113
نهج الدّعا (ع-ف) ج2

10 ـ اُمّ مَعبد ۱

۱۲۱۶.الثقات ، ابن حبّانـ در يادكرد از هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله ـ: سپس به سوى خيمه هاى اُمّ مَعبدِ ۲ خُزاعى رفتند . اُمّ معبد ، بانويى ميان سال ۳ بود كه رو نمى گرفت و چابك بود . لباسش را روى پاهايش مى انداخت و جلوى خيمه مى نشست و آب و غذا مى داد . به او خرما مى دادند و چيزى مى خريدند ؛ ۴ ولى [اين بار ]چيزى از اينها را نزد او نيافتند ؛ چرا كه مردم آذوقه شان تمام شده بود و قحطى زده بودند.
چشم پيامبر خدا به ميشى افتاد كه در گوشه خيمه بود . فرمود : «اين ميش چيست ، اى اُمّ معبد؟» .
اُمّ معبد گفت : از شدّت لاغرى با گوسفندان نرفته است .
فرمود : «شيرى هم دارد؟» .
گفت : لاغرتر از آن است كه چيزى داشته باشد.
فرمود : «اجازه مى دهى آن را بدوشم؟» .
اُمّ معبد گفت : آرى ، پدر و مادرم فدايت ! اگر شيرى در آن ديدى ، بدوشش.
پيامبر خدا فرمود كه آن را بياورند و دستى به پستانش كشيد و نام خدا را بر آن برد و فرمود : «بار خدايا! به ميش اُمّ معبد بركت عطا فرما» . به ناگاه ، ميان دو پاى گوسفند از هم گشاد و پستان هايش پرشير شد و شروع به نشخوار كردن نمود .
پيامبر صلى الله عليه و آله از اُمّ معبد ، ظرفى كه همگى را كاملاً سير كند ، طلبيد و در آن ، چندان شير دوشيد كه كف هاى آن [در ظرف بالا آمد و] درخشيدن گرفت . پس ، به اُمّ معبد نوشانيد و او چندان شير نوشيد كه سير شد . همچنين به يارانش داد و آنها نيز سير نوشيدند ، و آخر از همه خودش نوشيد و فرمود : «ساقى گروه ، فرجامين نوشنده است» . يك نوبت ديگر نيز همگى سير نوشيدند و پيامبر صلى الله عليه و آله براى بار دوم ، گوسفند را دوشيد .

1.براى شناخت وى ، ر . ك : ص ۵۲۸ .

2.خيمه هاى اُمّ معبد ، در جايى ميان مكّه و مدينه در راه هجرت در طرف شمالى وادى قديد ، جاى داشتند.

3.برزه در متن عربى حديث ، به زن ميان سالى گفته مى شود كه همانند زن جوان ، از ديگران رو نمى گيرد و در عين حال ، پاك دامن و خردمند است . زنى كه مجلسش گرم است و قصّه گو نيز هست.

4.در المستدرك على الصحيحين و برخى منابع ديگر آمده است : «[پيامبر صلى الله عليه و آله و يارانش] از او مقدارى گوشت و خرما خواستند كه از وى بخرند».


نهج الدّعا (ع-ف) ج2
112

10 . اُمُّ مَعبَدٍ

۱۲۱۶.الثقات عن ابن حبّانـ في ذِكرِ هِجرَةِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ـ: ثُمَّ ساروا إلى خَيمَتَي اُمِّ مَعبَدٍ الخُزاعِيَّةِ ، وكانَتِ امرَأَةً بَرزَةً ۱ جَلدَةً تَحتَبي وتَجلِسُ بِفِناءِ الخَيمَةِ ، ثُمَّ تُسقي وتُطعِمُ ، فَيُناوِلونَها تَمرا ويَشتَرونَ ۲ ، فَلَم يُصيبوا عِندَها شَيئا مِن ذلِكَ ، فَإِذَا القَومُ مُرمِلونَ ۳ مُسنِتونَ . ۴
فَنَظَرَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلى شاةٍ في كِسرِ خَيمَتِها ، فَقالَ : ما هذِهِ الشّاةُ يا اُمَّ مَعبَدٍ ؟
قالَت : خَلَّفَهَا الجَهدُ عَنِ الغَنَمِ ، فَقالَ : هَل بِها مِن لَبَنٍ ؟ قالَت : هِيَ أجهَدُ مِن ذلِكَ .
قالَ أتَأذَنينَ لي أن أحلِبَها ؟ قالَت : نَعَم بِأَبي واُمّي ، إن رَأَيتَ بِها حَلبا فَاحلِبها .
فَدَعا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله بِالشّاةِ فَمَسَحَ ضَرعَها وذَكَرَ اسمَ اللّهِ عَلَيهِ ، وقالَ : اللّهُمَّ بارِك لَها في شاتِها . فَتَفاجَّت ۵ ودَرَّت وَاجتَرَّت ۶ ، فَدَعا بِإِناءٍ لَها يُربِضُ ۷ الرَّهطَ ، فَحَلَبَ فيهِ ثَجّا ۸ حَتّى عَلاهُ البَهاءُ ۹ ، فَسَقاها فَشَرِبَت حَتّى رَوِيَت ، وسَقى أصحابَهُ فَشَرِبوا حَتّى رَووا ، وشَرِبَ صلى الله عليه و آله آخِرَهُم ، وقالَ : ساقِي القَومِ آخِرُهُم شُربا ، فَشَرِبوا جَميعا عَلَلاً بَعدَ نَهَلٍ ۱۰ حَتّى أراضوا ۱۱ ثُمَّ حَلَبَ فيهِ ثانِيَةً . ۱۲

1.يقال : امرأة برزة : إذا كانت كهلة لا تحتجب احتجاب الشوابّ ، وهي مع ذلك عفيفة عاقلة تجلس للناس وتحدّثهم ، من البروز؛ وهو الظهور والخروج (النهاية : ج ۱ ص ۱۱۷ «برز») .

2.في المستدرك على الصحيحين وبعض المصادر الاُخرى : «فسألوها لحما وتمرا ليشتروا منها» .

3.مُرمِلون : أي نفد زادهم ، وأصله من الرَّمل ، كأنّهم لصقوا بالرمل (النهاية : ج ۲ ص ۲۶۵ «رمل») .

4.مُسنِتون : أي مجدبون أصابَتهم السَّنة؛ وهي القحط والجدب (النهاية : ج ۲ ص ۴۰۷ «سنت») .

5.التَّفاجّ : المبالغة في تفريج ما بين الرجلين (النهاية : ج ۳ ص ۴۱۲ «فجج») .

6.الجِرّة : ما يخرجه البعير من بطنه ليمضغه ثمّ يبلعه (النهاية : ج ۱ ص ۲۵۹ «جرر») .

7.أي يُرويهم ويُثقلهم حتّى يناموا ويمتدّوا على الأرض (النهاية : ج ۲ ص ۱۸۴ «ربض») .

8.ثجّا : أي لبنا سائلاً كثيرا (النهاية : ج ۱ ص ۲۰۷ «ثجج») .

9.أراد بَهاء اللبن؛ وهو وبِيص [ أي بريق ولمعان ] رغوته (النهاية : ج ۱ ص ۱۶۹ «بها») .

10.النَّهَل : الشُّربُ الأوّلُ . وقد نَهِلَ بالكسر وأنهلتُهُ أنا ، ؛ لأنّ الإبلَ تُسقى في أوّل الوِرْدِ ، فتُرَدَّ إلى العَطَن ، ثمّ تسقى الثانية فَتُردَّ إلى العلل (الصحاح : ج ۵ ص ۱۸۳۷ «نهل») .

11.أي رَووا ، مأخوذ من الروضة؛ وهو الموضع الذي يستنقع فيه الماء . وقيل : معنى أراضوا : صَبُّوا اللبنَ على اللبن (النهاية : ج ۲ ص ۲۷۷ «روض») .

12.الثقات : ج ۱ ص ۱۲۳ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۰ ح ۴۲۷۴ عن هشام بن حبيش ، المعجم الكبير : ج ۴ ص ۴۸ ح ۳۶۰۵ عن حبيش بن خالد ، الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۲۳۰ ، اُسد الغابة : ج ۶ ص ۲۸۶ ، تاريخ دمشق : ج ۳ ص ۳۱۶ والثلاثة الأخيرة عن أبي معبد الخزاعي وص ۳۳۱ عن هشام بن حبيش ، بلاغات النساء : ص ۶۵ عن معبد الخزاعي وكلّها نحوه ، كنزالعمّال : ج ۱۶ ص ۶۶۹ ح ۴۶۳۰۰؛ كشف الغمّة : ج ۱ ص ۲۴ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۷۶ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۴۳ ح ۳۰ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (ع-ف) ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ سرخه ای، احسان؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 69691
صفحه از 680
پرینت  ارسال به