23
ميزان الحكمه ج 05

الحديث :

۷۷۹۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أمّا وَجـهُ الصَّدَقاتِ فإنّما هي لأقوامٍ لَيسَ لَهُم في الإمارَةِ نَصِيبٌ ، و لا في العِمارَةِ حَظٌّ ، و لا في التِّجارَةِ مالٌ ، و لا في الإجارَةِ مَعرِفَةٌ و قُدرَةٌ ، فَفَرَضَ اللّهُ في أموالِ الأغنياءِ ما يَقُوتُهُم و يُقَوِّمُ بهِ أوَدَهُم ......... ثُمّ بَيَّنَ سبحانَهُ لِمَن هَذِهِ الصَّدَقاتُ ، فقالَ : «إنَّما الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ و الْمَساكِينِ و الْعامِلِينَ عَلَيْها و الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ والْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللّهِ و ابْنِ السَّبِيلِ» . ۱

۷۷۹۱.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولِهِ تعالى :«إنّما الصَّدَقاتُ للفُقَراءِ ......... »ـ: الفَقيرُ الذي لا يَسألُ الناسَ ، و المِسكينُ أجهَدُ مِنهُ ، و البائسُ أجهَدُهُم . ۲

(انظر) وسائل الشيعة : 6 / 143 باب 1 .
الصدقة : باب 2208 .

1587

الزَّكاةُ الظّاهِرَةُ وَ الباطِنَةُ

۷۷۹۲.الكافي عن المُفَضَّلِ :كنتُ عندَ أبي عبد اللّهِ عليه السلام فسألَه رَجُلٌ : في كَم تَجِبُ الزَّكاةُ مِنَ المالِ؟ فقالَ لهُ: الزَّكاةَ الظّاهِرَةَ أم الباطِنَةَ تُرِيدُ ؟ فقالَ : اُرِيدُهُما جَميعا . فقال : أمّا الظاهِرَةُ فَفِي كُلِّ ألفٍ خَمسَةٌ و عِشرُونَ ، و أمّا الباطِنَةُ فلا تَستَأثِرْ على أخِيكَ بِما هو أحْـوَجُ إلَيهِ مِنكَ . ۳

حديث :

۷۷۹۰.امام على عليه السلام :صدقات (زكات) براى كسانى است كه نه در كارهاى دولتى دستى دارند ، نه از ساخت و ساز (بنّايى) سهمى ، نه براى تجارت و كسب و كار ، سرمايه اى و نه از كارگرى ، آگاهى و توانايى . از اين رو، خداوند در اموال توانگران به اندازه اى كه قوتِ آنان را تأمين و گرفتارى شان را برطرف كند ، حقّى واجب كرده است . . . خداى سبحان كسانى را كه اين صدقات (زكات) به آنها تعلّق مى گيرد، بر شمرده و فرموده است : «جز اين نيست كه صدقات (زكات) براى فقيران و مسكينان و تحصيلداران آن است و نيز براى به دست آوردن دل [مخالفان] و آزاد كردن بندگان و قرضداران و انفاق در راه خدا و در راه ماندگان » .

۷۷۹۱.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه «جز اين نيست كه صدقات براى فقيران است و ......... » ـفرمود : فقير كسى است كه دست گدايى به سوى مردم دراز نمى كند و مسكين وضعش از فقير بدتر است و بائس از همه آنان بينواتر است.

1587

زكات ظاهرى و باطنى

۷۷۹۲.الكافىـ به نقل از مفضّل ـ: خدمت امام صادق عليه السلام بودم كه شخصى از حضرت پرسيد : زكات واجب مال چقدر است؟ فرمود : مقصودت زكات ظاهرى است يا باطنى؟ عرض كرد : هر دو . فرمود : زكات ظاهرى در هر هزار درهم بيست و پنج درهم واجب است و زكات باطنى اين است كه وقتى برادرت به چيزى نيازمندتر از تو بود، او را بر خود ترجيح دهى .

1.وسائل الشيعة : ۶/۱۴۶/۸ .

2.. الكافي : ۳/۵۰۱/۱۶ .

3.الكافي : ۳/۵۰۰/۱۳ .


ميزان الحكمه ج 05
22

۷۷۸۹.الكافي :جاءَ رَجُلٌ إلى أبي عبدِ اللّهِ عليه السلام فقالَ لَهُ : يا أبا عبدِ اللّهِ، قَرضٌ إلى مَيسَرَةٍ ، فقالَ لَهُ أبو عبدِ اللّهِ عليه السلام : إلى غَلَّةٍ تُدرِكُ ؟ فقالَ الرجُلُ : لا و اللّهِ ، قالَ : فإلى تِجارةٍ تَؤبُّ ؟ قالَ : لا و اللّهِ ، قالَ : فإلى عُقدَةٍ تُباعُ ؟ فقالَ : لا و اللّهِ .
فقالَ أبو عبد اللّه عليه السلام : فَأنتَ مِمَّن جَعَلَ اللّهُ لَهُ في أموالِنا حَقّا ، ثُمّ دعا بِكِيسٍ فيهِ دَراهِمُ فَأدخَلَ يَدَهُ فيهِ فَناوَلَهُ مِنهُ قَبضَةً ، ثُمّ قالَ لَهُ : اِتَّقِ اللّهَ و لا تُسرِفْ و لا تَقتُرْ ، و لكنْ بينَ ذلكَ قَواما . ۱

(انظر) وسائل الشيعة : 6 / 27 باب 7 .
السؤال (طلب الحاجة) : باب 1714 .

1586

المُستَحِقُّونَ لِلزَّكاةِ

الكتاب :

إنَّما الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ و الْمَساكِينِ و الْعامِلِينَ عَلَيْها و الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ والْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللّهِ و ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللّهِ و اللّهُ عَليمٌ حَكيمٌ» . ۲

۷۷۸۹.الكافى :مردى خدمت امام صادق عليه السلام آمد و عرض كرد : يا ابا عبد اللّه ! تا زمانى كه وضع مالى ام خوب شود، مبلغى به من قرض بدهيد . حضرت فرمود : يعنى تا زمانى كه محصولت را برداشت كنى؟ آن مرد عرض كرد : نه به خدا قسم [من محصولى ندارم] . فرمود : تا مال التجاره ات برگردد؟ عرض كرد : نه به خدا قسم[ من مال التجاره ندارم] . فرمود : تا ملكى از تو فروخته شود؟ عرض كرد : نه به خدا قسم [من ملكى ندارم] . امام صادق عليه السلام فرمود : پس تو از كسانى هستى كه خداوند در اموال ما براى آنان حقّى مقرّر كرده است . آن گاه فرمود تا هميانى درهم بياورند . حضرت دست در هميان بُرد و مشتى برداشت و به او داد و فرمود : از خدا بترس و در خرج كردن افراط و تفريط مكن ، بلكه حدّ وسط را نگه دار .

1586

مستحقّان زكات

قرآن :

«جز اين نيست كه صدقات (زكات) براى فقيران و مسكينان و تحصيلداران آن است و نيز براى به دست آوردن دل [مخالفان] و آزاد كردن بندگان و قرضداران و انفاق در راه خدا و در راه ماندگان و آن فريضه اى است از جانب خدا . و خدا دانا و حكيم است» .

1.الكافي : ۳/۵۰۱/۱۴ .

2.التوبة : ۶۰ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1263941
صفحه از 632
پرینت  ارسال به