35
ميزان الحكمه ج 04

1208

آدابُ الدُّعاءِ

1 ـ البَسْمَلَةُ

۵۸۴۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا يُرَدُّ دُعاءٌ أوَّلُهُ بِسمِ اللّهِ الرّحمنِ الرَّحيمِ . ۱

2 ـ التَّمجيد

۵۸۴۲.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنَّ كُلَّ دُعاءٍ لا يَكونُ قَبلَهُ تَمجيدٌ فَهُوَ أبتَرُ . ۲

۵۸۴۳.بحار الأنوار عن مُحمّدِ بنِ مُسلمٍ عن الإمامِ الصّادقِ عليه السلام :إنَّ في كِتابِ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام : إنَّ المِدحَةَ قَبلَ المَسألَةِ ، فإذا دَعَوتَ اللّهَ عزّ و جلّ فَمَجِّدْهُ . قالَ : قلتُ : كَيفَ اُمَجِّدُهُ ؟ قالَ : تَقولُ : يا مَن هُوَ أقرَبُ إلَيَّ مِن حَبلِ الوَريدِ ، يا مَن يَحولُ بَينَ المَرءِ و قَلبِهِ ، يا مَن هُوَ بِالمَنظَرِ الأعلى ، يا مَن لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ . ۳

1208

آداب دعا كردن

1 ـ بسم اللّه گفتن

۵۸۴۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دعايى كه با بسم اللّه الرحمن الرحيم آغاز گردد رد نمى شود .

2 ـ تمجيد خداوند

۵۸۴۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر دعايى كه پيش از آن ستايش [خدا ]نشود نا فرجام است .

۵۸۴۳.بحار الأنوارـ به نقل از محمّد بن مسلم از امام صادق عليه السلام ـ: در كتاب امير المؤمنين عليه السلام آمده است: ستايش پيش از خواهش . پس ، هرگاه خداوند عزّ و جلّ را خواندى [ابتدا ]او را تمجيد كن . عرض كردم: چگونه تمجيدش كنم؟ حضرت فرمود : مى گويى : اى كسى كه از رگ گردن به من نزديكترى ، اى كسى كه ميان انسان و دلش حائل مى شوى ، اى كسى كه در بالاترين چشم اندازى، اى كسى كه مثل و مانندى ندارى .

1.الدعوات : ۵۲/۱۳۱ .

2.بحار الأنوار : ۹۳/۳۱۷/۲۱ .

3.بحار الأنوار : ۹۳/۳۱۵/۲۰ .


ميزان الحكمه ج 04
34

۵۸۳۹.بحار الأنوار :فيما وَعَظَ اللّهُ بِهِ عيسى عليه السلام : يا عيسى ، قُلْ لِظَلَمَةِ بَني إسرائيلَ : لا تَدعُوني و السُّحتُ تحتَ أقدامِكُم و الأصنامُ في بُيوتِكُم ، فإنّي آلَيتُ أن اُجِيبَ مَن دَعاني ، و إنَّ إجابَتي إيَّاهُم لَعنٌ لَهُم حَتّى يَتَفَرَّقوا . ۱

(انظر) الدعاء : باب 1213 .

3 ـ مُناقَضَةُ المسألة لِلحِكمَة

۵۸۴۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ كَرَمَ اللّهِ سُبحانَهُ لا يَنقُضُ حِكمَتَهُ ، فَلِذلِكَ لا يَقَعُ الإجابَةُ في كُلِّ دَعوَةٍ ۲ . ۳

۵۸۳۹.بحار الأنوار :از جمله اندرزهاى خداوند متعال به عيسى عليه السلام است كه : اى عيسى! به ستمگران بنى اسرائيل بگو : در حالى كه زير پاهاى شما حرام قرار دارد و در خانه هايتان بت ، مرا مخوانيد ؛ زيرا من سوگند خورده ام كه هر كس مرا بخواند پاسخش را بدهم، و پاسخ من به آنان، تا زمانى كه [از محفل دعا] پراكنده شوند ، نفرين كردن بر ايشان است .

3 ـ ناسازگارى درخواست، با حكمت خداوند

۵۸۴۰.امام على عليه السلام :كرم خداى سبحان حكمتش را نقض نمى كند ؛ از اين روست كه هر دعايى مستجاب نمى شود . ۴

1.بحار الأنوار : ۹۳/۳۷۳/۱۶ .

2.غرر الحكم : ۳۴۷۸ .

3.قال ابن سينا : سبب إجابة الدعاء توافي الأسباب معا لحكمة إلهيّة ، و هو أن يتوافى سبب دعاء رجل فيما يدعو فيه ، و سبب وجود ذلك الشيء معا عن الباري . فإن قيل : فهل يصحّ وجود ذلك الشيء من دون الدعاء ، و موافاته لذلك الدعاء ؟ قلنا : لا ، لأنّ علّتهما واحدة ، و هو الباري الذي جعل سبب وجود ذلك الشيء الدعاء ، كما جعل سبب صحّة المريض شرب الدواء ، و ما لم يشرب الدواء لم يصحّ ، و كذلك الحال في الدّعاء . و موافاة ذلك الشيء فلحكمةٍ ما توافيا معا على حسب ما قدّر و قضى ، فالدّعاء واجب و توقّع الإجابة واجب ......... . (بحار الأنوار : ۹۳/۳۶۱/۲۳ ، انظر تمام الكلام) .

4.ابن سينا مى نويسد : علت اجابت دعا تلاقى و توافق اسباب و علل است با هم، بنا به حكمتى الهى ، به اين معنا كه دعاى كسى كه درباره چيزى دعا مى كند و سبب تحقق آن چيز از سوى آفريدگار با هم تلاقى مى كنند. بنا بر اين ، اگر سؤال شود : آيا ممكن است آن چيز بدون دعا و توافق و سازگارى اش با دعا تحقق پيدا كند؟ مى گوييم : خير ؛ زيرا آن دو علت، يكى است و آن، آفريدگارى است كه سبب هستى يافتن آن چيز را دعا قرار داده است. همچنان كه سبب سالم شدن بيمار را خوردن دارو قرار داده است و تا بيمار دارو مصرف نكند، بهبود نمى يابد ، دعا نيز اين گونه است . چيزى كه براى تحقق يافتنش دعا مى كنيم ، بنا به حكمتى ، بر حسب قضا و قدر الهى با علت وجودى آن چيز تلاقى مى كند. پس ، دعا كردن لازم است و انتظار اجابت دعا نيز ضرورى است . . . .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 456061
صفحه از 576
پرینت  ارسال به