189
ميزان الحكمه ج 04

(انظر) الدِّين : باب 1320 . الحقّ : باب 888 .
الأمثال : باب 3542 .

1314

الدِّينُ القَيِّمُ

الكتاب :

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ القَيِّمِ ۱ مِن قَبْلِ أن يَأْتِيَ يَوْمٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللّهِ يَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُونَ» . ۲

أَمَرَ أَلاَّ تَعبُدُوا إِلاّ إِيّاهُ ذلِكَ الدّينُ القَيِّمُ» . ۳

الحديث :

۶۴۸۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :حُمِّلَ كلُّ امرئٍ مِنكُم مَجهودَهُ ، و خُفِّفَ عَنِ الجَهَلَةِ ، رَبٌّ رحيمٌ ، و دِينٌ قَويمٌ ، و إمامٌ عَليمٌ . ۴

1314

دين استوار

قرآن :

«به دين استوار ۵ روى بياور ، پيش از آن كه روزى كه برگشت نا پذير است از جانب خدا فرا رسد. در آن روز مردم گروه گروه شوند» .

«فرمان داده است كه جز او را نپرستيد . اين است دين راست و استوار» .

حديث :

۶۴۸۴.امام على عليه السلام :هر كس به اندازه توانش تكليف شده و به نادانان تخفيف داده شده است . پروردگار[تان ]مهربان است و دين [شما] استوار و پيشوايتان دانا .

1.القيّم هو القائم بالأمر ، القويّ على تدبيره ، أو القائم على ساقه غير المتزلزل و المتضعضع ، و المعنى أنّ دين التوحيد وحده هو القويّ على إدارة المجتمع و سوقه إلى منزل السعادةِ ، و الدين المحكم غير المتزلزل الذي فيه الرّشد من غير غيّ ، و الحقّيّة من غير بطلانٍ ، و لكنّ أكثر الناس لاُنسهم بالحسّ و المحسوس و انهماكهم في زخارف الدنيا الفانية حرموا سلامة القلب و استقامة العقل ، لا يعلمون ذلك ، إنّما يعلمون ظاهرا من الحياة الدنيا وهم عن الآخرة معرضون . الميزان في تفسير القرآن : ۱۱/۱۷۸ .

2.الروم : ۴۳ .

3.يوسف : ۴۰ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۹ .

5.مرحوم علاّمه طباطبايى درباره قيّم مى نويسد : «قيّم به معناى كسى است كه عهده دار كارى باشد و در تدبير و اداره آن توانا باشد ، يا كسى كه بدون تزلزل و سستى روى پاى خود بايستد . پس ، معناى آيه اين است كه تنها دين توحيد و آيين يكتا پرستى است كه بر اداره جامعه و رساندن آن به سر منزل سعادت تواناست و دينِ استوارِ تزلزل ناپذيرى كه بشر را هدايت مى كند و هرگز به كج راهه نمى برد و حق است و هيچ باطلى در آن راه ندارد، همان دين توحيد است ، اما بيشتر مردم به سبب خو گرفتن با عالَم حس و محسوسات و غرق شدن در زرق و برق دنياى فانى از داشتن دل پاك و عقل درست انديش، محروم گشته اند و اين نكته را [كه دين توحيد و يكتا پرستى، تنها دينِ استوار و سعادت بخش است] در نمى يابند، بلكه ظاهر زندگى دنيا را مى بينند و از آخرت غافل و روي گردانند» .


ميزان الحكمه ج 04
188

الحديث :

۶۴۸۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَنِ اتَّخَذَ دِينَ اللّهِ لَهواً و لَعِباً أدخَلَهُ اللّهُ سبحانَهُ النارَ مُخَلَّداً فيها . ۱

۶۴۸۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في وَصاياهُ لعبدِ اللّهِ بنِ جُندَبٍ ـ: يا بنَ جُندَبٍ قديماً عُمِرَ الجهلُ و قَوِيَ أساسُهُ ، و ذلك لاِتِّخاذِهِم دِينَ اللّهِ لَعباً حتّى لقد كانَ المُتَقرِّبُ مِنهُم إلى اللّهِ بعَمَلِهِ يُريدُ سِواه، اُولئكَ هُمُ الظالِمونَ . ۲

(انظر) عنوان 477 «اللهو» .

1313

الدِّينُ الحَقُّ

الكتاب :

هَوَ الَّذِي أرسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدى وَ دِينِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهُ وَ لَوْ كَرِهَ المُشْرِكُونَ» . ۳

الحديث :

۶۴۸۳.الإمامُ الحسينُ عليه السلام :مِنّا اثنا عَشَرَ مَهديّاً ، أوّلُهُم أميرُ المؤمنينَ عليُّ بنُ أبي طالبٍ عليه السلام ، و آخِرُهم التاسعُ مِن وُلدِي ، و هو الإمامُ القائمُ بالحقِّ ، يُحْيِي اللّهُ بهِ الأرضَ بَعد مَوتِها ، و يُظهِرُ بهِ دِينَ الحقِّ على الدِّينِ كُلِّهِ و لو كَرِهَ المُشرِكونَ . ۴

حديث :

۶۴۸۱.امام على عليه السلام :هر كه دين خدا را بيهوده و بازى بگيرد، خداى سبحان او را در دوزخ جاويدان گرداند .

۶۴۸۲.امام صادق عليه السلامـ در سفارش به عبد اللّه بن جندب ـفرمود : اى پسر جندب! ديرى است كه نادانى آباد شده و بنيادش نيرومند گشته است و اين از آن روست كه دين خدا را به بازى گرفتند چندان كه اگر كسى از آنان با عمل خود به خدا تقرّب مى جويد، منظور [واقعى او ]غير اوست ؛ اينان همان ستمگرانند .

1313

دين حقّ

قرآن :

«او كسى است كه پيامبر خود را براى هدايت [مردم ]فرستاد ، با دينى درست و برحق تا او را بر همه دينها پيروز گرداند ، هرچند مشركان را خوش نيايد» .

حديث :

۶۴۸۳.امام حسين عليه السلام :دوازده هدايت شده از ما خاندان هستند؛ نخستين آنها امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام است و آخرينشان ، نهمين [امام] از نسل من . اوست امام و قيام كننده به حق ، خداوند به وسيله او زمين مرده را زنده مى كند و به سبب او دين حق را بر هر دينى پيروز مى گرداند گر چه مشركان را ناخوش آيد .

1.. غرر الحكم : ۹۰۲۹ .

2.بحار الأنوار: ۷۸/۲۸۰/۱.

3.. التوبة : ۳۳ .

4.كمال الدين : ۳۱۷/۳ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 456799
صفحه از 576
پرینت  ارسال به