163
ميزان الحكمه ج 04

۶۳۵۴.عنه عليه السلام :ما حُصِّنَ الدُّوَلُ بمِثلِ العَدلِ . ۱

۶۳۵۵.عنه عليه السلام :ثَباتُ الدُّولِ بإقامَةِ سُنَنِ العَدلِ . ۲

۶۳۵۶.عنه عليه السلام :مَن لم يُحسِن في دَولَتِهِ خُذِلَ في نكبَتِهِ . ۳

۶۳۵۷.عنه عليه السلام :مَن عَمِلَ بالعَدلِ حَصَّنَ اللّهُ مُلكَهُ . ۴

۶۳۵۸.عنه عليه السلام :صَيِّرِ الدِّينَ حِصنَ دَولَتِكَ ، و الشُّكرَ حِرزَ نِعمَتِكَ ، فَكُلُّ دَولَةٍ يَحوطُها الدِّينُ لا تُغلَبُ ، و كلُّ نِعمَةٍ يَحرُزُها الشُّكرُ لا تُسلَبُ . ۵

۶۳۵۹.عنه عليه السلام :حُسنُ السِّيرَةِ جَمالُ القُدرَةِ و حِصنُ الاْءمرَةِ . ۶

۶۳۶۰.عنه عليه السلام :مِن أماراتِ الدَّولةِ اليَقَظَةُ لِحراسَةِ الاُمورِ . ۷

(انظر) الخير : باب 1171 .

۶۳۵۴.امام على عليه السلام :هيچ عاملى چون عدالت ، دولتها را استوار نمى كند .

۶۳۵۵.امام على عليه السلام :پايدارى دولتها ، به بر پا داشتن راه و رسم دادگرى است .

۶۳۵۶.امام على عليه السلام :هركه در روزگار دولت خود نيكوكارى نكند ، آن گاه كه به رنج و گرفتارى افتد بى يار و ياور ماند .

۶۳۵۷.امام على عليه السلام :هركه به عدالت رفتار كند ، خداوند مُلك و دولت او را استوار دارد .

۶۳۵۸.امام على عليه السلام :دين را دژ دولت خود گردان و شكر گزارى را حفاظ نعمت خود ؛ زيرا هر دولتى كه در حصار دين باشد شكست ناپذير است و هر نعمتى كه در حفاظ شكرگزارى باشد ربوده نشود .

۶۳۵۹.امام على عليه السلام :نيك روشى ، زيبايى قدرت است و دژ فرمانروايى .

۶۳۶۰.امام على عليه السلام :بيدارى براى مراقبت امور ، از نشانه هاى [پايدارى] دولت است .

1.غرر الحكم : ۹۵۷۴ .

2.غرر الحكم : ۴۷۱۵ .

3.غرر الحكم : ۹۱۰۷ .

4.غرر الحكم : ۸۷۲۲ .

5.غرر الحكم : ۵۸۳۱ .

6.غرر الحكم : ۴۸۴۷ .

7.غرر الحكم : ۹۳۶۰ .


ميزان الحكمه ج 04
162

۶۳۵۰.عنه عليه السلام :يُستدَلُّ على إدبارِ الدُّوَلِ بأربَعٍ : تَضييعِ الاُصولِ ، و التمسُّكِ بالفروعِ ۱ ، و تَقديمِ الأراذلِ ، و تأخيرِ الأفاضِلِ . ۲

۶۳۵۱.عنه عليه السلام :مِن علاماتِ الإدبارِ مُقارَنَةُ الأرْذالِ . ۳

۶۳۵۲.عنه عليه السلامـ لِزِيادِ بنِ أبيهِ و قدِ استَخلَفَهُ لعبدِ اللّهِ بنِ العبّاسِ عَلى فارِسَ وَ أعمالِها ، في كلامٍ طويلٍ كان بَينَهُما ، نَهاهُ فيهِ عن تَقَدُّمِ الخَراجِ ـ: اِستَعمِلِ العَدلَ ، و احذَرِ العَسفَ و الحَيفَ ، فإنّ العَسفَ يَعودُ بِالجَلاءِ ، و الحَيفَ يَدعو إلى السَّيفِ . ۴

(انظر) الرأي : باب 1426 .

1287

ما يوجِبُ بَقاءَ الدَّولَةِ

۶۳۵۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :و أعظَمُ ما افتَرَضَ سبحانَهُ مِن تِلكَ الحُقوقِ حَقُّ الوالِي على الرَّعِيَّةِ ، و حقُّ الرعيّةِ على الوالِي ......... فإذا أدَّتِ الرعيّةُ إلى الوالي حقَّهُ و أدَّى الوالِي إلَيها حَقَّها عَزَّ الحَقُّ بينهم ، و قامَت مناهِجُ الدِّينِ ، و اعتَدَلَتْ مَعالِمُ العَدلِ ، و جَرَت على أذلالِها السُّنَنُ ، فَصَلَحَ بذلك الزمانُ ، و طُمِعَ في بَقاءِ الدَّولةِ ، و يَئسَت مطامِعُ الأعداءِ . ۵

۶۳۵۰.امام على عليه السلام :چهار چيز نشانه به سر آمدن دولتهاست: فرو گذاشتن اصول ، چسبيدن به فروع ، مقدّم داشتن فرومايگان و عقب زدن مردمان با فضيلت و لايق .

۶۳۵۱.امام على عليه السلام :همنشين شدن با فرومايگان از نشانه هاى پشت كردن دولت است .

۶۳۵۲.امام على عليه السلامـ وقتى زياد بن ابيه را به جاى عبد اللّه بن عباس كار گزار فارس كرد ، در ضمن سخنانى مفصّل و پس از منع او از گرفتن خراج اضافى ـفرمود : عدل و داد را به كار بند و از سختگيرى و بيداد بپرهيز؛ زيرا سختگيرى ناروا مردم را آواره مى كند و ستمگرى مايه شورش [و خونريزى ]مى شود .

1287

عوامل پايدارى دولت

۶۳۵۳.امام على عليه السلام :مهمترين اين حقوق كه خداوند واجب گردانيده حقّ زمامدار بر ملّت و حقّ ملّت بر زمامدار است . . . اگر ملّت حقّ زمامدار را گزارد و زمامدار حقّ ملّت را ، حق در ميان آنان عزّت و قدرت يابد و راههاى روشن دين هموار گردد و نشانه هاى عدالت و دادگرى برپا شود و راه و رسمها در مجراى صحيح خود قرار گيرند. بدين ترتيب ، اوضاع زمانه درست مى شود و به پايدارى دولت اميدوارى مى رود و دشمنان در رسيدن به مطامع خود مأيوس مى گردند .

1.في المصدر: «بالغرور»، و الصحيح ما أثبتناه كما في طبعة النجف و بيروت .

2.غرر الحكم : ۱۰۹۶۵ .

3.غرر الحكم : ۹۲۸۷ .

4.نهج البلاغة : الحكمة ۴۷۶ .

5.نهج البلاغة: الخطبة ۲۱۶ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 456071
صفحه از 576
پرینت  ارسال به