147
نهج الدّعا (ع-ف) ج1

۲۱۱.تفسير القمىـ به نقل از شعيب عقرقوفى ـامام صادق عليه السلام فرمود : «جبرئيل عليه السلام نزد يوسف عليه السلام آمد و گفت : اى يوسف! خداوندگارِ جهانيان ، به تو سلام مى رساند و مى فرمايد : «چه كسى تو را در زيباترين شكل ، آفريده است؟».
يوسف ، بانگى زد و گونه اش را بر خاك نهاد و گفت : تو اى پروردگار من!
جبرئيل به او گفت : و خدا به تو مى فرمايد : «چه كسى تو را محبوبِ پدرت ساخت ، نه برادرانت را؟».
باز يوسف ، بانگى زد و گونه اش را بر خاك نهاد و گفت : تو اى پروردگار من !
جبرئيل گفت : و به تو مى فرمايد : «چه كسى تو را از چاهى كه در آن افكنده شدى و ديگر اميدى به زنده ماندن نداشتى ، بيرون آورد؟».
يوسف ، دگر باره بانگى زد و گونه بر خاك نهاد و گفت : تو اى پروردگار من!
جبرئيل گفت : پروردگارت براى تو ، به جرم كمك خواهى ات از غير او ، كيفرى قرار داده است . پس چند سالى در زندان ماندى.
چون آن مدّت گذشت و خداوند به او اجازه داد كه براى آزادى اش دعا كند ، يوسف ، گونه اش را بر خاك نهاد و گفت : بار خدايا! اگر گناهانم ، مرا نزد تو بى آبرو كرده است ، به آبروى پدران نيكم : ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب ، به درگاه تو روى آورده ام .
پس خداوند ، او را از بند رَهانيد.
عقرقوفى مى گويد : كه گفتم : فدايت شوم ! آيا ما نيز به اين دعا ، دعا كنيم؟
فرمود : «به مانندِ آن ، دعا كن : «بار خدايا! اگر گناهانم ، مرا نزد تو بى آبرو كرده است ، به آبروى پيامبرت محمّد ، پيامبرِ رحمت ، و على و فاطمه و حسن و حسين و (ديگر) امامان ، به درگاه تو روى آورده ام » .

۲۱۲.الكافىـ به نقل از سماعه ـ: امام كاظم عليه السلام به من فرمود : «اى سماعه! هر گاه به درگاه خداوند عز و جل حاجتى داشتى ، بگو : بار خدايا! به حقّ محمّد و على ، از تو درخواست مى كنم ؛ زيرا آن دو را نزد تو ، مقام و منزلتى بزرگ است . پس به حقّ آن مقام و آن منزلت ، از تو درخواست مى كنم كه بر محمّد و خاندان محمّد ، درود فرستى و فلان و بهمان حاجتم را برآورى ؛ زيرا در روز رستاخيز ، هيچ فرشته مقرّب و پيامبرِ مُرسل و مؤمن مخلصى نباشد ، مگر اين كه به آن دو نيازمند باشد».


نهج الدّعا (ع-ف) ج1
146

۲۱۱.تفسير القمّي عن شعيب العقرقوفي عن الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ يوسُفَ أتاهُ جَبرَئيلُ فَقالَ لَهُ : يا يوسُفُ ، إنَّ رَبَّ العالَمينَ يُقرِئُكَ السَّلامَ ، ويَقولُ لَكَ : مَن جَعَلَكَ في أحسَنِ خِلقَةٍ ؟ قالَ : فَصاحَ ووَضَعَ خَدَّهُ عَلَى الأَرضِ ، ثُمَّ قالَ : أنتَ يا رَبِّ .
ثُمَّ قالَ لَهُ : ويَقولُ لَكَ : مَن حَبَّبَكَ إلى أبيكَ دونَ إخوَتِكَ ؟ قالَ : فَصاحَ ووَضَعَ خَدَّهُ عَلَى الأَرضِ وقالَ : أنتَ يا رَبِّ .
قالَ : ويَقولُ لَكَ : مَن أخرَجَكَ مِنَ الجُبِّ بَعدَ أن طُرِحتَ فيها وأيقَنتَ بِالهَلَكَةِ ؟ قالَ : فَصاحَ ووَضَعَ خَدَّهُ عَلَى الأَرضِ ، ثُمَّ قالَ : أنتَ يا رَبِّ .
قالَ : فَإِنَّ رَبَّكَ قَد جَعَلَ لَكَ عُقوبَةً فِي استِغاثَتِكَ بِغَيرِهِ ، فَلَبِثتَ فِي السِّجنِ بِضعَ سِنينَ .
قالَ : فَلَمَّا انقَضَتِ المُدَّةُ وأذِنَ اللّهُ لَهُ في دُعاءِ الفَرَجِ ، وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى الأَرضِ ، ثُمَّ قالَ : اللّهُمَّ إن كانَت ذُنوبي قَد أخلَقَت وَجهي عِندَكَ ، فَإِنّي أتَوَجَّهُ إلَيكَ بِوَجهِ آبائِيَ الصّالحِينَ : إبراهيمَ وإسماعيلَ وإسحاقَ ويَعقوبَ . فَفَرَّجَ اللّهُ عَنهُ .
قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، أنَدعو نَحنُ بِهذَا الدُّعاءِ ؟
فَقالَ : اُدعُ بِمِثلِهِ : اللّهُمَّ إن كانَت ذُنوبي قَد أخلَقَت وَجهي عِندَكَ ، فَإِنّي أتَوَجَّهُ إلَيكَ بِنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحمَةِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله وعَلِيٍّ وفاطِمَةَ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ وَالأَئِمَّةِ عليهم السلام . ۱

۲۱۲.الكافي عن سماعة :قالَ لي أبُو الحَسَنِ عليه السلام : إذا كانَ لَكَ يا سَماعَةُ إلَى اللّهِ عز و جلحاجَةٌ ، فَقُل : «اللّهُمَّ إنّي أسأَ لُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وعَلِيٍّ ، فَإِنَّ لَهُما عِندَكَ شَأنا مِنَ الشَّأنِ وقَدرا مِنَ القَدرِ ، فَبِحَقِّ ذلِكَ الشَّأنِ وبِحَقِّ ذلِكَ القَدرِ ، أن تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وأن تَفعَلَ بي كَذا وكَذا» فَإِنَّهُ إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ لَم يَبقَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ ولا نَبِيٌّ مُرسَلٌ ولا مُؤمِنٌ مُمتَحَنٌ ، إلاّ وهُوَ يَحتاجُ إلَيهِما في ذلِكَ اليَومِ . ۲

1.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۳۴۴ ، تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۱۷۸ ح ۲۹ ، بحار الأنوار : ج ۱۲ ص ۲۳۰ و ج ۹۴ ص ۱۹ ح ۱۳ .

2.الكافي : ج ۲ ص ۵۶۲ ح ۲۱ ، عدّة الداعي : ص ۵۲ وفيه «ولا عبد مؤمن امتحن اللّه قلبه للإيمان» بدل «ولا مؤمن ممتحن» وليس فيه «أن تصلّي على محمّد وآل محمّد» ، الدعوات : ص ۵۱ ح ۱۲۷ ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۵۹ ح ۸۱ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (ع-ف) ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ سرخه ای، احسان؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 117853
صفحه از 737
پرینت  ارسال به