311
ميراث محدث اُرموي

ميراث محدث اُرموي
310

مطلب شريف [ذكر بزوفر در كلمات ياقوت]

ياقوت حموى در دو مورد از « بزوفر » در معجم نام برده است :
اول : در حرف باء مستقلاً ۱ .
و دوم : در حرف ميم ۲ در معرفى حدود موفّقى ( نام نهرى است ) ، و گويا در مراصد نيز در همين دو مورد گفته باشد ، من خود به استقصاى اين موضوع نپرداخته ام ، ليكن چنان كه از فهرست نسخه مطبوعه در اروپا برمى آيد فقط در همين دو مورد نام بزوفر در اين دو كتاب ذكر شده است ، در مراصد در ص 388 گفته :
الموفقي : ـ بالضم ثمّ الفتح ـ منسوب الى الموفق أبي أحمد بن المتوكل والد المعتضد ، نهر كبير أعلاه بروض و قصبته أسفله خسرو اسابور قريب واسط ، و خسرو أفروز ۳ .
أقول : بروض مصحف بزوفر ۴ ، و الحمد للّه على ما رزق التوفيق و الظفر بوجدانه .

[ شرح حال أبو جعفر محمد بزوفرى]

در شرح حال أبو جعفر محمد بن الحسين بن على بن سفيان بزوفرى قدس سرهاست :
بايد دانست نظر به اين كه صاحب عنوان در تراجم به طور مستقيم مذكور نيست و در كتب جرح و تعديل عنوان مستقلّى ندارد و بنا براين شايد برخى از قاصرين به شرح حال او پى نبرده و جلالت او را به جهت مذكور درنيابند و او را از جمله مجهولين به شمار
آورند ، نگارنده به طور تفصيل به ترجمه احوال او مى پردازد :
از جمله كسانى كه تا حدّى تصريح به جلالت و اعتماد بر روايت اين شخص نموده است شيخ طريحى صاحب مجمع البحرين قدس سرهاست كه در كتاب جامع المقال از او اسم برده و به روايتش اعتماد نموده است ، و نگارنده ، عبارت آن مرحوم را عينا درج مى نمايد و عين عبارت او در فوائد كتابِ مذكور اين است :
الفائدة الثامنة : في بيان من كثرت عنهم الرّواية و لا ذكر لهم في كتب الجرح و التّعديل ، و هم جماعة ؛ منهم أبو الحسين عليّ بن أبي جيّد الذي كثرت رواية الشيخ عنه ، حتى آثر الشيخ الرّواية عنه غالبا على الرواية عن المفيد ؛ لإدراكه محمّد بن الحسن الوليد و روايته عنه بغير واسطة بخلاف المفيد . و منهم الحسين بن الحسن بن أبان شيخ محمد بن الحسن بن الوليد ؛ فإنّ الرواية كثرت عنه ، و لم يذكر له حاله ۵ بمدح و لا قدح . و منهم أحمد بن محمد بن يحيى العطّار شيخ الصدوق ، و هو ممن يروي عنه كثيرا بتوسّط سعد بن عبد اللّه بن أبي خلف . و منهم أحمد بن محمد بن الحسن الوليد الذي كثرت رواية الشيخ عن المفيد عنه ، و لا ذكر له في توثيق و لا غيره ، و انما ورد التوثيق في أبيه دونه . و منهم محمد بن عليّ ماجيلويه الذي أكثر الصدوق عنه الرّواية . و منهم أحمد بن عبدون . فهؤلاء المشايخ و أضرابهم ممن يقوى الظنّ بصدق نقلهم و حسن التعويل على روايتهم ؛ لاعتناء أعاظم مشايخنا بشأنهم و أخذ الرّواية عنهم ، و حكم المتأخّرين من أصحابنا بصحّة الطّرق المشتملة عليهم منضما الى أخذ روايتهم من السّلف المستفاد صحّة طرقهم من الأمارات و القرائن كما مرّ القول فيه مفصّلاً ، فذلك و نحوه كافٍ فيما نحن فيه ، و اللّه أعلم بحقائق الأحوال . ۶
نگارنده گويد : اگر چه در اين عبارت ، نامى از صاحب عنوان نبرده است ، ليكن چنان كه از وجه استدلال او به نظر مى آيد كه مبناى توثيق بر اعتناى اعاظم مشايخ است به شأن
ايشان و بر اخذ روايت است از ايشان و بر حكم متأخّرين علما ـ قدّست أسرارهم ـ به صحّت آن طرق است كه بر ايشان مشتمل مى باشد ، پس معلوم شد كه مدار اعتماد بر مشايخ نامبرده بر اين است و مشايخ نام نبرده اگر همين حال را داشته باشند ، لا محاله داخل اين حكم خواهند بود .
بنا براين به آنها نيز به طور عموم تصريح كرد و فرمود : فهؤلاء المشايخ و أضرابهم .
كلمه« أضرابهم » همين معنى را مى رساند .
پس از ثبوت اين مقدمه مى گوييم: در خاتمه كتاب مذكور كه دربيان امورى است گفته:
الثالث : في بيان من روى عنهم من المشايخ ، فمن مشايخ محمد بن يعقوب الكليني : محمد بن يحيى العطار ، محمد بن إسماعيل ، أحمد بن محمد الكوفي ، أحمد بن محمد بن قولويه ، أحمد بن إدريس ، الحسين بن محمد الأشعرى ، الحسين بن الحسن العلويّ ، علي بن إبراهيم ، داوود بن كورة ، حميد بن زياد ، علي بن محمد بن عبد اللّه ، أحمد بن محمد ، علي بن موسى الكمنداني . و من مشايخ الشيخ المفيد : محمد بن أحمد بن داوود شيخ الطائفة و فقيههم ، و جعفر بن محمد بن قولويه الثقة ، و أبو عبد اللّه الحسين بن علي بن شيبان القزويني ، و محمد بن علي بن الحسين بن علي بن بابويه ، و الحسن بن حمزة العلوي الجليل الفقيه ، و أحمد بن محمد بن الحسن الوليد ، و محمد بن الحسين بن سفيان . و من مشايخ الطوسي : محمد بن محمد بن النّعمان الملقّب بالمفيد الثقة ، و أحمد بن عبدون المعروف بابن الحاشر ، و الحسين بن عبيد اللّه الغضائري ، و أبو الحسين بن أبي جيّد القمي الذي كثرت رواية الشيخ عنه ، و أحمد بن محمد بن موسى المعروف بابن الصلت . انتهى .
نگارنده گويد : مقصود از محمد بن الحسين بن سفيان همانا صاحب عنوان «بزوفرى» است و پس از ثبوت مقدمه سابقه ـ كه دلالت روايت مشايخ بر حسن حال و اعتماد راوى غير معدّل باشد ـ مى گوييم كه : شبهه اى براى احدى باقى نمى ماند در تصريح اعتماد اين بزرگوار نسبت به صاحب عنوان ، و نيز جاى ترديد نيست در اين كه مراد از محمد بن الحسين بن سفيان همانا بزوفرى است ؛ زيرا احدى به غير از اين شخص در ميان تمام
راويان ما پيدا نمى شود كه به اين اسم و رسم از حيث اسم شخصى و أبى و جدى باشد تا براى اين تعبير مصداق واقع بوده و اين معنى وسيله توقف به جهت حصول اشتراك باشد
بارى منظور از نقل كلام طريحى بتفصيله در هر دو مورد تماميّت فايده آن دو كلام و اهميّت آن بوده كه بطولهما نقل گرديد .
و ديگر از كسانى كه به طور مستقل از صاحب عنوان نام برده اند خاتم المحدّثين حاج ميرزا حسين نورى قدس سرهاست كه در مستدرك از اين شخص نام برده ، و در موقع تعداد مشايخ شيخ مفيد قدس سرهدر ثالث مستدرك ۷ گفته است :
مب ۸ ـ أبو جعفر محمد بن الحسين البزوفري كما في امالى أبي على مكررّا عن والده ، عن المفيد ، عنه ، مع الترحم عليه ، و هو ابن أبي عبد اللّه البزوفري . ۹
و ديگر از كسانى كه به توثيق و فقاهت صاحب عنوان تصريح كرده عالم اوحد و فاضل ارشد شيخ محمد على سهورى قدس سرهاست كه در فصل عاشر از باب اول از كتاب شريف عدّة الخلف في عدّة السّلف كه از نفايس كتب ترجمه و شرح حال است بيت زيرين را در حق او سروده و گفته :
و الخالدي شيخنا البزوفريمحمد نجل الحسين الأكبر
و عالم مزبور در اول كتاب خود گفته كه :
من در اين كتاب از فقهاى عدول نام خواهم برد و از غير اينها صرف نظر خواهم كرد و هر چه ذكر مى كنم و هر كه را نام مى برم در نظر من بدين دو وصف متّصف بوده است و آنچه راجع به اين قسمت است عينا نقل مى كنم تا ناظر به اين نسخه ، دل واپس نماند .
در مقدّمه كتاب بعد از بياناتى گفته :
لكنّ من أعدّهم في العدّةهم فقهاء الدين في ذي المدّة
قد حدت عن غير الفقيه فيهاو اخترت من فيها غدا فقيها
آن گاه مطلب را سوق داده تا آن كه گفته :
و المتجزّي الناقص اجتهادهأسقط من أورادنا إيراده
كذا الذي ما أحرزت عدالتهأو كان عدلاً ثمّ ساءت حالته
و عنوان فصل عاشر عبارت زيرين است :
الفصل العاشر : في ذكر الأكابر الأكملين الأجلّة الأنبلين فقهاء الملّة في المئة الرّابعة من هجرة سيّد المرسلين صلّى اللّه عليه و آله .
ليكن شرح حال و ترجمه خود صاحب عنوان كاملاً براى ما روشن نشده است ، اگر چه كتاب و اثر او بزرگ ترين شاهد عدل بر جلالت اوست و تا حدّى وصف او را از بعضى از علما شنيده ام ، مع ذلك از خدا خواستارم كه بيشتر از اين معرفت نسبت به حال اين مرحوم به ما اعطا فرمايد .
بنا براين احراز جلالت و وثاقت موثّق اين توثيق كاملاً بر عهده خواننده اين كتاب است و بعد از آن ، شبهه اى باقى نخواهد ماند ، و عبارات فوق از خطّ خود آن مرحوم كه به وسيله بعضى از رفقايش به ما رسيده و نسخه منحصر به فرد بود درج گرديد .
و ديگر از كسانى كه از صاحب عنوان نام برده و تصريح به راوى بودن او به دعاى ندبه كرده است شاگرد مرحوم محدّث نورى ، حاج شيخ عبّاس قمى قدس سره است كه در كتاب هدية الأحباب في المعروفين بالكنى و الألقاب در ذيل عنوان البزوفري گفته :
البزوفري شيخ ثقه جليل أبو عبد اللّه حسين بن على بن سفيان صاحب كتب است ، روايت مى كند از او تلعكبرى و او والد محمد است كه دعاى ندبه معروفه را در كتاب خود ايراد فرموده .
نظر به آن كه نگارنده از اوايل حال در صدد تحصيل و به دست آوردن مطالب راجعه به اين دعا و سند آن بود ، با محدّث نامبرده هم در مشهد و هم در قم ملاقات نموده و استفسار مأخذ نقل نسبت مذكور را پرسيدم كه آيا از سند دعا برداشته اند يا از جاى ديگر ؟
در هر دو ، مهلت خواستند كه مراجعه كرده و مأخذ نقل را بگويند ، ليكن نتوانستند آن را به دست بياورند رحمه الله .
در اول مناقب در مقام بيان اسانيد كتب ، صاحب عنوان يعنى حسن بن حمزه را در جزء
علماى مسلّم و بسيار جليل القدر شيعه معرفى كرده است و عبارت او اين است : در ص 8 از چاپ دوم و ص 9 از چاپ اول :
و أمّا أسانيد كتب ابن شاذان و ابن فضال و ابن الوليد و ابن الحاشر و علي بن ابراهيم و الحسن بن حمزة و الكليني و الصفواني و العبدكي و الفلكي و غيرهم ، فهو على ما نصّ عليها أبو جعفر الطوسي في الفهرست ۱۰ .
و در ص 211 از همين جلد اوّل ۱۱ در «باب فيما روته الخاصّة» گفته ـ يعنى فيما روته الخاصّة بالنسبة الى إمامة الأئمة و النّص عليهم ـ : و روى المفيد محمد بن النعمان و أبو جعفر الكليني و الحسن بن حمزة العلوي ، عن الباقر [ عليه السلام ] ، عن جابر أنّه قال : دخلت على فاطمة عليه السلام و ذكر حديث اللّوح .
و در ص 556 در فصل في أنّه خير الخلق بعد النّبي [ صلى الله عليه و آله ] گفته :
الحسن بن حمزة العلوي :
جاء إلينا في الخبربأنّه خير البشر
فمن أبى فقد كفربفضل من يفاضل۱۲
عالم جليل محمد جعفر بن محمد حسين قدس سره كه بر حسب تصريح خودش از شاگردان علاّمه مجلسى قدس سره بوده تهذيبى متنا و هامشا به خطّ شريف خود نوشته و در سال هزار و صد و پانزده از كتابت آن فارغ شده ، چنان كه خودش گفته :
و كتبت بيدي الوازرة في السّابع و العشرين من شهر شعبان المعظّم من شهور خمس عشرة و مئة و الف ( 1115 ) من الهجرة المقدّسة النبوية عليه و آله التحية .
عالم نامبرده متعهّد شده كه هر چه حاشيه بر اين كتاب شريف نوشته شده و در دسترس باشد در اين نسخه نقل نمايد .
و براى ارباب حواشى ، رموزى قائل شده و تصريح كرده به اين كه هر چه از علاّمه مجلسى است به رمز « م ق ر » امضا شده ، و هر چه از پدر بزرگوار اوست به رمز « م ت ق »
امضا گرديده است ، و اين عين عبارت اوست بعد از ذكر نامش در سابق :
فما كان من شمائم قريحته فرمزه « م ق ر » و ما كان من نتائج أفكار والده العلاّمة فرمزه « م ت ق » . . الى آخر عبارته .
پس در حاشيه قول شيخ طوسى قدس سره در آخر كتاب كه بيان طرق خود را نسبت به روايات مرسله مى كند تا از حد ارسال بيرون شود ، عبارت ذيل را به امضاى « م ق ر » كه عبارت از علاّمه مجلسى باشد نقل كرده است .
قول شيخ طوسى اين است :
و ما ذكرته عن أحمد بن إدريس فقد رويته بهذا الإسناد عن محمّد بن يعقوب ، عن أحمد بن إدريس ، و أخبرني به أيضا الشّيخ أبو عبد اللّه محمد بن محمّد بن النعمان ، و الحسين بن عبيد اللّه ، جميعا عن أبي جعفر محمّد بن الحسين بن سفيان البزوفري ، عن أحمد بن إدريس ... الخ ۱۳ .
و عبارت علاّمه مجلسى قدس سره اين است :
لعل فيه سهوا ، و الظّاهر أحمد بن جعفر بن سفيان الثّقة ؛ لأنّه قال في الفهرست ۱۴ في ترجمة أحمد بن إدريس : أخبرنا بسائر ۱۵ رواياته الحسين بن عبيد اللّه ، عن أحمد بن جعفر بن سفيان البزوفري ، عنه . و قال في رجاله في ترجمة أحمد بن جعفر : كان يروي عن أبي علي الأشعري ، أخبرنا عنه محمّد بن محمّد بن النعمان و الحسين بن عبيد اللّه ، لكن في الاستبصار ايضا كما هنا ، فهو مجهول ( م ق ر ) غفر له .
نگارنده گويد : در حاشيه استبصار خطّى نيز همين حاشيه را نوشته و به جاى « في الاستبصار » : في التهذيب گذاشته و در نسخه اى كه پيش آقاى تقوى بود ديدم و امضاى « م ق ر » را نيز داشت و شايد در استبصار چاپى نيز طبع شده باشد .
( عيد اضحى از سنه 1363 هجرى ) .
پس معلوم شد كه در تهذيب و استبصار ، همين حاشيه مجلسى هست .
نگارنده گويد : عالم جليل صاحب تحقيقات نفيسه مولى عبد النبيّ كاظمى قدس سره در كتاب شريف تكملة الرجال كه حاشيه بر نقد الرجال تفريشى است ، در حاشيه قول تفريشى كه عينا نقل مى شود عبارت آينده را گفته است :
قول تفريشى اين است در بيان ترجمه أحمد بن إدريس : أحمد بن إدريس بن أحمد أبو عليّ الاشعريّ القميّ ، كان ثقة فقيها في أصحابنا كثير الحديث صحيح الرّواية . [ له ]كتاب النّوادر ، روى عنه أحمد بن جعفر بن سفيان ، مات بالقرعاء في طريق مكّة سنة ستّ و ثلاثمئه « جش » . [كذا] . كان ثقة في أصحابنا كثير الحديث صحيحه ، و له كتاب النّوادر ، روى عنه أحمد بن جعفر بن سفيان البزوفري «ست » « لم » « جخ » ،...و روى عنه محمد بن يعقوب الكليني كثيرا . ۱۶
و عبارت شيخ عبد النبىّ قدس سره در اين موضع اين است :
قوله : احمد بن إدريس : روى عنه محمّد بن الحسين البزوفري ، قال الصالح : كان ثقة . انتهى ۱۷ .
و نيز سيّد تفريشى در آخر كتاب در ضمن بيان كيفيت طرق شيخ از صحّت و غيره درباره طريق شيخ به احمد بن ادريس گفته : و كذا إلى أحمد بن إدريس ۱۸ .
و عبارت شيخ عبد النبىّ قدس سره در حاشيه اين كلام به قرار زيرين است :
قوله : و كذا الى أحمد بن إدريس ، أي صحيح ، و للشيخ إليه طرق ذكر منها ۱۹ المفيد و الحسين بن عبد اللّه ۲۰ ، عن أبي جعفر محمّد بن الحسين بن سفيان البزوفري ، عنه . قيل : لعلّ فيه سهوا ، و الظاهر أحمد بن جعفر بن سفيان الثّقة ؛ لأنّه قال في « ست » في ترجمة أحمد بن إدريس : أخبرنا برواياته الحسين بن عبد اللّه ۲۱ عن
أحمد بن جعفر بن سفيان البزوفري ، عنه . و قال في رجاله في ترجمة أحمد بن جعفر ... الى آخر ما تقدّم في هذه الترجمة . ثمّ قال : فهو مجهول . انتهى . و هو حسن ، إلاّ أن الأظهر أنّه مجهول ؛ لتكرّر ذكره كذلك في المشيخة كما في طريقه الى محمد بن أحمد بن يحيى ، و إلى أحمد بن محمد بن عيسى . و يحتمل أن يكون الحسين بن سفيان البزوفري أبو ۲۲ عبد اللّه ، و سيذكر في طريقه الى الحسن بن محمد بن سماعة ، و هو الذي ذكره الرجاليّون بعنوان الحسين بن علي بن سفيان البزوفري . و يؤيّده اتّحاد الطّريق و المرتبة ، لكن ۲۳ سهو القلم على كلا الاحتمالين .
نگارنده گويد : صاحب عبارت كه مصدَّر به قيل است علاّمه مجلسى است چنان كه گذشت ، و عدم تصريح شايد به جهت عدم اطلاع او بر بودن آن از علامه مجلسى است .
عالم جليل شيخ محمد جعفر استرآبادى معروف به شريعتمدار رساله كوچكى در شرح مشيخه تهذيب و استبصار دارد كه آن رساله به خط مؤلف فعلاً در نزد نگارنده موجود است كه در آن رساله در اين جا گفته :
و ما ذكرته عن أحمد بن إدريس فقد رويته بهذا الإسناد مشيرا الحسين بن عبيد اللّه و أبي ۲۴ الحسين بن أبي جيد القميّ ، عن محمّد بن يعقوب ، عن أحمد بن إدريس ، و أخبرني أيضا الشّيخ أبو عبد اللّه محمّد بن محمّد بن النعمان ، و الحسين بن عبيد اللّه ، جميعا عن أبي جعفر محمّد بن الحسين بن سفيان البزوفري ، عن أحمد بن ادريس . أقول : هذا الطريق أيضا كما في « ط » عن « مته » صحيح ؛ لكون حسين ۲۵ بن عبيد اللّه من مشايخ الإجازة للشيخ الطوسي و موصوفا بأنّه كثير السماع عارف بالرجال له تصانيف ، شيخ الطائفة . و لا ريب في استفادة الوثاقة من ذلك . و إما محمّد بن يعقوب فهو أجلّ من أن يوصف ؛ فإنّ وثاقته و جلالته أشهر من وثاقة الشيخ المفيد محمّد بن محمّد بن النّعمان ، و إن كانا معا من اُمنياء الرحمن . و عدم ذكر البزوفري في الرجال غير قادح في الصحّة ؛ لكفاية صحّة الطريق الأول . اعلم أنّ طريق الشيخ في الاستبصار الى أحمد بن إدريس أيضا هذا الطريق ، فطريقه إليه في الكتابين موصوف بالصّحة . انتهى .

1.معجم البلدان ، ج ۱ ، ص ۴۱۲ .

2.معجم البلدان ، ج ۵ ، ص ۲۲۵.

3.در معجم البلدان : خسرو فيروز.

4.در متن معجم البلدان همان بزوفر ثبت شده است نه بروض.

5.كذا كان . ( منه ) .

6.اين مطلب را بعدها مؤلف ، از خاتمه مجلد اول از مجلدات هشتگانه مظاهر الأنوار نيز نقل خواهد كرد.

7.[خاتمة المستدرك] ص ۵۲۱ . ( منه ).

8.«مب» اشاره به شماره است به ترتيب حروف ابجد يعنى چهل و دومين . ( منه ) .

9.خاتمة المستدرك ، ج ۳ ، ص ۲۴۴.

10.مناقب آل أبيطالب عليهم السلام ، ج ۱ ، ص ۱۳ .

11.مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ، ج ۱ ، ص ۲۵۶.

12.مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ، ج ۲ ، ص ۲۶۶ .

13.بنگريد به : الاستبصار ، ج ۴ ، ص ۳۱۱ ـ ۳۱۲.

14.الفهرست ، طوسى ، ص ۷۱.

15.در نسخه خطى : سائر.

16.نقد الرجال ، ج ۱ ، ص ۱۰۴.

17.مقول صالح راجع به خود احمد بن ادريس است . ( منه ) .

18.سابق اين كلام اين است : فطريق الشّيخ إلى إبراهيم بن إسحاق حسن ، و الى إبراهيم بن هاشم صحيح ، و كذا إلى أحمد . . الخ . ( منه ) .

19.اللفظة الأخيرة مشوشة في الأصل ، كتبها المؤلف قدس سره كما رآه في المخطوطة و كتب عليها : كذا كان ، ثم قال في الهامش : الظاهر أنّه : منها . (منه).

20.الظاهر : عبيد اللّه ؛ لانّ المراد به الغضائري . ( منه ) .

21.قد مضى أنّ الظاهر عبيد اللّه ، بل هو المقطوع به عندنا . ( منه ) .

22.كذا كان . ( منه ) .

23.كذا كان . ( منه ) .

24.كذا .

25.كذا كان . ( منه ) .

  • نام منبع :
    ميراث محدث اُرموي
    سایر پدیدآورندگان :
    اشکوری، احمد؛ صادق، جعفر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 32734
صفحه از 384
پرینت  ارسال به