377
نهج الدّعا (ع-ف) ج2

۱۴۸۰.الأمالى ، صدوقـ به نقل از ابو هُدبَه ـ: اَنَس بن مالك را ديدم كه پيشانى بندى بسته است. علّتش را از او پرسيدم . گفت : اين ، اثرِ نفرين على بن ابى طالب است.
گفتم : چگونه؟
گفت :... در يوم الدار ، ۱ على از من گواهى طلبيد . من ، كتمان كردم و گفتم : يادم رفته است. على عليه السلام دستش را به سوى آسمان برداشت و گفت : «بار خدايا! انس را به پيسى مبتلا كن ، به طورى كه نتواند آن را از مردم بپوشانَد» .
اَنَس ، سپس، پيشانى بند را كنار زد و گفت : اين است نفرين على ؛ اين است نفرين على ؛ اين است نفرين على!

۱۴۸۱.نهج البلاغة :امام على عليه السلام ـ به اَنَس بن مالك كه وقتى به بصره آمد ، او را نزد طلحه و زبير فرستاد تا آنچه را از پيامبر خدا درباره آن دو شنيده است ، به ايشان يادآور شود و انس ، از اين كار خوددارى كرد و چون نزد امام عليه السلام بازگشت، گفت : آن سخن پيامبر صلى الله عليه و آله از يادم رفته است ـ : اگر دروغ مى گويى ، خداوند ، تو را به سفيدى درخشانى ۲ دچار سازد كه دستار ، آن را نپوشانَد .

۱۴۸۲.شرح نهج البلاغةـ به نقل از ابو سليمان ( / سلمان) مؤذّن ـ: على عليه السلام مردم را سوگند داد كه : «چه كسى شنيده است كه پيامبر خدا مى فرمايد : هر كه من مولاى اويم ، پس على مولاى اوست ؟» .
گروهى شهادت دادند و زيد بن ارقم ، خوددارى ورزيد و شهادت نداد با آن كه شنيده بود . پس، على عليه السلام او را به از بين رفتن بينايى اش نفرين كرد و زيد ، كور شد، و پس از كور شدنش ، آن حديث را براى مردم ، بازگو مى كرد .

۱۴۸۳.الإرشادـ به نقل از ابو سلمان مؤذّن ، از زيد بن ارقم ـ: على عليه السلام در مسجد ، مردم را سوگند داد و فرمود : «به خداوند سوگند مى دهم هر مردى را كه شنيده است پيامبر صلى الله عليه و آله مى فرمايد : هر كه من مولاى اويم ، پس على ، مولاى اوست. بار خدايا! دوستى كن با هر كه با او دوستى كند و دشمنى كن با هر كه با او دشمنى كند [برخيزد و گواهى دهد]» .
دوازده نفر از مجاهدان بدر برخاستند ؛ شش نفر از جانب راست و شش نفر از جانب چپ، و بدان گواهى دادند .
زيد بن ارقم گفت : من هم از كسانى بودم كه اين سخن را شنيده بودم ، امّا كتمانش كردم . بدين سبب ، خداوند ، بينايى مرا گرفت . او از اين كه گواهى نداده بود ، افسوس مى خورد و استغفار مى كرد .

1.اين روز را «يومُ الدار» و «يوم المُناشَدَة» و «يومُ الاستشهاد» نيز گفته اند . دار ، اشاره به دارالإماره (دار الحكومه) است و مُنا شده و استشهاد ، هر دو به معناى «به شهادت گرفتن» و «گواهى خواستن» است .

2.سيد رضى مى گويد : مراد از آن سفيدى، پيسى است كه بعدا بر چهره انس پديد آمد و او جز با روبند ، ديده نمى شد .


نهج الدّعا (ع-ف) ج2
376

۱۴۸۰.الأمالي للصدوق عن أبي هدبة :رَأَيتُ أنَسَ بنَ مالِكٍ مَعصوبا بِعِصابَةٍ ، فَسَأَلتُهُ عَنها ، فَقالَ : هذِهِ دَعوَةُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام . فَقُلتُ لَهُ : وكَيفَ كانَ ذاكَ ؟
فَقالَ : ... لَمّا كانَ يَومُ الدّارِ استَشهَدَني عَلِيٌّ عليه السلام ، فَكَتَمتُهُ ، فَقُلتُ : إنّي نَسيتُهُ ، فَرَفَعَ عَلِيٌّ عليه السلام يَدَهُ إلَى السَّماءِ ، فَقالَ : اللّهُمَّ ارمِ أنَسا بِوَضَحٍ لا يَستُرُهُ مِنَ النّاسِ . ثُمَّ كَشَفَ العِصابَةَ عَن رَأسِهِ فَقالَ : هذِهِ دَعوَةُ عَلِيٍّ ، هذِهِ دَعوَةُ عَلِيٍّ ، هذِهِ دَعوَةُ عَلِيٍّ ! ۱

۱۴۸۱.نهج البلاغة :قالَ عليه السلام لأَِنَسِ بنِ مالِكٍ وقَد كانَ بَعَثَهُ إلى طَلحَةَ وَالزُّبَيرِ لَمّا جاءَ إلَى البَصرَةِ ، يُذَكِّرُهُما شَيئا مِمّا سَمِعَهُ مِن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله في مَعناهُما ، فَلَوى عَن ذلِكَ ، فَرَجَعَ إلَيهِ ، فَقالَ : إنّي اُنسيتُ ذلِكَ الأَمرَ .
فَقالَ عليه السلام : إن كُنتَ كاذِبا فَضَرَبَكَ اللّهُ بِها بَيضاءَ لامِعَةً لا تُواريهَا العِمامَةُ .
قالَ الرَّضِيُّ : يَعنِي البَرَصَ ، فَأَصابَ أنَسا هذَا الدّاءُ فيما بَعدُ في وَجهِهِ ، فَكانَ لا يُرى إلاّ مُبَرقَعا . ۲

۱۴۸۲.شرح نهج البلاغة عن أبي سليمان المؤذّن :إنَّ عَلِيّا عليه السلام نَشَدَ النّاسَ: مَن سَمِعَ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : «مَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاهُ» ؟ فَشَهِدَ لَهُ قَومٌ ، وأمسَكَ زَيدُ بنُ أرقَمَ فَلَم يَشهَد ، وكانَ يَعلَمُها ، فَدَعا عَلِيٌّ عليه السلام عَلَيهِ بِذَهابِ البَصَرِ ، فَعَمِيَ ، فَكانَ يُحَدِّثُ النّاسَ بِالحَديثِ بَعدَما كُفَّ بَصَرُهُ . ۳

۱۴۸۳.الإرشاد عن أبي سلمان المؤذّن عن زيد بن أرقم :نَشَدَ عَلِيٌّ عليه السلام النّاسَ فِي المَسجِدِ فَقالَ : أنشُدُ اللّهَ رَجُلاً سَمِعَ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله يَقولُ : «مَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاهُ ، اللّهُمَّ والِ مَن والاهُ ، وعادِ مَن عاداهُ» . فَقامَ اثنا عَشَرَ بَدرِيّا ؛ سِتَّةٌ مِنَ الجانِبِ الأَيمَنِ ، وسِتَّةٌ مِنَ الجانِبِ الأَيسَرِ ، فَشَهِدوا بِذلِكَ .
قالَ زَيدُ بنُ أرقَمَ : وكُنتُ أنَا فيمَن سَمِعَ ذلِكَ ، فَكَتَمتُهُ ، فَذَهَبَ اللّهُ بِبَصري . وكانَ يَتَنَدَّمُ عَلى ما فاتَهُ مِنَ الشَّهادَةِ ويَستَغفِرُ . ۴

1.الأمالي للصدوق : ص ۷۵۳ ح ۱۰۱۲ ، بحار الأنوار : ج ۶۰ ص ۳۰۱ ح ۱۱ نقلاً عن كتاب تفضيل أميرالمؤمنين عليه السلام وراجع المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۲۸۳ وروضة الواعظين : ص ۱۴۶ .

2.نهج البلاغة : الحكمة ۳۱۱ ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۹۶ ح ۶۶ وراجع المسترشد : ص ۶۷۴ ح ۳۴۶ .

3.شرح نهج البلاغة : ج ۴ ص ۷۴ ؛ بحار الأنوار : ج ۳۷ ص ۲۰۰ ح ۸۵ .

4.الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۲ ، الخرائج والجرائح : ج ۱ ص ۲۰۸ ح ۵۰ ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۲۸۳ ، بحار الأنوار : ج ۴۲ ص ۱۴۸ ح ۱۰ ؛ المعجم الكبير : ج ۵ ص ۱۷۵ ح ۴۹۹۶ ، المناقب لابن المغازلي : ص ۲۳ ح ۳۳ وليس فيهما ذيله .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (ع-ف) ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ سرخه ای، احسان؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 71589
صفحه از 680
پرینت  ارسال به