآءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَـبَ كِتَـبَ اللَّهِ وَرَآءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ ؛۲و آن گاه كه فرستاده اى از جانب خداوند برايشان آمد - كه آنچه را با آنان بود ، تصديق مى كرد ، گروهى از اهل كتاب، كتاب خدا را پشت سر افكندند، چنان كه گويى [ از آن هيچ ]نمى دانند» .
بديهى است در محيطى كه دانشمندان بنى اسرائيل در كنار مشركان حضور دارند، امكان ندارد قرآن به گزاف ، چنين ادّعايى را داشته باشد ؛ چرا كه از هر سو بانگ برخواهد خاست كه چنين ادّعايى صحيح نيست، و اين خود ، نشان مى دهد كه اين موضوع ، در محيط نزول آيات به قدرى روشن بوده كه جاى انكار نداشته است .
افزون بر علم و آگاهى علماى يهود و نصارا از بعثت پيامبر خدا ، پيش از آن ، عدّه

1.بقره : آيه ۸۹ .

2.بقره : آيه ۱۰۱ .

  • نام منبع :
    پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67771
صفحه از 284
پرینت  ارسال به