393
ميزان الحكمه ج 03

۵۰۶۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ لَمّا قالَ لَه بعضُ اليَهودِ : ما دَفَنْتُم نَبيَّكُم حتّى اخْتَلَفْتُم فيهِ ! ـ: إنَّما اخْتَلَفْنا عَنهُ لا فيهِ ، و لكنَّكُم ما جَفّتْ أرْجُلُكُم مِن البَحرِ حتّى قُلْتُم لنَبيِّكُم : «اجْعَلْ لَنا إلها كَما لَهُمْ ءآلِهَةٌ قالَ إنَّكُمْ قَومٌ تَجْهَلُونَ»۱ . ۲

۵۰۶۸.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ في قولهِ تعالى :«أوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعَا»ـ: و هُو اخْتِلافٌ في الدِّينِ و طَعْنُ بَعضِكُم على بَعضِ . «و يُذيقَ بَعْضَكُم بَأسَ بَعْضٍ» و هُو أنْ يَقْتُلَ بَعضُكُم بَعْضا ، و كُلُّ هذا في أهلِ القِبْلَةِ . ۳

1060

تَفسيرُ «اختِلافُ اُمَّتي رَحمَةٌ»

۵۰۶۹.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :اخْتِلافُ اُمّتي رَحمَةٌ . ۴

۵۰۶۷.امام على عليه السلامـ در پاسخ به يهوديى كه به امام عليه السلام گفت: هنوز پيامبر خود را دفن نكرده درباره او دچار اختلاف شديد! ـفرمود : ما، در جانشينى او اختلاف كرديم نه درباره خود او. اما شما، هنوز پاهايتان از آب دريا نخشكيده بود كه به پيامبرتان گفتيد : «همچنان كه آنان را خدايان است براى ما نيز خدايى در نظر گير ، پس او گفت : شما مردمى نادانيد».

۵۰۶۸.امام باقر عليه السلامـ درباره آيه «يا جامه، پراكندگى بر شما بپوشاند» ـفرمود : مقصود پراكندگى در دين و انگ زدن آنان به يكديگر است . «و خشم و كين گروهى را به گروه ديگر بچشاند» اين است كه يكديگر را مى كشند . و همه اينها درباره مسلمانان است .

1060

معناى «اختلاف امت من رحمت است»

۵۰۶۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اختلاف امّت من، رحمت است .

1.الأعراف : ۱۳۸ .

2.نهج البلاغة : الحكمة ۳۱۷ .

3.تفسير القمّي : ۱/۲۰۴ .

4.كنز العمّال : ۲۸۶۸۶ ، قال المناويّ في الفيض (۱/۲۰۹) : لم أقف له على سندٍ صحيح . و قال الحافظ العراقيّ : سنده ضعيف . (كما في هامش كنز العمّال) .


ميزان الحكمه ج 03
392

۵۰۶۲.عنه عليه السلام :و اللّهِ ، لَأظُنُّ أنَّ هؤلاءِ القَومَ سَيُدالونَ مِنكُم باجْتِماعِهِم على باطِلِهم و تَفَرُّقِكُم عن حقِّكُم . ۱

۵۰۶۳.عنه عليه السلام :لا يَزالُ هذا الأمرُ في بَني اُمَيّةَ ما لم يَخْتلِفوا بَيْنَهُم . ۲

۵۰۶۴.عنه عليه السلام :إنّ لِبَني اُمَيّةَ مِرْوَدا يَجْرونَ فيهِ ، و لَو قدِ اخْتَلَفوا فيما بَينَهُم ثُمَّ كادَتْهُمُ الضِّباعُ لَغَلبَتْهُم! ۳

۵۰۶۵.عنه عليه السلام :ما اخْتَلفَتْ دَعْوَتان إلاّ كانتْ إحْداهُما ضَلالةً . ۴

1059

الاختِلافُ عُقوبَةٌ إلهِيَّةٌ

الكتاب :

قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعَا وَ يُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الاْياتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ» . ۵

الحديث :

۵۰۶۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنّي صَلَّيتُ صَلاةَ رَغْبَةٍ و رَهْبَةٍ و سألتُ ربّي ثَلاثا ، فأعطاني اثنَتَينِ و مَنَعني واحِدَةً ؛ سألتُهُ أنْ لا يَبْتَليَ اُمَّتي بالسِّنينَ ففَعَلَ ، و سألتُهُ أنْ لا يُظْهِرَ علَيهِم عَدُوَّهُم ففَعَلَ ، و سألتُهُ أنْ لا يَلْبِسَهُم شِيَعا فأبى علَيَّ . ۶

۵۰۶۲.امام على عليه السلام :به خدا سوگند ، گمان مى كنم كه اين قوم بزودى بر شما چيره شوند ؛ زيرا آنان بر باطل خود همداستانند و شما در حقّ خود دچار تفرقه و پراكندگى هستيد.

۵۰۶۳.امام على عليه السلام :تا زمانى كه ميان بنى اميه اختلاف نيفتد، حكومت پيوسته در دست آنان خواهد بود.

۵۰۶۴.امام على عليه السلام :بنى اميه را مهلتى است كه در آن مى تازند، و آن گاه كه در ميانشان اختلاف افتد، [چنان دچار ضعف خواهند شد كه ]كفتارها بر آنان چيره گردند!

۵۰۶۵.امام على عليه السلام :هيچ گاه دو دعوت بر خلاف يكديگر نشد مگر اين كه يكى از آن دو [دعوت به ]گمراهى بود .

1059

اختلاف، كيفرى الهى است

قرآن :

«بگو : او قادر است كه از فراز سرتان يا از زير پاهايتان عذابى بر شما بفرستد يا شما را گروه گروه در هم افكند و خشم و كين گروهى را به گروه ديگر بچشاند . بنگر كه آيات خدا را چگونه گوناگون بيان مى كنيم . باشد كه بفهمند».

حديث :

۵۰۶۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من نماز بيم و اميد گزاردم و سه چيز از پروردگارم طلبيدم كه دو تاى آنها را به من داد و يكى ديگر را نداد. از خداوند خواستم امّت مرا به قحطى گرفتار نكند ، پذيرفت . خواستم دشمنشان را بر آنان چيره نگرداند پذيرفت. خواستم كه جامه پراكندگى بر آنان نپوشاند، نپذيرفت.

1.نهج البلاغة : الخطبة ۲۵ .

2.كنز العمّال : ۳۱۷۵۴ .

3.نهج البلاغة : الحكمة ۴۶۴ .

4.نهج البلاغة : الحكمة ۱۸۳ .

5.الأنعام : ۶۵ .

6.كنز العمّال : ۳۱۰۹۸ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 03
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 757010
صفحه از 603
پرینت  ارسال به