541
ميزان الحكمه ج 04

(انظر) الصديق : باب 2171 ، 2172 .

1564

أنواعُ الأرواحِ

۷۷۰۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ في قولِهِ تعالى :«و السّابِقُونَ السّابِقُونَ* أُولَـئكَ المُقَرَّبُونَ»۱ـ: أمّا ما ذَكَرَهُ اللّهُ جلّ و عزّ مِنَ السابِقِينَ السابِقِينَ ، فإنّهم أنبياءٌ مُرسَلُونَ و غيرُ مُرسَلِينَ ، جَعَلَ اللّهُ فيهِم خَمسَةَ أرواحٍ : رُوحَ القُدُسِ ، و رُوحَ الإيمانِ ، و رُوحَ القُوَّةِ ، و رُوحَ الشَّهوَةِ ، و رُوحَ البَدَنِ . ۲

۷۷۰۲.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ لجابرٍ حينَ سألَهُ عن مَعرِفةِ العالِمِ ـ: إنّ في الأنبياءِ و الأوصياءِ خَمسَةَ أرواحٍ ، رُوحُ القُدُسِ ، و رُوحُ الإيمانِ ، و رُوحُ الحَياةِ، و رُوحُ القُوَّةِ، و رُوحُ الشَّهوَةِ، فَبِرُوحِ القُدُسِ ـ يا جابرُ ـ عَرَفُوا ما تَحتَ العَرشِ إلى ما تَحتَ الثَّرى . يا جابرُ إنَّ هذهِ الأربعَةَ أرواحٌ يُصِيبُها الحَدَثانُ إلاّ رُوحَ القُدُسِ فإنّها لا تَلهُو و لا تَلعَبُ. ۳

1564

انواع روحها

۷۷۰۱.امام على عليه السلامـ درباره آيه «و پيشتازانِ سبقت گيرنده همان مقرّبانند» ـفرمود : و اما سخن خداوند عزّ و جلّ درباره پيشتازان سبقت گيرنده ؛ آنان پيامبرانِ مرسل و غير مرسل هستند . خداوند در آنان پنج روح نهاده است : روح القدس و روح ايمان و روح قدرت و روح شهوت و روح بدن .

۷۷۰۲.امام باقر عليه السلامـ در پاسخ به سؤال جابر درباره شناخت عالم ـفرمود : در انبيا و اوصيا پنج روح است : روح القدس ، روحِ ايمان ، روحِ زندگى ، روحِ قدرت و روحِ شهوت . اى جابر! آنان به سبب روح القدس از مطالب و امور زير عرش تا زير خاك (از عرش تا فرش) آگاهند. اى جابر! اين چهار روح [ديگر] تحت تأثير شب و روز قرار مى گيرند ، مگر روح القدس؛ زيرا آن، به سرگرمى و بازى نمى پردازد .

1.الواقعة : ۱۰ و ۱۱ .

2.تحف العقول : ۱۸۹ .

3.الكافي : ۱/۲۷۲/۲ .


ميزان الحكمه ج 04
540

۷۶۹۶.عنه صلى الله عليه و آله :الأرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ ، فما تَعارَفَ مِنها في اللّهِ ائتَلَفَ ، و ما تَناكَرَ مِنها في اللّهِ اختَلَفَ . ۱

۷۶۹۷.عنه صلى الله عليه و آله :الأرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ تَلتَقِي فَتَشامُّ ، فما تَعارَفَ مِنها ائتَلَفَ ، و ما تَناكَرَ مِنها اختَلَفَ . ۲

۷۶۹۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :المَوَدَّةُ تَعاطُفُ القُلوبِ في ائتِلافِ الأرواحِ . ۳

۷۶۹۹.كنز العمّال :جاءَ رجُلٌ إلى عَلِيٍّ و كَلَّمَهُ فقالَ في عُرضِ الحديثِ إنّي اُحِبُّكَ ، فقالَ لَهُ عَلِيٌّ : كَذَبتَ . قالَ : لِمَ يا أميرَ المؤمنينَ ؟ قالَ : لأنّي لا أرى قَلبِي يُحِبُّكَ ، قالَ النبيُّ صلى الله عليه و آله : إنّ الأرواحَ كانَت تَلاقى في الهَواءِ فَتَشامُّ ، ما تَعارَفَ مِنها ائتَلَفَ ، و ما تَناكَرَ مِنها اختَلَفَ .
فلَمّا كانَ من أمرِ عَلِيٍّ ما كانَ ، كانَ مِمَّن خَرَجَ علَيهِ . ۴

۷۷۰۰.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّ ائتِلافَ قُلوبِ الأبرارِ إذا التَقَوا و إن لَم يُظهِرُوا التَّوَدُّدَ بِألسِنَتِهِم كَسُرعَةِ اختِلاطِ قَطْرِ السماءِ على مِياهِ الأنهارِ ، و إنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفُجّارِ إذا التَقَوا و إن أظهَرُوا التَّوَدُّدَ بِألسِنَتِهِم كَبُعدِ البَهائمِ مِن التَّعاطُفِ و إن طالَ اعتِلافُها على مِذْوَدٍ واحِدٍ . ۵

۷۶۹۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ارواح لشكريانى فراهم آمده هستند . آنان كه به خاطر خدا با يكديگر آشنا شوند، گرد هم مى آيند و آنها كه به خاطر خدا ميانشان پيوند نباشد، از هم جدا مى شوند .

۷۶۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ارواح لشكريانى مرتب شده هستند كه يكجا جمع شده اند و با يكديگر ديدار مى كنند و همديگر را مى بويند . پس آنها كه همديگر را بشناسند، با هم دمخور مى شوند و آنان كه هم را نشناسند، از هم جدا مى شوند .

۷۶۹۸.امام على عليه السلام :دوستى ، ميل كردن دلهاست به يكديگر به سبب الفت روحها .

۷۶۹۹.كنز العمّال :مردى خدمت على عليه السلام آمد و با او سخن گفت و در ضمن صحبت گفت : من شما را دوست دارم . على عليه السلام فرمود : دروغ مى گويى . عرض كرد : چرا اى امير مؤمنان؟ فرمود : چون در دل خود محبّت تو را نمى يابم . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : ارواح در فضا با يكديگر ملاقات مى كردند و همديگر را مى بوييدند و آنهايى كه با يكديگر آشنا در مى آمدند با هم جمع مى شدند و آنهايى كه با هم آشنا در نمى آمدند از هم جدا مى شدند . [شفيق مى گويد :] زمانى كه آن پيشامدها براى على اتفاق افتاد آن مرد از جمله كسانى بود كه بر آن حضرت شوريد .

۷۷۰۰.امام صادق عليه السلام :نيكوكاران، وقتى با هم رو به رو مى شوند، اگر چه دوستى خود را به زبان نياورند ، دلهايشان ، با همان سرعتى كه قطرات باران در آبهاى رودخانه ها به هم مى پيوندند ، به يكديگر مى پيوندد و بدكاران، وقتى با هم رو به رو مى شوند اگر چه به زبان اظهار دوستى كنند ، دلهايشان از يكديگر دور است ، همچون دورى دلهاى بهايم از يكديگر، هر چند مدّتهاى طولانى بر سر يك آخور با هم علوفه خورند .

1.كنز العمّال : ۲۴۷۴۰ .

2.كنز العمّال : ۲۴۷۴۱ .

3.غرر الحكم : ۲۰۵۷ .

4.كنز العمّال : ۲۵۵۶۰ .

5.الأمالي للطوسي : ۴۱۱/۹۲۴ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 04
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 456287
صفحه از 576
پرینت  ارسال به