93
ميزان الحكمه ج 04

۶۰۸۱.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :هلِ الدنيا إلاّ دابّةٌ رَكِبْتَها في مَنامِكَ فاستَيقَظتَ و أنتَ على فِراشِكَ غيرَ راكِبٍ و لا آخِذٍ بِعِنانِها ، أو كَثَوبٍ لَبِستَهُ ، أو كَجارِيَةٍ وَطِئتَها؟! ۱

1235

التَّحذيرُ مِنَ الدُّنيا

۶۰۸۲.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :اِحذَرُوا الدنيا ، فإنّها أسحَرُ من هاروتَ و ماروتَ . ۲

۶۰۸۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :اُحَذِّرُكُمُ الدنيا ، فإنّها لَيسَت بِدارِ غِبطَةٍ ، قد تَزَيّنَتْ بِغُرورِها ، و غَرَّتْ بزِينَتِها لِمَن كانَ يَنظُرُ إلَيها . ۳

۶۰۸۱.امام باقر عليه السلام :آيا دنيا جز همانند ستورى است كه خواب مى بينى سوارش شده اى و چون بيدار مى شوى خود را در بستر مى بينى؟! نه بر ستورى سوارى و نه افسارش را گرفته اى . يا همانند جامه اى است كه [در عالم خواب] مى پوشى ، يا چون دخترى كه [خواب مى بينى] با او نزديكى مى كنى .

1235

بر حذر داشتن از دنيا

۶۰۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از دنيا حذر كنيد كه دنيا افسونگرتر از هاروت و ماروت است . ۴

۶۰۸۳.امام على عليه السلام :شما را از دنيا برحذر مى دارم ، كه دنيا جاى شادمانى نيست . دنيا با چيزهاى فريبنده خود را آراسته است و زرق و برق آن، كسى را كه بدان بنگرد، مى فريبد.

1.. الأمالي للطوسي: ۲۹۶/۵۸۲ .

2.تنبيه الخواطر : ۱/۱۳۱ .

3.بحار الأنوار: ۷۸/۲۱/۸۲ .

4.هاروت و ماروت، دو فرشته بودند كه به بابل نازل شده بودند و در برابر جادوگران و ابطال جادوى آنان سحر آموزش مى دادند.


ميزان الحكمه ج 04
92

1234

حَقيقةُ الدُّنيا لَهوٌ و لَعِبٌ

الكتاب :

وَ ما الْحَياةُ الدُّنْيا إلاّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أ فَلاَ تَعْقِلُونَ» . ۱

وَ مَا هذِه الْحَياةُ الدُّنْيا إلاّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ» . ۲

اعْلَمُوا أنَّما الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ» . ۳

الحديث :

۶۰۸۰.بحار الأنوارـ الإمامُ عليٌّ عليه السلام لَمّا رَأى جابرَ بنَ عبدِ اللّهِ و قد تَنَفَّسَ الصُّعَداءَ قالَ ـ: يا جابرُ ، عَـلاَمَ تَنفُّسُكَ ؟ أ عَلَى الدنيا؟! فقال جابرُ : نَعَم ، فقالَ لَهُ : يا جابرُ ، مَلاَذُّ الدنيا سَبعةٌ: المأكولُ ، و المَشروبُ ، و المَلبوسُ ، و المَنكوحُ ، و المَركوبُ ، و المَشمومُ ، و المَسموعُ .
فَألَذُّ المَأكولاتِ العَسَلُ و هو بَصقٌ من ذُبابةٍ ، و أحْلَى المَشروباتِ الماءُ و كَفَى بإباحَتِهِ و سِباحَتِهِ عَلَى وَجهِ الأرضِ ، و أعلَى المَلبوساتِ الدِّيباجُ و هُوَ مِن لُعابِ دُودَةٍ ، و أعلَى المَنكوحاتِ النِّساءُ و هو مَبالٌ في مَبالٍ و مِثالٌ لمِثالٍ ، و إنَّما يُرادُ أحسَنُ ما في المرأةِ لِأقبَحِ ما فيها ، و أعلَى المَركوباتِ الخَيلُ و هُو قواتِلُ ، و أجَلُّ المَشموماتِ المِسْكُ و هو دَمٌ مِن سُرَّةِ دابّةٍ ، و أجَلُّ المَسموعاتِ الغِناءُ و التَّرنُّمُ و هو إثمٌ ، فما هذِهِ صِفَتُهُ لَم يَتَنَفَّس علَيهِ عاقِلٌ .
قالَ جابرُ بنُ عبدِ اللّهِ : فو اللّهِ ما خَطَرَتِ الدنيا بعدَها على قَلبي . ۴

1234

دنيا در حقيقت بازى و سرگرمى است

قرآن :

«و زندگى دنيا چيزى جز بازيچه و لهو نيست و سراى آخرت براى پرهيزگاران بهتر است . آيا نمى انديشيد؟».

«زندگى اين دنيا چيزى جز لهو و لعب نيست و سراى آخرت سراى زندگانى است، اگر مى دانستند» .

«بدانيد كه زندگى دنيا بازيچه است و سرگرمى و آرايش و فخر فروشى ميان خودتان» .

حديث :

۶۰۸۰.بحار الأنوار :امام على عليه السلام آنگاه كه ديد جابر بن عبد اللّه آه مى كشد، فرمود : اى جابر! براى چه آه مى كشى براى دنيا ؟ جابر عرض كرد : آرى . حضرت فرمود : اى جابر! لذّتهاى دنيا در هفت چيز است : خوردنى ، آشاميدنى ، پوشيدنى ، آميزشى ، سوار شدنى ، بوييدنى و شنيدنى .
و لذيذترين خوردنى ها عسل است و آن [شيره گياهى ]آميخته بزاق مگسى باشد ، گواراترين آشاميدنى ها آب است ، و همين بس كه نوشيدنش روا و در همه جاى زمين روان است ، و بهترين پوشيدنى ها ابريشم است و آن از آب دهان كرمى باشد ؛ و برترين همبسترى، همبسترى با زنان است و آن داخل شدن مبالى است در مبالى و نزديك شدن دو عضو همانند است ، و نيكوترين چيزى كه در زن مى جويند (زيبايى او) براى لذّت جويى از زشت ترين عضو او خواسته مى شود؛ بهترين سوار شدنى ها اسب است و آن كُشنده است؛ ارزشمندترين بوييدنى ها مُشك است و آن خون ناف حيوانى باشد و بهترين شنيدنيها غنا و آواز است كه آن هم گناه باشد . پس ، آدم خردمند براى چيزهايى با اين اوصاف، هرگز آه نمى كشد .
جابر بن عبد اللّه مى گويد : به خدا سوگند از آن زمان به بعد هرگز دنيا بر دلم خطور نكرد.

1.الأنعام : ۳۲ .

2.العنكبوت : ۶۴ .

3.الحديد : ۲۰ .

4.بحار الأنوار : ۷۸/۱۱/۶۹ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 459055
صفحه از 576
پرینت  ارسال به