371
ميزان الحكمه ج 04

۷۱۴۶.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّ الرَّجعَةَ لَيست بعامَّةٍ ، و هِي خاصّةٌ لا يَرجِعُ إلاّ مَن مَحَضَ الإيمانَ مَحضا أو مَحَضَ الشِّركَ مَحضا . ۱

1447

رَجعَةُ مَن قُتِلَ أو ماتَ

۷۱۴۷.بحار الأنوار عن عبدِ الرحمنِ القصيرِ عن أبي جعفرٍ عليه السلام :قَرأ هذهِ الآيَةَ «إنَّ اللّهَ اشْتَرى مِنَ المؤمنينَ أَنْفُسَهُم و أَموالَهُم»۲ فقالَ عليه السلام : هل تَدرِي مَن يَعنِي ؟ فقلتُ : يُقاتِلُ المؤمنونَ فَيَقتُلُونَ و يُقتَلُونَ ، فقالَ : لا و لكنْ مَن قُتِلَ مِنَ المُؤمنينَ رُدَّ حتّى يَمُوتَ ، و مَن ماتَ رُدَّ حتّى يُقتَلَ . ۳

۷۱۴۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :ـ في قولِ اللّهِ عزّ و جلّ :«وَ يَومَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجا»۴ـ: لَيسَ أحَدٌ مِنَ المؤمنينَ قُتِلَ إلاّ سَيَرجِعُ حتّى يَمُوتَ ، و لا أحَدٌ مِنَ المؤمنينَ ماتَ إلاّ سَيَرجِعُ حتّى يُقتَلَ . ۵

۷۱۴۶.امام صادق عليه السلام :رجعت، همگانى نيست بلكه خاص است و فقط كسانى به دنيا باز مى گردند كه مؤمن خالص يا مشرك محض باشند .

1447

رجعت كسانى كه كشته شده يا مرده اند

۷۱۴۷.بحار الأنوارـ به نقل از عبد الرحمن بن قصير ـ: امام باقر عليه السلام آيه «همانا خداوند جانها و اموال مؤمنان را از آنها خريد» را تلاوت كرد و فرمود : آيا مى دانى مقصود كيست؟ عرض كردم : منظور مؤمنان هستند كه مى جنگند و مى كُشند و كشته مى شوند . فرمود : نه ، بلكه هر مؤمنى كه كشته شده ، باز گردانده مى شود تا بميرد و مؤمنى كه مرده ، برگردانده مى شود تا كشته شود .

۷۱۴۸.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه «روزى كه از هر امّتى گروهى را محشور كنيم» ـفرمود : هيچ يك از مؤمنان نيست كه كشته شده باشد مگر آن كه رجعت خواهد كرد ، تا [به مرگ طبيعى] بميرد و هيچ يك از مؤمنان نيست كه [به مرگ طبيعى ]مرده باشد جز آن كه رجعت خواهد كرد تا كشته شود .

1.بحار الأنوار : ۵۳/۳۹/۱ .

2.التوبة : ۱۱۱ .

3.بحار الأنوار : ۵۳/۷۴/۷۳ .

4.النمل : ۸۳ .

5.بحار الأنوار : ۵۳/۴۰/۵ .


ميزان الحكمه ج 04
370

۷۱۴۳.عنه عليه السلام :إنّي سَألْتُ اللّهَ في إسماعيلَ أن يُبقِيَهُ بَعدِي فَأبى، و لكنّهُ قد أعطانِي فيهِ مَنزِلةً اُخرى أنّهُ يكونُ أوَّلَ مَنشورٍ في عَشرَةٍ مِن أصحـابِهِ و مِنهُم عبدُ اللّهِ بنُ شريكٍ و هُو صاحِبُ لِوائهِ . ۱

۷۱۴۴.عنه عليه السلام :يَخرُجُ مَع القائمِ عليه السلام مِن ظَهرِ الكوفةِ سَبعٌ و عِشرونَ رجُلاً، خَمسَةَ عَشَرَ مِن قَومِ موسى عليه السلام الذينَ كانوا يَهدُونَ بالحَقِّ و بهِ يَعدِلُونَ ، و سَبعةٌ مِن أهلِ الكَهفِ ، و يُوشَعُ بنُ نُونٍ ، و سَلمانُ ، و أبو دُجانَةَ الأنصاريُّ ، و المِقدادُ ، و مالكٌ الأشتَرُ ، فيكونونَ بينَ يَدَيهِ أنصارا و حُكّاما . ۲

1446

الرَّجعَةُ لَيسَت عامَّةً

۷۱۴۵.الإمامُ الباقرُ و الإمامُ الصّادقُ عليهما السلامـ في قولِهِ تعالى :«و حَرامٌ عَلى قَريةٍ أهْلَكْناها أَ نَّهُم لا يَرجِعُونَ»۳ـ: كُلُّ قَريَةٍ أهلَكَ اللّهُ أهلَها بالعَذابِ لا يَرجِعُونَ في الرَّجْعَةِ ، فهذهِ الآيةُ مِن أعظَمِ الدّلالَةِ في الرَّجعَةِ ؛ لأنَّ أحَدا مِن أهلِ الإسلامِ لا يُنكِرُ أنَّ الناسَ كُلَّهُم يَرجِعُونَ إلى القيامةِ: مَن هَلَكَ و مَن لم يَهلِكْ ، قولُهُ: «لا يَرجِعُونَ» أيضا عَنى في الرَّجعَةِ ، فأمّا إلى القِيامةِ فيَرجِعُونَ حتّى يَدخُلُوا النارَ . ۴

۷۱۴۳.امام صادق عليه السلام :از خداوند مسئلت كردم كه اسماعيل را بعد از من زنده بدارد ، نپذيرفت اما اين منزلت را به من ارزانى داشت كه اسماعيل نخستين يار از ده ياور او (قائم عليه السلام ) باشد كه زنده مى شوند . يكى ديگر از آن ياوران ، عبد اللّه بن شريك است كه پرچمدار وى است .

۷۱۴۴.امام صادق عليه السلام :همراه قائم عليه السلام بيست و هفت نفر از پشت كوفه ظهور مى كنند . پانزده تن آنان از قوم موسى عليه السلام هستند، همانان كه به راه حق هدايت مى كردند و به عدالت داورى مى كنند ؛ هفت نفر از اصحاب كهف هستند و نيز يوشع بن نون و سلمان و ابو دجانه انصارى و مقداد و مالك اشتر كه همگى در خدمت او و از ياران و كارگزاران وى هستند .

1446

همگانى نبودن رجعت

۷۱۴۵.امام باقر و امام صادق عليهما السلامـ درباره آيه «و [اهل ]قريه اى را كه به هلاكت رسانده ايم محال است كه بازگشتى داشته باشند» ـفرمودند : هر قومى كه خداوند با عذاب نابود كرده باشد، در هنگام رجعت، بر نمى گردند . اين آيه، بزرگترين دليل بر رجعت است ؛ زيرا هيچ مسلمانى منكر بازگشت همه مردم در قيامت نيست ، چه آنهايى كه با عذاب به هلاكت رسيده اند و چه آنهايى كه هلاك نشده باشند. پس ، مقصود از اين سخن خداوند متعال كه «بازگشتى ندارند» رجعت است . اما در قيامت، دوباره زنده مى شوند تا[به كيفر گناهان خود] به دوزخ روند .

1.. بحار الأنوار : ۵۳/۷۶/۸۲ .

2.بحار الأنوار: ۵۳/۹۰/۹۵.

3.. الأنبياء : ۹۵ .

4.تفسير القمّيّ : ۲/۷۶ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 456250
صفحه از 576
پرینت  ارسال به