361
ميزان الحكمه ج 04

1440

مَحقُ الرِّبا

الكتاب :

يَمْحَقُ اللّهُ الرِّبا وَ يُرْبِي الصَّدَقاتِ وَ اللّهُ لاَ يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أثِيمٍ» . ۱

الحديث :

۷۱۲۱.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ و قد قِيلَ لَهُ : قد نَرى الرجُلَ يُربِي و مالُهُ يَكثُرُ ! ـ: يَمحَقُ اللّهُ دِينَهُ و إن كانَ مالُهُ يَكثُرُ . ۲

۷۱۲۲.عنه عليه السلامـ لَمّا سَألَهُ رَجُلٌ عن قولِ اللّهِ عزّ و جلّ :«يَمْحَقُ اللّهُ الرِّبا و يُرْبِي الصدقاتِ»و قالَ : قد أرى مَن يَأكُلُ الرِّبا يَربُو مالُهُ ؟ ـ: فَأيُّ مَحقٍ أمحَقُ مِن دِرهَمِ ربا يَمحَقُ الدِّينَ فإن تابَ مِنهُ ذَهَبَ مالُهُ و افتَقَرَ . ۳

1441

أربَى الرِّبا

۷۱۲۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :ألا إنّ أربَى الرِّبا شَتمُ الأعراضِ ، و أشَـدُّ الشَّـتمِ الهِجاءُ ، و الراوِيَةُ أحَدُ الشّاتِمَينِ . ۴

1440

بى بركت بودن ربا

قرآن :

«خداوند ربا را مى كاهد [ بى بركت مى گرداند] و صدقات را فزونى مى دهد و خدا هيچ كفران كننده گنهكارى را دوست ندارد» .

حديث :

۷۱۲۱.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به اين سؤال كه گاه مى بينيم كه مردى ربا مى خورد و مال و ثروتش هم زياد مى شود ـفرمود : خداوند دين او را مى برد، اگر چه مال و ثروتش زياد شود .

۷۱۲۲.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به مردى كه از آيه «خداوند ربا را مى كاهد [و بى بركت مى گرداند] و صدقات را فزونى مى بخشد» سؤال كرد و گفت : گاه فردى را مشاهده مى كنم كه ربا مى خورد و با اين حال مال و ثروتش زياد مى شود ـفرمود : كدام نابودى و بى بركتى بدتر از اين كه يك درهم ربا، دين را نابود كند . اگر توبه كند، ثروتش از دست مى رود و فقير مى شود .

1441

بدترين نوع ربا

۷۱۲۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بدانيد كه بدترين نوع ربا ، ناسزا گويى به آبرو و حيثيت افراد است و بدترين ناسزاگويى هجو كردن است و كسى كه هجو را نقل كند نيز يكى از دشنام دهندگان است .

1.البقرة : ۲۷۶ .

2.بحار الأنوار : ۱۰۳/۱۱۷/۱۲ .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۲۷۹/۴۰۰۵ .

4.كنز العمّال : ۸۱۰۵ .


ميزان الحكمه ج 04
360

۷۱۱۸.عنه عليه السلام :مَنِ اتَّجَرَ بغَيرِ فِقهٍ فَقَدِ ارتَطَمَ في الرِّبا . ۱

۷۱۱۹.عنه عليه السلام :مَن لَم يَتَفَقَّهْ في دِينِهِ ثُمّ اتَّجَرَ ارتَطَمَ في الرِّبا ثُمّ ارتَطَمَ . ۲

(انظر) التجارة : باب 437 . عنوان 423 «الفقه» .

1439

حِيَلُ الرِّبا

۷۱۲۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لَمّا أنزَلَ اللّهُ سبحانَهُ قولَهُ «الم * أ حَسِبَ الناسُ أنْ يُتْرَكُوا اَن يَقولوا آمَنّا وَ هُم لا يَفتنون»۳ عَلِمتُ أنَّ الفِتنَةَ لا تَنزِلُ بِنا و رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله بَينَ أظهُرِنا ، فقلتُ : يا رسولَ اللّهِ ، ما هذهِ الفِتنَةُ .........
قال : يا عليُّ ، إنّ القَومَ سَيُفتَنُونَ بأموالِهِم ، و يَمُنُّونَ بِدِينِهم على رَبِّهِم ، و يَتَمَنَّونَ رَحمَتَهُ و يَأمَنُونَ سَطوَتَهُ ، و يَستَحِلُّونَ حَرامَهُ بالشُّبُهاتِ الكاذِبَةِ ، و الأهواءِ الساهِيَةِ ، فَيَستَحِلُّونَ الخمرَ بالنَّبيذِ ، و السُّحتَ بالهَدِيَّةِ ، و الرِّبا بالبَيعِ . ۴

(انظر) عنوان 134 «الحيلة» .

۷۱۱۸.امام على عليه السلام :آن كه بدون دانستن احكام دين سوداگرى كند ، به ورطه ربا افتد .

۷۱۱۹.امام على عليه السلام :كسى كه احكام دين خود را نداند و دست به سوداگرى زند ، بارها و بارها گرفتار ربا شود .

1439

حيله هاى ربا خوارى

۷۱۲۰.امام على عليه السلام :چون خداى سبحان آيه «الف ، لام ، ميم . آيا مردم پندارند كه رها مى شوند و آزمايش نمى شوند؟ » را نازل فرمود ، دانستم كه تا رسول خدا صلى الله عليه و آله در ميان ماست، گرفتار آن آزمايش نخواهيم شد . پس ، عرض كردم : اى رسول خدا ! اين آزمايش چيست؟ . . .
فرمود : اى على! مسلمانان به وسيله اموالشان آزمايش خواهند شد و به خاطر دينشان بر خدايشان منّت مى نهند و آرزوى رحمت او را مى كنند و خود را از خشم او در امان مى دانند و با شب اى دروغين و خواهشهاى غفلت زا، حرام او را حلال مى گردانند ، شراب را به نام آب انگور يا خرما حلال شمرده، مى نوشند و حرام را به نام هديه و ربا را به نام بيع مى گيرند .

1.نهج البلاغة : الحكمة ۴۴۷ .

2.بحار الأنوار : ۱۰۳/۱۱۸/۱۷ .

3.العنكبوت : ۱ و ۲ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۶ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 456325
صفحه از 576
پرینت  ارسال به