405
ميزان الحكمه ج 03

۵۰۹۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنَّ اللّهَ جَلَّ ثَناؤهُ خَلقَ العَقلَ ، و هُو أوَّلُ خَلْقٍ خَلَقهُ مِن الرُّوحانِيّينَ . ۱

1067

خَلقُ العالَمِ

الكتاب :

أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كانَتَا رَتْقَا فَفَتَقْنَاهُمَا وَ جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيءٍ حَيٍّ أَ فَلاَ يُؤْمِنُونَ» . ۲

الْحَمْـدُ للّهِِ الَّـذِي خَلَـقَ السَّمـاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَـلَ الظُّلُمَاتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهمْ يَعْدِلُونَ» . ۳

أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقَا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا * رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاها * وَ أَغْطَشَ لَيْلَهَا وَ أَخْرَجَ ضُحَاها * وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلكَ دَحَاها * أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَ مَرْعَاهَا * وَ الْجِبَالَ أَرْسَاها» . ۴

الحديث :

۵۱۰۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :خَلقَ الخَلْقَ على غَيرِ تَمْثيلٍ و لا مَشُورَةِ مُشيرٍ ، و لا مَعُونَةِ مُعينٍ ، فتَمَّ خَلْقُهُ بأمْرِهِ ، و أذْعَنَ لطاعَتِهِ فأجابَ . ۵

۵۰۹۹.امام صادق عليه السلام :خداوند ـ جلّ ثناؤه ـ عقل را بيافريد و آن، نخستين موجود روحانى (مجرّدى) است كه خدا آفريد .

1067

آفرينش جهان

قرآن :

«آيا كافران نينديشيدند كه آسمانها و زمين درهم بسته بود و ما آن دو را گشوديم و هر موجود زنده اى را از آب آفريديم ؛ پس ، آيا ايمان نمى آورند؟» .

«ستايش از آن خداوندى است كه آسمانها و زمين را بيافريد و تاريكيها و روشنى را پديدار كرد ، با اين همه، كافران [غير او را] با پروردگار خويش برابر مى دانند» .

«آيا خلقت شما سخت تر است يا اين آسمان كه او بنا نهاد؟ سقفش را برافراشت و بپرداختش . شبش را تاريك ساخت و روشناييش را آشكار كرد. و پس از آن زمين را بگستراند . و از آن آب بيرون آورد و چراگاهها پديد كرد . و كوهها را استوار گردانيد» .

حديث :

۵۱۰۰.امام على عليه السلام :خداوند موجودات را بدون در دست داشتن هيچ نمونه اى و بدون مشورت با هيچ مشاورى و بدون كمك گرفتن از هيچ ياورى، آفريد و خلقت به فرمان او تمام و كامل شد و همگى به طاعتش اقرار كردند .

1.مشكاة الأنوار : ۴۴۱/۱۴۸۵ .

2.الأنبياء : ۳۰ .

3.الأنعام : ۱ .

4.النازعات : ۲۷ ـ ۳۲ .

5.نهج البلاغة: الخطبة ۱۵۵.


ميزان الحكمه ج 03
404

۵۰۹۳.عنه صلى الله عليه و آله :أوَّلُ ما خَلَقَ اللّهُ العقَلُ . ۱

۵۰۹۴.عنه صلى الله عليه و آله :أوَّلُ ما خَلقَ اللّهُ نُوري . ۲

۵۰۹۵.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ أوَّلَ ما خَلقَ اللّهُ عزّ و جلّ أرْواحُنا ، فأنْطَقَها بتَوحيدِهِ و تَمْجيدِهِ ، ثُمَّ خَلقَ المَلائكَةَ . ۳

۵۰۹۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ و قد سئلَ عَن أوَّلِ ما خَلقَ اللّهُ ـ: خَلقَ النُّورَ . ۴

۵۰۹۷.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :أوَّلُ شَيءٍ خَلقَهُ مِن خَلْقِهِ الشّيءُ الّذي جَميعُ الأشياءِ مِنهُ ، و هُو الماءُ . ۵

۵۰۹۸.عنه عليه السلامـ لَمّا جاءَ إلَيهِ رجُلٌ مِن عُلَماءِ أهلِ الشّامِ فقالَ : ......... إنّي أسألُكَ عَن أوَّلِ ما خَلقَ اللّهُ مِن خَلْقِهِ ، فإنَّ بَعضَ مَن سألتُهُ قالَ : القَدَرُ ، و قالَ بَعضُهُمُ : القَلَمُ ، و قالَ بَعْضُهُم : الرُّوحُ ـ: ما قالوا شَيئا ......... لَو كانَ أوّلُ ما خَلقَ مِن خَلقِهِ الشّيءَ مِن الشّيءِ إذا لَم يَكُنْ لَهُ انْقِطاعٌ أبدَا ، و لَم يَزَلِ اللّهُ إذا و مَعهُ شيءٌ لَيس هُو يَتَقدّمُهُ . و لكنّهُ كانَ إذْ لا شيءَ غَيرُهُ ، و خَلقَ الشَّيءَ الّذي جَميعُ الأشياءِ مِنهُ ، و هُو الماءُ الّذي خَلقَ الأشياءَ مِنهُ ، فجَعَلَ نَسبَ كلِّ شيءٍ إلى الماءِ ، و لم يَجْعَلْ للماءِ نَسَبا يُضافُ إلَيهِ . ۶

۵۰۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نخستين چيزى كه خدا آفريد، عقل بود .

۵۰۹۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نخستين چيزى كه خدا بيافريد، نور من بود .

۵۰۹۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نخستين موجودى كه خداوند عزّ و جلّ بيافريد، ارواح ما بود ، و آن گاه آنها را به توحيد و تمجيد خود گويا كرد ، سپس فرشتگان را خلق فرمود.

۵۰۹۶.امام على عليه السلامـ وقتى از ايشان درباره نخستين آفريده خدا سؤال شد ـفرمود : نور را آفريد.

۵۰۹۷.امام باقر عليه السلام :نخستين چيزى كه خدا آفريد و همه چيزهاى ديگر از او به وجود آمد، آب بود.

۵۰۹۸.امام باقر عليه السلامـ وقتى يكى از علماى شام خدمت ايشان رسيد و عرض كرد: ......... من از شما درباره نخستين آفريده خدا مى پرسم ؛ زيرا اين سؤال را از ديگران نيز پرسيده ام ؛ يكى گفته : تقدير ؛ ديگرى پاسخ داده : قلم ؛ و بعضى هم گفته اند : روح ـفرمود : جوابى در خور نداده اند ......... اگر نخستين مخلوقى كه خدا آفريد، از شى ء [نه لا شى ء ]آفريده شده باشد، در اين صورت خداوند هرگز منقطع [از موجودات ]نبوده و همواره با او چيزى بوده كه خدا بر او تقدّم نداشته است (همواره موجودى قديم به قدمت خدا وجود داشته است) در حالى كه خدا بود و هيچ چيز با او نبود و سپس چيزى را آفريد كه منشأ همه موجودات شد و آن آب است، كه ديگر چيزها را از آن بيافريد . پس هر چيزى را به آب منسوب كرد و آب را به چيزى نسبت نداد .

1.بحار الأنوار : ۱/۹۷/۸ .

2.. بحار الأنوار : ۱/۹۷/۷ .

3.عيون أخبار الرِّضا : ۱/۲۶۲/۲۲ .

4.بحار الأنوار : ۵۷/۷۳/۴۹ .

5.. التوحيد : ۶۷/۲۰ .

6.الكافي : ۸/۹۴/۶۷ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 03
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 757121
صفحه از 603
پرینت  ارسال به