157
ميزان الحكمه ج 03

(انظر) الدين : باب 1322 .
الخير : باب 1182 .

901

عَمّارٌ مَعَ الحَقِّ

۴۲۸۷.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :عمّـارٌ خَلَطَ اللّهُ الإيمانَ ما بينَ قَرْنِهِ إلى قَدَمِهِ ، و خَلطَ الإيمانَ بلَحْمِهِ و دَمِهِ ، يَزولُ مَع الحقِّ حَيثُ زالَ . ۱

۴۲۸۸.عنه صلى الله عليه و آله :إذا اخْتَلفَ النّاسُ كانَ ابنُ سُمَيّةَ معَ الحقِّ . ۲

(انظر) الإمامة الخاصة : باب 184 .

902

المُتَلَوِّنُ

۴۲۸۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :اعْلَموا أنّ اللّهَ تباركَ و تعالى يُبْغِضُ مِن عِبادهِ المُتَلوِّنَ ، فلا تَزولوا عنِ الحقِّ و وَلايةِ أهلِ الحقِّ؛ فإنّ مَنِ اسْتَبْدَلَ بِنا هَلكَ و فاتَتْهُ الدُّنيا و خَرجَ مِنها (بحَسْرةٍ) . ۳

901

عمّار با حقّ است

۴۲۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عمار را از سر تا پايش، با ايمان مخلوط ساخته ، و ايمان را با گوشت و خونش در آميخته است، هر جا حقّ باشد، او نيز هست .

۴۲۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه مردم چند دسته شوند، فرزند سميّه (عمّار) با حقّ است .

902

بوقلمون صفت

۴۲۸۹.امام على عليه السلام :بدانيد كه خداوند تبارك و تعالى بندگان بوقلمون صفت خود را دشمن مى دارد. پس ، از حقّ و دوستى با اهل حقّ جدا نشويد ؛ زيرا كه هر كس، ديگران را به جاى ما برگيرد، هلاك شود و دنيا را از دست بدهد و [با آه و افسوس] از دنيا برود .

1.كنز العمّال : ۳۳۵۲۰ .

2.كنز العمّال : ۳۳۵۲۵ .

3.الخصال: ۶۲۶/۱۰ و في تحف العقول: ۱۱۵ «و خرج منها آثما».


ميزان الحكمه ج 03
156

900

ميزانُ مَعرِفَةِ الحَقِّ

۴۲۸۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ لَمّا أتاهُ الحارِثُ بنُ حَوطٍ فقالَ : أ تَراني أظُنُّ أصْحابَ الجَملِ كانوا على ضَلالَةٍ ؟! ـ: يا حارِثُ ، إنّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ و لَم تَنْظُرْ فَوقَكَ فَحِرْتَ ، إنّكَ لَم تَعْرِفِ الحقَّ فتَعْرفَ مَن أتاهُ ، و لَم تَعْرِفِ الباطِلَ فتَعْرِفَ مَن أتاهُ . ۱

۴۲۸۴.عنه عليه السلامـ لَمّا قالَ لَهُ الحارِثُ : ما أرى طَلْحَةَ و الزُّبيرَ و عائشةَ احْتَجّـوا إلاّ علـى حقٍّ ـ: إنّ الحـقَّ و الباطِـلَ لا يُعرَفانِ بالنّاسِ ، و لكـنِ اعْرِفِ الحـقَّ باتِّبـاعِ مَنِ اتَّبعَهُ ، و الباطِـلَ باجْتِنابِ مَنِ اجْتَنَبَهُ . ۲

۴۲۸۵.عنه عليه السلام :إنّ الحقَّ لا يُعرَفُ بالرِّجالِ، اعْرِفِ الحقَّ تَعرِفْ أهلَهُ . ۳

۴۲۸۶.الأمالي للمُفيدِ :فقالَ لَهُ [الإمام علي عليه السلام ]الحارِثُ : لَو كَشَفتَ ـ فِداكَ أبي و اُمّي ـ الرَّينَ عَن قُلوبِنا و جَعَلْتَنا في ذلكَ على بَصيرةٍ مِن أمْرِنا . قالَ عليه السلام : قَدْكَ ؛ فإنّكَ امْرؤٌ مَلْبوسٌ علَيكَ ، إنّ دِينَ اللّهِ لا يُعرَفُ بالرِّجالِ بَلْ بآيَةِ الحقِّ، فاعْرِفِ الحقَّ تَعْرِفْ أهلَهُ . ۴

900

معيار شناخت حقّ

۴۲۸۳.امام على عليه السلامـ در پاسخ به حارث بن حوط وقتى نزد ايشان آمد و گفت : آيا فكر مى كنى كه من اصحاب جمل را گمراه مى دانم ؟! ـفرمود : اى حارث ! تو پايينت را نگريسته اى و بالايت را نگاه نكرده اى و از اين رو در حيرت و سرگردانى به سر مى برى. تو حقّ را نشناختى، تا اهلش را بشناسى و باطل را نشناختى، تا باطل گرايان را بشناسى.

۴۲۸۴.امام على عليه السلامـ در پاسخ به سخن حارث كه گفت : به نظر من طلحه و زبير و عايشه به حقّ احتجاج مى كردند ـفرمود : همانا حقّ و باطل به مردم (شخصيّت افراد) شناخته نمى شود، بلكه حقّ را به پيروى كسانى كه از آن پيروى مى كنند بشناس و باطل را به اجتناب كسانى كه از آن اجتناب مى كنند .

۴۲۸۵.امام على عليه السلام :حقّ به شخصيتها شناخته نمى شود ؛ خودِ حقّ را بشناس تا پيروان آن را بشناسى .

۴۲۸۶.الأمالى للمفيد :حارث به آن حضرت (امام على عليه السلام ) عرض كرد : پدر و مادرم فدايت باد ! كاش زنگار از دلهاى ما مى زدودى و در اين موضوع ما را از بينش لازم برخوردار مى ساختى. امام عليه السلام فرمود: بس كن . تو مردى هستى كه امر بر تو مشتبه شده است . همانا دين خدا با اشخاص شناخته نمى شود، بلكه با معيار و نشانه حقّ شناخته مى گردد ؛ پس حقّ را بشناس، تا اهلش را بشناسى .

1.نهج البلاغة : الحكمة ۲۶۲ .

2.الأمالي للطوسي : ۱۳۴/۲۱۶ .

3.مجمع البيان : ۱/۲۱۱ ، روضة الواعظين : ۳۹ .

4.الأمالي للمفيد : ۵/۳ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 03
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 756994
صفحه از 603
پرینت  ارسال به