539
ميزان الحكمه ج 04

۷۶۹۳.عنه عليه السلامـ لَمّا سَألَهُ هِشامُ بنُ الحكَمِ : فَأخبِرْنِي عنِ الرُّوحِ أ غَيرُ الدمِ ؟ ـ: نَعَم ، الرُّوحُ على ما وَصَفتُ لكَ مادَّتُهُ مِنَ الدمِ ، و مِن الدمِ رُطُوبَةُ الجِسمِ و صَفاءُ اللَّونِ ......... فإذا جَمَدَ الدمُ فارَقَ الرُّوحُ البَدَنَ . ۱

1562

طُغيانُ الأرواحِ

۷۶۹۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ لَمّا سَألَهُ عبدُ اللّهِ بنُ الفضلِ الهاشـميُّ عن عِلَّةِ جَعلِ الأرواحِ في الأبدانِ بَعدَ كَونِها في المَلَكوتِ الأعلى ـ: إنّ اللّهَ تبارَكَ وَ تَعالى عَلِمَ أنَّ الأرواحَ في شَرَفِها و عُلُوِّها متى تُرِكَتْ على حالِها نَزَعَ أكثَرُها إلى دَعوَى الرُّبوبيَّةِ دُونَهُ عزّ و جلّ . ۲

1563

الأرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ

۷۶۹۵.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :الأرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ ، فما تَعارَفَ مِنها ائتَلَفَ ، و ما تَناكَرَ مِنها اختَلَفَ . ۳

۷۶۹۳.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به هشام بن حكم كه به ايشان عرض كرد : از روح به من خبر ده كه آيا آن چيزى جز خون است؟ ـفرمود : آرى ، روح ، همچنان كه برايت شرح دادم ، مادّه اش خون است و خون مايه رطوبت بدن و روشنى رنگ . . . و هر گاه خون لخته و منجمد شود، روح از بدن جدا شود .

1562

سركشى ارواح

۷۶۹۴.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به عبد اللّه بن فضل هاشمى كه از ايشان پرسيد : چرا ارواح، كه در ملكوت اعلى بودند، در پيكرها قرار گرفتند؟ ـفرمود : چون خداوند تبارك و تعالى مى دانست كه اگر ارواح در همان موقعيت والا و بلند مرتبه اى كه دارند رها شوند بيشترشان در برابر خداوند عزّ و جلّ ادّعاى ربوّبيت (بى نيازى از خداوند) خواهند كرد .

1563

ارواح ، سپاهيانى فراهم آمده اند

۷۶۹۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ارواح لشكريانى فراهم آمده هستند ؛ آنها كه يكديگر را بشناسد با هم انس مى گيرند و آنان كه همديگر را نشناسند از هم جدا مى شوند .

1.بحار الأنوار : ۶۱/۳۴/۷ .

2.التوحيد : ۴۰۲/۹ .

3.كنز العمّال : ۲۴۶۶۰ .


ميزان الحكمه ج 04
538

1560

الرُّوحُ فِي القُرآنِ

الكتاب :

وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ العِلْمِ إلاّ قَلِيلاً» . ۱

(انظر) الزمر: 42 .

الحديث :

۷۶۹۰.بحار الأنوار عن أبي بصير عن أحدِهِما عليهما السلام:سَألتُهُ عن قولهِ : «و يَسْألُونَكَ عنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِن أمْرِ رَبِّي» قالَ : التي في الدَّوابِّ و الناسِ . قلتُ : و ما هِي ؟ قالَ : هِي مِنَ المَلَكُوتِ ، مِنَ القُدرَةِ . ۲

1561

حَقيقَةُ الرُّوحِ

۷۶۹۱.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّ الأرواحَ لا تُمازِجُ البَدَنَ و لا تُواكِلُهُ ، و إنّما هِي كِلَلٌ لِلبَدَنِ مُحِيطَةٌ به . ۳

۷۶۹۲.عنه عليه السلام :الرُّوحُ جِسمٌ رَقِيقٌ قد اُلبِسَ قالَبا كثيفا . ۴

1560

روح در قرآن

قرآن :

«و از تو درباره روح مى پرسند ، بگو : روح از امر پروردگار من است و از دانش جز بهره اندكى به شما داده نشده است» .

حديث :

۷۶۹۰.بحار الأنوارـ به نقل از ابو بصير ـ: از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام درباره آيه «و از تو درباره روح مى پرسند ، بگو : روح از امر پروردگار من است» سؤال كردم ، فرمود : همان كه در جنبدگان و مردمان است . عرض كردم : آن چيست؟ فرمود : آن ، از [عالَم] ملكوت است از [عالَم ]قدرت .

1561

حقيقت روح

۷۶۹۱.امام صادق عليه السلام :ارواح با بدن آميخته نمى شوند و آن را رها هم نمى كنند ، بلكه [همچون] پرده هاى نازكى براى بدن هستند كه آن را در ميان گرفته باشند .

۷۶۹۲.امام صادق عليه السلام :روح جسم لطيفى است كه كالبد ستبرى بر آن پوشانده شده است .

1.الإسراء : ۸۵ .

2.بحار الأنوار : ۶۱/۴۲/۱۴ .

3.بحار الأنوار : ۶۱/۴۰/۱۱ .

4.بحار الأنوار : ۶۱/۳۴/۷ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 456377
صفحه از 576
پرینت  ارسال به