39
پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)

اعيان و اشراف و رعيّت ، سؤالات دينى خود را از او مى نمودند و به مصاحبت سؤالات ، هداياى نفيس بسيار از نقد و جنس ، براى قسّيس يادشده ارسال مى داشتند و در تبرّك از او و قبولى هدايايشان توسّط او رغبت مى كردند و از اين جهت ، تشرّف مى نمودند . من ، اصول و عقايد ملل و مذاهب مختلف نصرانيّت و احكام فروع ايشان را از محضر او استفاده مى نمودم و غير از حقير ، شاگردان بسيار ديگر نيز داشت . هر روز در مجلس درس او نزديك به چهار صد و يا پانصد نفر حضور به هم مى رسانيدند و از دختران كليسا ـ كه تاركِ دنيا بودند و نذر عدم تزويج نموده و در كليسا معتكف بودند ـ نيز جَمعيّت كثيرى در مجلس درس ، ازدحام مى نمودند كه اينها را به اصطلاح نصارا «ربّانتا» مى گويند .
ليكن از ميان جميع تلامذه ، با اين حقير ، الفت و محبّت مخصوصى داشتند و مفاتيح مسكن و خزاين مأكل و مشرب خود را به حقير سپرده بودند و استثنا نكرده بود ، مگر مفتاح خانه كوچكى را كه به منزله صندوق خانه بود و حقير ، خيال مى نمودم كه آن جا خزانه اموال قسّيس است و از اين جهت ، با خود مى گفتم : قسّيس ، از اهل دنياست و پيش خود مى گفتم : ترك الدنيا للدنيا ، ۱ واظهار زهدش به جهت تحصيل زخاريف و زينت هاى ظاهرى دنياست . پس مدّتى در ملازمت قسّيس به نحو مذكور ، مشغول تحصيل عقايد مختلفه ملل و مذاهب نصارا بوديم تا اين كه سنّ حقير به هفده و هجده رسيد .
در اين بين ، روزى قسّيس را عارضه اى روى داد و مريض شد و از مجلس درس ، تخلّف نمود . به حقير گفت : اى فرزند روحانى! تلامذه را بگوى كه من ، امروز ، حالت تدريس ندارم .

فارْقَليطا

حقير از نزد قِسّيس، بيرون آمدم و ديدم تلامذه ، مذاكره مسائل علوم مى نمايند.

1.به خاطر رسيدن به دنيا ، چشم از دنيا پوشيده است .


پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
38

داستان مسلمان شدن يك عالم مسيحى

نويسنده كتاب أنيس الأعلام ، كه يكى از روحانيان مسيحى بوده است ، در آغاز اين كتاب ، با عنوان «سرگذشت پُرآشوب» ، داستانِ مسلمان شدن خود را چنين تعريف مى كند :
مؤلّف اين كتاب و پدرانش ، جد اندر جد ، از قِسّيسان بزرگ نصارا بوده اند و ولادتش در كليسا كَندىِ ۱ اروميّه واقع گرديده است و پيش از مسلمان شدن، در نزد قِسّيسان بزرگ و علما و معلّمان نصارا تحصيل نموده كه از آن جمله اند: رآبّىْ يوحنّاىْ بكير و قسّيسْ يوحنّاى جان و رآبّى عاژ و غير ايشان از معلّمان فرقه پروتستان و امّا از معلّمان فرقه كاتوليك : رآبّى تالو و قسّيس كوركز و غير ايشان از معلّمان و تاركان دنيا كه در دوازده سالگى از تحصيل علم تورات و انجيل و ساير علوم نصرانيّت فارغ التّحصيل شده ، از لحاظ علمى به مرتبه قسّيسيت رسيدم و در اواخر ايّام تحصيل ، بعد از دوازده سالگى ، خواستم عقايد ملل و مذاهب مختلف نصارا را تحصيل نموده باشم . بعد از تجسّس بسيار و زحمات فوق العاده و مسافرت هاى بسيار ، خدمت يكى از قسّيسان بزرگ (بلكه مَطران والامقام) از فرقه كاتوليك رسيدم كه بسيار صاحب قدر و منزلت و شأن و مرتبت بود و در مراتب علم و زهد و تقوا در ميان اهل ملّت خود ، اشتهار تمام داشت و فرقه كاتوليك از دور و نزديك ، از ملوك و سلاطين و

1.نام روستايى است در آذربايجان غربى . تفصيل آن را در سر آغاز كتاب فارسى أنيس الأعلام فى نصرة الإسلام ، مطالعه فرماييد .

  • نام منبع :
    پيامبر اعظم از نگاه قرآن و اهل بيت(ع)
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67737
صفحه از 284
پرینت  ارسال به