4 . نفرين كردن به دليل گناهى خاص
گاه ، بعضى اشخاص ، مرتكب گناه خاصى شده اند كه مقتضاى حكمت ، نفرين كردن آنها به جهت همان گناه است ، مانند كتمان حديث ولايت . بايد توجه داشت كه اين گونه نفرين ها ، در صورتى دلالت بر فساد اشخاص مورد اشاره دارند كه توبه و صلاح آنان ثابت نگردد . بنا بر اين نفرين فرستادن پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام بر كسى به دليل گناهى خاص ، دليل بر فساد مطلق او نخواهد بود .
5 . نفرين هاى صورى
در دوران امامتِ شمارى از امامان اهل بيت عليهم السلام، گاه، زمامداران حاكم، برخى از ياران آنها را تحت تعقيب قرار مى دادند و درصدد حبس و يا قتل آنها بودند ، و لذا امام عليه السلام براى حفظ جان آنها ، در ملأ عام يا نزد جاسوسان حكومت ، آنها را نفرين مى كرد تا نشان دهد ارتباطى با وى ندارند و دشمن را از تعقيب آنها منصرف نمايد ، مانند نفرين هايى كه درباره زُرارة بن اَعيَن ۱ و بريد بن معاويه ۲ و محمّد بن مسلم ۳ وصفوان بن يحيى و محمّد بن سنان ، ۴ صادر شده است . گفتنى است كه اين گونه موارد را در اين مجموعه نياورده ايم ؛ زيرا تعارض آنها با رواياتى كه در مدح اين گونه اشخاص وارد شده است، ۵ حكايت از صورى بودنِ روايات نفرين فرستادن ائمّه بر آنها دارد.
1.براى آگاهى از روايات مربوط به نفرين ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال : ج ۱ ص ۳۵۹ ش ۲۳۴ و در مورد روايات توثيق ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال : ج ۱ ص ۳۴۵ ش ۲۰۸ و ۲۱۰ و ۲۱۱ و ۲۱۵ و ۲۱۷ و ... .
2.براى آگاهى از روايات مربوط به نفرين ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال : ج ۱ ص ۳۶۴ ش ۲۳۷ و ج ۲ ص ۵۰۹ ش ۴۳۶ و در مورد روايات توثيق و مدح ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال : ج ۱ ص ۳۹۸ ش ۲۸۶ و ۲۸۷ و ص ۴۲۳ ش ۳۲۶ .
3.براى آگاهى از روايات مربوط به نفرين ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال : ج ۱ ص ۳۹۴ ش ۲۸۴ و براى روايات مدح و توثيق ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال ج ۱ ص ۳۸۳ ش ۲۷۳ و ۲۷۷ و ۲۷۸ و ... .
4.براى آگاهى از روايات مربوط به نفرين ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال : ج ۲ ص ۷۹۲ ش ۹۶۴ و در مورد روايات مدح و توثيق ، ر . ك : اختيار معرفة الرجال : ج ۲ ص ۷۹۲ ش ۹۶۱ و ۹۶۲ و ۹۶۳ و ۹۶۶ .
5.چنان كه امام صادق عليه السلام در پيامى كه توسط فرزند زراره براى وى فرستاد ، همين مطلب را به صراحت ، تذكر داده اند . (ر . ك : اختيار معرفة الرجال : ج ۱ ، ص ۳۴۹ ، ش ۲۲۱) .