429
ميزان الحكمه ج 04

1481

ضَمانُ الرِّزقِ لِمَن طَلَبهُ

۷۳۳۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :اُطلُبُوا الرِّزقَ فإنّهُ مَضمونٌ لِطالِـبِهِ . ۱

۷۳۳۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ لَمّا قالَ لَهُ أبو عُبَيدةَ: اُدعُ اللّهَ لِي أن لا يَجعَلَ رِزقي على أيدِي العِبادِ ـ: أبَى اللّهُ علَيكَ ذلكَ إلاّ أن يَجعَلَ أرزاقَ العِبادِ بعضِهم مِن بعضٍ ، و لكنِ ادْعُ اللّهَ أن يَجعَلَ رِزقَكَ على أيدِي خِيارِ خَلقِهِ ، فإنّهُ مِنَ السَّعادَةِ . ۲

۷۳۳۳.عنه عليه السلام :لا تَدَع طَلَبَ الرِّزقِ مِن حِلِّهِ فإنّهُ عَونٌ لَكَ عَلى دِينِكَ ، و اعقِل راحِلَتَكَ و تَوَكَّل . ۳

1482

الاشتِغالُ بِالمَضمونِ عَنِ المَفروضِ

۷۳۳۴.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا تَتَشاغَلْ عمّا فُرِضَ علَيكَ بِما قد ضُمِنَ لَكَ فإنّهُ لَيسَ بفائتِكَ ما قد قُسِّمَ لَكَ ، و لَستَ بِلاحِقٍ ما قد زُوِيَ عنكَ . ۴

۷۳۳۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :قد تُكُفِّلَ لَكُم بالرِّزقِ و اُمِرتُم بالعَمَلِ ، فلا يَكونَنَّ المَضمونُ لَكُم طَلَبُهُ أولى بِكُم مِن المَفروضِ علَيكُم عَمَلُهُ ، مَع أنّهُ و اللّهِ لَقَدِ اعتَرَضَ الشَّكُّ ، و دَخِلَ اليَقينُ ، حتّى كَأنَّ الذي ضُمِنَ لَكُم قد فُرِضَ علَيكُم ، و كَأنَّ الذي قد فُرِضَ علَيكُم قد وُضِعَ عنكُم . ۵

1481

تضمين روزى براى جوينده روزى

۷۳۳۱.امام على عليه السلام :روزى را بجوييد ؛ زيرا روزى براى جوينده آن ضمانت شده است .

۷۳۳۲.امام صادق عليه السلامـ وقتى ابو عبيده به ايشان عرض كرد: دعا كن كه خداوند روزى مرا در دست بندگانش قرار ندهد ـفرمود : خداوند چنين كارى نمى كند . او روزى بندگان را در دست يكديگر قرار داده است ؛ اما از خدا بخواه كه روزى ات را در دست بندگان خوبش قرار دهد ، كه اين از خوشبختى است .

۷۳۳۳.امام صادق عليه السلام :از طلب روزىِ حلال دست مكش ؛ زيرا طلب روزى حلال تو را در دينت يارى مى رساند . و با توكّل زانوى اُشتر ببند .

1482

مشغول شدن به روزى تضمين شده، شما را از انجام دادن فرايض باز ندارد

۷۳۳۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مبادا با پرداختن به كسب روزى تضمين شده، از آنچه بر تو واجب شده است بازمانى ؛ زيرا قسمت تو از روزى مى رسد و آنچه قسمت تو نباشد به آن دست نمى يابى .

۷۳۳۵.امام على عليه السلام :خداوند روزىِ شما را تضمين كرده و به عمل (انجام واجبات) فرمان يافته ايد . پس ، طلبِ روزىِ تضمين شده، نبايد براى شما مقدّم بر اعمال واجب
باشد ؛ ولى به خدا سوگند، كه شك بر شما عارض شده و اوهام نادرست، با يقين درآميخته است ، چندان كه آنچه براى شما تضمين شده، گويى به صورت امرى واجب در آمده و گويى آنچه واجب شده، از دوش شما برداشته شده است .

1.الإرشاد : ۱/۳۰۳ .

2.تحف العقول : ۳۶۱ .

3.الأمالي للمفيد : ۱۷۲/۱ .

4.بحار الأنوار: ۷۷/۱۸۷/۱۰.

5.نهج البلاغة: الخطبة۱۱۴.


ميزان الحكمه ج 04
428

الحديث :

۷۳۲۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لِكُلِّ ذِي رَمَقٍ قُوتٌ . ۱

۷۳۲۷.عنه عليه السلام :اُنظُرُوا إِلى النَّملَةِ في صِغَرِ جُثَّتِها ، و لَطافَةِ هَيئَتِها ، لا تَكادُ تُنالُ بلَحظِ البَصَرِ (النَّظَرِ) ......... مَكفُولٌ برِزقِها ، مَرزوقةٌ بوَفقِها ، لا يَغفُلُها المَنَّانُ ، و لا يَحرِمُها الدَيَّانُ، و لَو في الصَّفا اليابِسِ، و الحَجَرِ الجامِسِ. ۲

۷۳۲۸.عنه عليه السلام :فهذا غُرابٌ و هذا عُقابٌ ، و هذا حَمامٌ و هذا نَعامٌ ، دَعا كُلَّ طائرٍ باسمِهِ ، و كَفَلَ لَهُ برزقِهِ . ۳

۷۳۲۹.عنه عليه السلام :عِيالُهُ الخَلائقُ ، ضَمِنَ أَرزاقَهُم، و قَدَّرَ أَقْواتَهُم . ۴

۷۳۳۰.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلامـ في التَّحميدِ للّهِِ عزّ و جلّ ـ: و جَعَلَ لِكُلِّ رُوحٍ مِنهُم قُوتا مَعلوما مَقسوما مِن رِزقِهِ ، لا يَنقُصُ مَن زادَهُ ناقِصٌ ، و لا يَزِيدُ مَن نَقَصَ مِنهُم زائدٌ . ۵

(انظر) بحار الأنوار: 103 / 36 « قصّة وصول الرزق إلى دودة عمياء» . و ج 14 / 363 « قصّة حبس دانيال في الجُبّ و إتيان رزقه » .

حديث :

۷۳۲۶.امام على عليه السلام :هر جاندارى، روزى خود را دارد .

۷۳۲۷.امام على عليه السلام :اين مورچه[ها] را بنگريد كه با آن همه كوچكى و ظرافت اندام، كه تقريباً به چشم نمى آيد . . . روزى اش تضمين شده و به او روزىِ فراخورِ حالش مى رسد ؛ [خداوند] منّان از او غافل نيست و [پروردگار] حسابگر محرومش نساخته است ، اگر چه در دل تخته سنگى صاف و خشك و يا در ميان صخره اى سخت باشد .

۷۳۲۸.امام على عليه السلام :اين كلاغ است و آن يكى عقاب ، اين كبوتر است و آن ديگرى شترمرغ . هر مرغى را به نامى خوانده و روزى او را ضمانت كرده است .

۷۳۲۹.امام على عليه السلام :خلايق نان خورهاى خدايند . خداوند روزهاى آنها را ضمانت و خوراكشان را مقدّر كرده است .

۷۳۳۰.امام زين العابدين عليه السلامـ در حمد و ستايش خداوند عزّ و جلّ ـفرمود : و از رزقى كه عطا فرموده براى هر جاندارى بهره مشخصى از روزى قرار داده است و به هر كس روزى بيشتر دهد، كسى نمى تواند از آن بكاهد و به هر كس روزى كمتر دهد، كسى نمى تواند بر آن بيفزايد .

1.الأمالي للصدوق : ۳۹۹/۵۱۵ .

2.نهج البلاغة: الخطبة۱۸۵.

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۵ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۹۱ .

5.الصحيفة السجّاديّة : الدعاء ۱ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 456452
صفحه از 576
پرینت  ارسال به