299
ميراث محدث اُرموي

عبارات كسانى كه تصريح به ترجيح دعاى ندبه نسبت به ساير زيارات يا ادعيه نموده اند

1 . علاّمه مجلسى قدس سره در ضمن اعمال عيد قربان گفته است :
دعاى ندبه بهترين دعاهاست ، و در اين روز و ساير اعياد سنت است خواندن آن چنانچه ـ إن شاء اللّه تعالى ـ بعد از اين در ضمن زيارات ، مذكور خواهد شد .
2 . ميرزا محمد حسن سمنانى قدس سره در آخر فصل هشتم كتاب منهاج العارفين كه در بيان زيارت حضرت صاحب الامر عليه السلام و آداب سرداب آن حضرت است گفته :
و بهترين زيارات آن حضرت دعاى ندبه است كه در باب اعمال روز جمعه مذكور گرديد .
3 . حاج شيخ عباس قمى قدس سره در كتاب هدية الزائرين ۱ در ضمن بيان اعمال عيد اضحى گفته : و دعاى ندبه بهترين دعاهاست در اين روز و بعد از اين إن شاء اللّه تعالى ـ در ضمن اعمال روز جمعه مذكور خواهد شد .
4 . خاتم المحدثين حاج ميرزا حسين نورى قدس سره در باب دهم در ضمن استشهاد با مطالبى به اين كه بايد در دوره غيبت براى عدم درك فيض حضور امام زمان ـ عجّل اللّه فرجه ـ مهموم و متأثر شد گفته :
و در فقرات شريفه دعاى ندبه معروفه كه در چهار عيد و روز جمعه و شب آن بايد خواند اشاره شده بدين مقام كه حاصل مضمون بعضى از آنها اين است ...
آن گاه ترجمه برخى از عبارات دلسوز آن دعا را نقل كرده و گفته :
... تا آخر دعا كه نمونه اى است از درد دل آن كه جامى از چشمه محبت آن جناب نوشيده و سزاوار است او را كه به امثال اين كلمات درد دلى كرده و بر آتش هجرانش كفى از آب شور باشد .
و در باب يازدهم از كتاب مذكور در ضمن بيان تكاليف رعاياى امام زمان ـ عجل اللّه فرجه ـ گفته :
و نيز مستحب است دعاى ندبه معروفه را كه متعلق است به آن حضرت و في الحقيقة مضامين آن سوزنده دل ها و شكافنده جگرها و ريزنده خون از ديدگان آنان است كه اندكى از شربت محبت آن جناب نوشيده و تلخى زهر فراق او به كامش رسيده ، در روز جمعه بلكه در شب آن ـ چنانچه در يكى از مزارات قديمه كه مؤلف آن معاصر شيخ طبرسى صاحب احتجاج است مروى است ـ بايد خوانده شود ، و چون دعا طولانى و نسخه آن شايع بود ذكر نكرديم .
و در باب هفتم در ذيل حكايت صدم در ضمن جواب كسانى كه گفته اند كه : «امام زمان از اول زمان غيبت تا حال و از حال تا زمان ظهور در سرداب بوده و خواهد بود» گفته :
و چگونه مى گويند آن جناب در سرداب است و در هر عيد و جمعه در دعاى ندبه معروفى مى خوانند: اى كاش من مى دانستم كه تو در كجا مستقر شدى... الخ. ۲

1.ص ۴۴۱ از چاپ اول . ( منه ) .

2.اين فقره در صفحات پيشين نيز به مناسبت كسانى كه اسمى از اين دعا برده اند گذشت.


ميراث محدث اُرموي
298
  • نام منبع :
    ميراث محدث اُرموي
    سایر پدیدآورندگان :
    اشکوری، احمد؛ صادق، جعفر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 32771
صفحه از 384
پرینت  ارسال به