243
ميزان الحكمه ج 04

۶۶۷۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ لِلذِّكرِ لَأَهلاً أخَذُوهُ مِن الدنيا بَدَلاً ، فلَم تَشغَلْهُم تِجارَةٌ و لا بَيعٌ عنهُ ، يَقطَعُونَ بهِ أيّامَ الحياةِ . ۱

۶۶۷۶.عنه عليه السلام :أهلُ الذِّكرِ أهلُ اللّهِ و حامَّتُهُ . ۲

۶۶۷۷.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :كَأنَّ المؤمنينَ هُمُ الفُقَهاءُ أهلُ فِكرةٍ و عِبرَةٍ ، لم يُصِمَّهُم عن ذِكرِ اللّهِ ما سَمِعوا بِآذانِهِم، و لم يُعْمِهِم عَن ذِكرِ اللّهِ ما رَأوا مِن الزِّينَةِ . ۳

۶۶۷۸.عنه عليه السلامـ في صفةِ أبناءِ الآخرةِ ـ: لا يَمَلُّونَ مِن ذِكرِ اللّهِ . ۴

۶۶۷۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولِهِ تعالى :«فاسألُوا أهلَ الذِّكرِ ......... »ـ: الكِتابُ الذِّكرُ ، و أهلُهُ آلُ محمّدٍ عليهم السلام . ۵

۶۶۸۰.عنه عليه السلامـ في قولِهِ تعالى :«و إِنّهُ لَذِكْرٌ لَكَ و لِقَومِكَ و سَوفَ تُسأَلُونَ»۶ـ: الذِكرُ القرآنُ ، و نحنُ قومُهُ ، و نحنُ المَسؤُولونَ . ۷

۶۶۸۱.عنه عليه السلامـ أيضاً ـ: رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله الذِّكرُ ، و أهلُ بيتِهِ عليهم السلام المَسؤولونَ ، و هُم أهلُ الذِّكرِ . ۸

۶۶۷۵.امام على عليه السلام :به ياد خدا بودن ، اهلى دارد كه آن را به جاى اين دنيا برگرفته اند و از اين رو تجارت و خريد و فروش آنان را از آن باز نمى دارد .

۶۶۷۶.امام على عليه السلام :اهل ذكر خدا ، اهل خدا و خاصّگان اويند .

۶۶۷۷.امام باقر عليه السلام :گويى مؤمنان، همان فرزانگان دين فهم و اهل انديشيدن و پند گرفتن هستند . شنيده هاى دنيوى ، گوش آنها را از [شنيدن] ياد خدا ، كر نمى كند و زرق و برق دنيا، چشم آنان را از ياد خدا كور نمى گرداند .

۶۶۷۸.امام باقر عليه السلامـ در بيان اوصاف آخرت گرايان ـفرمود : از ياد خدا خسته و ملول نمى شوند .

۶۶۷۹.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه: «پس ، از اهل ذكر بپرسيد ......... » ـفرمود : ذكر ، قرآن است و اهل ذِكر ، خاندان محمّد عليهم السلام هستند .

۶۶۸۰.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه: «و آن (قرآن) براى تو و قوم تو ذكر است و بزودى پرسيده خواهيد شد» ـفرمود : ذكر ، همان قرآن است و ما قوم آن هستيم و ما هستيم كه پرسيده مى شويم (مردم بايد از ما بپرسند) .

۶۶۸۱.امام صادق عليه السلامـ درباره همين آيه ـفرمود : رسول خدا صلى الله عليه و آله همان ذِكر است و اهل بيت او عليهم السلام پرسش شوندگانند و اهل ذِكر همانان هستند.

1.نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۲ .

2.غرر الحكم : ۱۴۶۷ .

3.بحار الأنوار : ۷۳/۳۶/۱۷ .

4.بحار الأنوار: ۷۸/۱۶۵/۲.

5.الكافي : ۱/۲۹۵/۳ .

6.الزخرف : ۴۴ .

7.الكافي : ۱/۲۱۱/۵ .

8.الكافي : ۱/۲۱۱/ ۴ .


ميزان الحكمه ج 04
242

1348

صِفَةُ أهلِ الذِّكرِ

الكتاب :

رجالٌ لا تُلْهِيهمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكرِ اللّهِ وَ إقَامِ الصَّلاَةِ وَ إِيتَآءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ القُلُوبُ و الْأَبْصَارُ» . ۱

وَ مَآ أرْسَلْنَا مِن قَبلِكَ إلاَّ رِجَالاً نُّوحِي إلَيهِمْ فَاسألُوا أَهْلَ الذِّكر إنْ كُنْتُم لا تَعْلَمُونَ» . ۲

الحديث :

۶۶۷۳.بحار الأنوار :في حديثِ المعراجِ ـ في صِفَةِ أهلِ الخيرِ ـ : إذا كُتِبَ الناسُ مِنَ الغافلينَ كُتِبُوا مِنَ الذاكرينَ ......... لا يَشغَلُهُم عنِ اللّهِ شَيءٌ طَرفةَ عَينٍ ......... الناسُ عِندَهُم مَوتى و اللّهُ عِندَهُم حَيٌّ قَيُّومٌ كريمٌ ......... لا أرَى في قَلبِهِم شُغُلاً لِمَخلوقٍ . ۳

۶۶۷۴.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهـ في قولِهِ تعالى :«فَاسْأَلُوا أهْلَ الذِّكْرِ ......... »ـ: الذِكرُ أنا ، و الأئمَّةُ : أهلُ الذِكرِ . ۴

1348

ويژگى اهل ذكر

قرآن :

«مردانى كه تجارت و خريد و فروش، آنان را از ياد خدا و نماز گزاردن و زكات دادن باز ندارد ، از روزى كه دلها و ديدگان دگرگون مى شوند هراسناكند» .

«ما پيش از تو ، جز مردانى را به رسالت نفرستاديم مگر آن كه به آنها وحى مى كرديم. پس اگر خود نمى دانيد ، از اهل ذكر بپرسيد» .

حديث :

۶۶۷۳.بحار الأنوار :در حديث معراج درباره ويژگى نيكوكاران آمده است : آن گاه كه مردم از غافلان به شمار آيند، آنان از ذاكران قلمداد شوند . . . هيچ چيز حتى به اندازه چشم به هم زدنى آنان را از ياد خدا باز نمى دارد . . . در نظر آنان، مردم مردگانى بيش نيستند و خداوند در نظرشان زنده و قيّوم و بخشنده است . . . در آنان دل مشغولى به هيچ مخلوقى را نمى بينم .

۶۶۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ درباره آيه «پس ، از اهل ذِكر بپرسيد ......... » ـفرمود : [مقصود از ]ذِكر ، من هستم و اهل ذِكر ، امامان هستند .

1.النور : ۳۷ .

2.النحل : ۴۳ .

3.بحار الأنوار : ۷۷/۲۴/۶ .

4.الكافي : ۱/۲۱۰/۱ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 456376
صفحه از 576
پرینت  ارسال به