297
ميزان الحكمه ج 03

وَ أَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرا فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ» . ۱

وَ لا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِرَاطٍ تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَهَا عِوَجا وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلاً فَكَثَّرَكُمْ وَ انْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ» . ۲

بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عاقِبَةُ الظَّالِمِينَ» . ۳

الحديث :

۴۷۹۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الظُلْمُ وَخِيمُ العَاقِبَةِ . ۴

۴۷۹۲.عنه عليه السلام :طَاعَةُ دَواعِي الشُّرورِ تُفسِدُ عَوَاقِبَ الاُمورِ. ۵

۴۷۹۳.عنه عليه السلام :مَن عَبَدَ الدُّنيا و آثَرَها عَلى الآخِرَةِ استَوُخَمَ العَاقِبةَ . ۶

۴۷۹۴.الكافي :فيما وعَظَ اللّهُ عزّ و جلّ عيسى عليه السلام : يا عِيسى اِعْقَلْ وَ تَفكّرْ و انظُرْ في نواحِي الأرضِ كَيفَ كَانَ عَاقِبةُ الظّالِمين . ۷

(انظر) الذنب : باب 1375 .

«و [سپس چنان] بارانى [از سنگ] بر آنها بارانيديم [كه آنها را نابود ساخت] پس، بنگر كه فرجام مجرمان چگونه بود».

«و بر سر راهها منشينيد تا مؤمنان به خدا را بترسانيد و از راه خدا روي گردان سازيد و به كجروى وا داريد . و به ياد آريد آن گاه كه اندك بوديد ، خدا بر شمار شما افزود . و بنگريد كه فرجام مفسدان چگونه بوده است».

«چيزى را دروغ شمردند كه به علم آن احاطه نيافته بودند و هنوز از تأويل آن بى خبر بودند . كسانى كه پيش از آنان بودند نيز پيامبران را چنين به دروغ نسبت دادند . پس بنگر كه فرجام ستمكاران چگونه بوده است».

حديث :

۴۷۹۱.امام على عليه السلام :ستم ، بد فرجام است.

۴۷۹۲.امام على عليه السلام :پيروى از انگيزه هاى زشت كارى فرجام كارها را تباه مى كند.

۴۷۹۳.امام على عليه السلام :كسى كه برده دنيا شود و آن را بر آخرت مقدّم دارد ، فرجام بدى خواهد داشت.

۴۷۹۴.الكافىـ در آنچه خداى عزّ و جلّ به عيسى عليه السلام پند داد آمده ـ: اى عيسى! بينديش و فكر كن و به دقت در اطراف زمين بنگر تا فرجام ستمكاران را ببينى.

1.الأعراف : ۸۴ .

2.الأعراف : ۸۶ .

3.يونس : ۳۹ .

4.مستدرك الوسائل : ۱۲/۱۰۰ .

5.غرر الحكم : ۶۰۰۱ .

6.الخصال : ۶۳۲/۱۰ .

7.الكافي : ۸/۱۴۰/۱۰۳ .


ميزان الحكمه ج 03
296

۴۷۸۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن كانَ عاقِلاً خُتِمَ لَهُ بالجَنّةِ إنْ شاءَ اللّهُ . ۱

۴۷۸۹.عنه عليه السلامـ لبعضِ النّاسِ ـ: إنْ أرَدْتَ أنْ يُخْتَمَ بخَيرٍ عَمَلُكُ حتّى تُقْبَضَ و أنتَ في أفْضَلِ الأعْمالِ فعَظِّمْ للّهِ حَقَّهُ أن تَبْذُلَ نَعْماءَهُ في مَعاصيهِ ، و أنْ تَغْتَرَّ بحِلْمِهِ عَنكَ ، و أكْرِمْ كُلَّ مَن وَجَدْتَهُ يُذْكَرُ مِنّا أو يَنْتَحِلُ مَوَدّتَنا . ۲

۴۷۹۰.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :إنّ خَواتِيمَ أعْمالِكُم قَضاءُ حَوائجِ إخْوانِكُم و الإحْسانُ إلَيهِم ما قَدَرْتُم ، و إلاّ لَم يُقْبَلْ مِنكُم عَمَلٌ . حِنُّوا على إخْوانِكُم ، و ارْحَموهُم تَلْحَقوا بِنا . ۳

(انظر) النعمة : باب 3850 .

1004

موجِباتُ سوءِ العاقِبَةِ

الكتاب :

قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» . ۴

۴۷۸۸.امام صادق عليه السلام :آن كه خردمند باشد، فرجامش ، به خواست خدا ، بهشت است .

۴۷۸۹.امام صادق عليه السلامـ به يكى از مردم ـفرمود : اگر مى خواهى كه عملت ختم به خير شود و هنگام مردن با بهترين اعمال بميرى، حقّ خدا را پاس داشته نعمتهايش را در راه معصيت صرف نكن و به سبب بردباريى كه نسبت به تو نشان مى دهد دچار غرور و غفلت نشو و هر كس را كه ديدى از ما به نيكى ياد مى كند يا از محبت ما دم مى زند گرامى بدار .

۴۷۹۰.امام كاظم عليه السلام :پايان اعمال شما به اين است كه در حدّ توان خود، نيازهاى برادرانتان را بر آوريد و به آنان نيكى كنيد . در غير اين صورت، اعمال شما پذيرفته نشود . با برادران خود مهربان و دلسوز باشيد تا به ما بپيونديد .

1004

موجبات بد فرجامى

قرآن :

«پيش از شما سنتهايى بوده است ؛ پس بر روى زمين بگرديد و بنگريد كه فرجام آنها كه پيامبران را به دروغگويى نسبت مى دادند چه بوده است».

1.ثواب الأعمال : ۲۹/۱ .

2.عيون أخبار الرِّضا : ۲/۴/۸ .

3.بحار الأنوار : ۷۵/۳۷۹/۴۰ .

4.آل عمران : ۱۳۷ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 03
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 757194
صفحه از 603
پرینت  ارسال به