67
نهج الدّعا (ع-ف) ج2

۱۱۵۸.تفسير القمّى :اين سخن خداوند كه : «وآمرزش خواهى ابراهيم براى پدرش ، جز براى وعده اى كه به او داده بود ، نبود» . ابراهيم عليه السلام به پدرش گفت : اگر بت نپرستى ، برايت طلب آمرزش مى كنم ؛ امّا چون او دست از بت ها برنداشت ، ابراهيم عليه السلام از وى بيزارى جُست.

۱۱۵۹.قرب الاسنادـ به نقل از على بن جعفر ـ: از امام [كاظم] عليه السلام پرسيدم : مردى مسلمان است و پدر و مادرش كافرند . آيا درست است كه در نماز براى آن دو ، طلبِ آمرزش كند؟
فرمود : «اگر در خردسالى آنها را از دست داده و نمى داند اسلام آورده بوده اند يا نه ، اشكالى ندارد ؛ امّا اگر مى داند كافر بوده اند ، برايشان طلب آمرزش نكند و اگر نمى داند ، برايشان دعا كند».

۱۱۶۰.كشف الغمّةـ به نقل از ابوسهل بلخى ـ: مردى به امام عسكرى عليه السلام نامه اى نوشت و از ايشان براى پدر و مادرش درخواست دعا كرد . مادرش از غُلات و پدرش مؤمن بود . امام عليه السلام مرقوم فرمود : «خداوند ، پدرت را رحمت كند!».
مرد ديگرى نيز در نامه اى از ايشان براى پدر و مادرش ملتمسِ دعا شد . مادر [او] ، مؤمن بود و پدر او ، دوگانه پرست. ۱ امام عليه السلام مرقوم فرمود : «خداوند ، مادرت را رحمت كند!» .

3 / 2

ستمكار

۱۱۶۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس براى بقاى ستمگرى دعا كند ، در واقع ، دوست داشته است كه خداوند در زمينش نافرمانى شود.

1.ثَنَويه يا دوگانه پرستان ، كسانى هستند كه به دو موجود قديم قائل اند . به قولى ، فرقه هايى از مجوس اند كه به دو مبدأ باور دارند : مبدأ خير و مبدأ شرّ ، كه عبارت اند از : نور و ظلمت . (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۲۵۷ : «ثنى»).


نهج الدّعا (ع-ف) ج2
66

۱۱۵۸.تفسير القمّي :قَولُهُ : «وَمَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَ هِيمَ لِأَبِيهِ إِلاَّ عَن مَّوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ» قالَ إبراهيمُ لِأَبيهِ : إن لَم تَعُبدِ الأَصنامَ استَغفَرتُ لَكَ ، فَلَمّا لَم يَدَعِ الأَصنامَ تَبَرَّأَ مِنهُ إبراهيمُ . ۱

۱۱۵۹.قرب الإسناد عن عليّ بن جعفر عن الإمام الكاظم عليه السلام ، قال :سَأَلتُهُ عَن رَجُلٍ مُسلِمٍ وأبَواهُ كافِرانِ ، هَل يَصلُحُ أن يَستَغفِرَ لَهُما فِي الصَّلاةِ ؟
قالَ : إن كانَ فارَقَهُما وهُوَ صَغيرٌ لا يَدري أسلَما أم لا ، فَلا بَأسَ ، وإن عَرَفَ كُفرَهُما فَلا يَستَغفِر لَهُما ، وإن لَم يَعرِف فَليَدعُ لَهُما . ۲

۱۱۶۰.كشف الغمّة عن أبي سهل البلخي :كَتَبَ رَجُلٌ إلى أبي مُحَمَّدٍ عليه السلام ، يَسأَلُهُ الدُّعاءَ لِوالِدَيهِ ، وكانَتِ الاُمُّ غالِيَةً وَالأَبُ مُؤمِنا ، فَوَقَّعَ : رَحِمَ اللّهُ والِدَكَ .
وكَتَبَ آخَرُ يَسأَلُ الدُّعاءَ لِوالِدَيهِ ، وكانَتِ الاُمُّ مُؤمِنَةً وَالأَبُ ثَنَوِيّا ۳ ، فَوَقَّعَ : رَحِمَ اللّهُ والِدَتَكَ . ۴

3 / 2

الظّالِمُ

۱۱۶۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن دَعا لِظالِمٍ بِالبَقاءِ ، فَقَد أحَبَّ أن يُعصَى اللّهُ في أرضِهِ . ۵

1.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۳۰۶ ، بحار الأنوار : ج ۱۲ ص ۲۸ ح ۳ .

2.قرب الإسناد : ص ۲۸۶ ح ۱۱۳۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۶۷ ح ۳۸ .

3.الثَّنَويَّة : من يُثبتُ مع القديم قديما غيره . قيل : وهم فِرق المجوس يثبتون مبدأين : مبدأ للخير ومبدأ للشرّ ، وهما النور والظلمة ... (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۲۵۷ «ثنى») .

4.كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۱۶ ، بحار الأنوار : ج ۵۰ ص ۲۹۴ ح ۶۹ .

5.إحياء علوم الدين : ج ۲ ص ۲۰۸ و ص ۱۲۹؛ المحجّة البيضاء : ج ۳ ص ۲۶۲ و ص ۱۹۹ ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۲۳۴ .

  • نام منبع :
    نهج الدّعا (ع-ف) ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ سرخه ای، احسان؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 68442
صفحه از 680
پرینت  ارسال به