455
نهج الدّعا (ع-ف) ج1

كنند ، همان گونه كه خداوند متعال فرموده است : «وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئِكَةِ إِنِّى جَاعِلٌ فِى الْأَرْضِ خَلِيفَةً ؛۱و به يادآر هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان فرمود : من در زمين خليفه اى قرار مى دهم» و اين ، از آن روست كه دخل و تصرف انسان به وسيله مقام خلافت، در زمين و هر چه در آن است، مربوط به زندگى و معاش اوست . بنا بر اين، گرفتارى ـ كه انسان را به درماندگى مى افكند ، تا آن جا كه از خداوند ، برطرف شدنش را درخواست مى كند ـ ، ناگزير ، مربوط به چيزى است كه انسان از تصرّف در آن و يا بخشى از آن ، ممنوع شده است و درهاى زندگى و ماندگارى و هر چه به زندگى مربوط است و يا پاره اى از درهاى زندگى را به روى او مى بندد، و برطرف شدن آن (گرفتارى) از انسان، موجب تماميت خلافتش مى گردد .
اگر دعا و درخواست را در عبارت قرآنى : «إِذَا دَعَاهُ» ، اعم از درخواست زبانى بدانيم، اين معنا، بيشتر و بيشتر روشن مى شود ، همان طور كه از اين كلام خداوند ، روشن است : «وَءَاتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَ إِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللَّهِ لاَ تُحْصُوهَا ؛۲و از هر چه شما مى خواستيد، به شما داد و اگر نعمت هاى خدا را بشماريد، نخواهيد توانست كه به تمامى بشماريد» و نيز : «يَسْـلُهُ مَن فِى السَّمَـوَ تِ وَ الْأَرْضِ ؛۳هر كس در آسمان ها و زمين است، از او درخواست مى كند» . بنا بر اين، تمامى توانى كه براى دخل و تصرّف به انسان داده شده و روزى او شده است، خود ، نوعى برطرف كردن گرفتارىِ درمانده نيازمند، در پى درخواست اوست . پس او را خليفه قرار داد و در پى اجابت درخواست او و برطرف ساختن گرفتارى اى برآمد كه وى در آن ، در مانده است» . ۴

1.بقره : آيه ۳۰ .

2.ابراهيم : آيه ۳۴ .

3.الرحمن : آيه ۲۹ .

4.الميزان في تفسير القرآن : ج ۱۵ ص ۳۸۳ .


نهج الدّعا (ع-ف) ج1
454

حقيقت دعا و درخواست را يادآورى كند؛ زيرا مادام كه انسان در تنگناى درماندگى نيفتد و در رسيدن به خواستش آزادى عمل داشته باشد، درخواستش خالصانه نخواهد بود و اين ، مطلب روشنى است .
اما اين كه اجابت دعا را به دعا كردن (درخواست كردن از خدا) مشروط كرده و فرموده است : «إِذَا دَعَاهُ ؛ آن گاه كه او را بخوانَد» ، براى اشاره به اين نكته است كه در دعا بايد تنها از خداوند پاك ، طلب كرد و اين، زمانى عملى مى شود كه دعا كننده، از تمامى اسباب و علل ظاهرى دست بكشد و دلش را تنها به خداوند بپيوندد ؛ اما كسى كه دلش را تنها به اسباب و علل ظاهرى و يا به آنها و به خداوند با هم پيوند دهد، پروردگارش را نخوانده ؛ بلكه ديگرى را خوانده است .
پس هرگاه دعا كننده در دعا صادق باشد و تنها از خداوند بخواهد، خداوند والا ، خواست او را اجابت مى كند و گرفتارى اى را كه او را به درخواست و دعا واداشته، برطرف مى سازد ؛ همان گونه كه خداوند متعال فرموده است : «ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ ؛۱مرا بخوانيد تا برايتان اجابت كنم» . در اين جا شرط اجابت را تنها دعا كردن حَقيقى قرار داده است و اين كه درخواست ، تنها بايد از خداوند عز و جلصورت بگيرد» . ۲
علامه طباطبايى ، همچنين در تفسير جمله : «وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ ؛۳و شما را خليفگان زمين قرار داد» فرموده است : «آنچه از سياق كلام به دست مى آيد، اين است كه مراد از خلافت، خلافتى است كه خداوند در زمين براى انسان ها قرار داده تا با آن ، هرگونه كه مى خواهند ، در زمين ، دخل و تصرف و ساخت و ساز

1.مؤمن : آيه ۶۰ .

2.الميزان في تفسير القرآن : ج ۱۵ ص ۳۸۱ .

3.نمل : آيه ۶۲ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (ع-ف) ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ سرخه ای، احسان؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 117244
صفحه از 737
پرینت  ارسال به