423
ميزان الحكمه ج 05

(انظر) بحار الأنوار : 76 / 67 باب 2 .
الدِّين : باب 1315 .

1902

سُنَّةُ الأوَّلينَ

الكتاب :

قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إنْ يَنْتَهُوا يُغفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ وَ إنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّةُ الْأوَّلِينَ». ۱

لا يُؤمِنُونَ بِهِ وَ قَدْ خَلَتْ سُنَّةُ الأوَّلِينَ». ۲

(انظر) الكهف: 55 ، آل عمران: 137 ، النساء: 26 .

الحديث :

۹۱۲۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الإيمانُ على أربَعِ دَعائمَ (شُعَبٍ): على الصبرِ و اليَقينِ و العَدلِ و الجِهادِ ......... و اليَقينُ مِنها على أربَعِ شُعَبٍ : على تَبصِرةِ الفِطنَةِ ، و تَأوُّلِ الحِكمَةِ ، و مَوعظةِ العِبرَةِ ، و سُنَّةِ الأوَّلِينَ ، فَمَن تَبَصَّرَ في الفِطنَةِ تَبَيَّنَت لَهُ الحِكمَةُ ، و مَن تَبَيَّنَت لَهُ الحِكمَةُ عَرَفَ العِبرَةَ ، و مَن عَرَفَ العِبرَةَ فَكَأنَّما كانَ في الأوَّلِينَ . ۳

(انظر) الفكر : باب 3204 .

1902

سنّت پيشينيان

قرآن :

«به كسانى كه كفر ورزيده اند ، بگو : اگر دست بردارند ، گناهان گذشته آنان آمرزيده شود و اگر باز گردند هر آينه سنّت [خدا در مورد ]پيشينيان گذشته» .

«به او ايمان نمى آورند و سنّت (راه و رسم) پيشينيان پيوسته چنين بوده است» .

حديث :

۹۱۲۳.امام على عليه السلام :ايمان بر چهار ستون استوار است : بر صبر و يقين و عدل و جهاد . . . يقين، خود چهار شعبه دارد : بينش هوشيارانه ، رسيدن به حقايق ، عبرت گرفتن از ديگران و سنّت پيشينيان ؛ زيرا ، هركه بينش هوشيارانه يافت ، حكمت بر او آشكار گشت و هركه حكمت بر او آشكار شد ، عبرت آموزى را شناخت و هركه عبرت آموزى را شناخت ، چنان است كه گويا در ميان پيشينيان باشد .

1.الأنفال : ۳۸ .

2.الحِجر : ۱۳ .

3.نهج البلاغة : الحكمة ۳۱ .


ميزان الحكمه ج 05
422

۹۱۲۰.مكارم الأخلاق عن الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :كانَ بينَ نُوحٍ و إبراهيمَ عليهما السلام ألفُ سَنَةٍ ، و كانَت شَريعَةُ إبراهيمَ بالتَّوحيدِ و الإخلاصِ و خَلعِ الأندادِ ، و هي الفِطرَةُ التي فَطَرَ الناسَ علَيها و هِي الحَنِيفِيَّةُ ، و أخَذَ علَيهِ ميثاقَهُ أن لا يَعبُدَ إلاّ اللّهَ و لا يُشرِكَ بهِ شيئا . قالَ : و أمَرَهُ بِالصلاةِ و الأمرِ و النَّهيِ و لم يَحكُمْ لَهُ أحكامَ فَرضِ المَواريثِ ، و زادَهُ في الحَنِيفِيَّةِ: الخِتانَ ، و قَصَّ الشارِبِ ، و نَتْفَ الإبطِ ، و تَقليمَ الأظفارِ ، و حَلْقَ العانَةِ . ۱

۹۱۲۱.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :خَمسٌ مِنَ السُّنَنِ في الرَّأسِ و خَمسٌ في الجَسَدِ ، فأمّا التي في الرَّأسِ : فالسِّواكُ ، و أخذُ الشارِبِ ، و فَرقُ الشَّعرِ ، و المَضمَضَةُ ، و الاستِنشاقُ ، و أمّا التي في الجَسَدِ : فالخِتانُ ، و حَلْقُ العانَةِ ، و نَتْفُ الإبطَينِ ، و تَقليمُ الأظفارِ ، و الاستِنجاءُ . ۲

۹۱۲۲.فقهِ الرِّضا :ـ مِنَ الحَنِيفِيَّةِ التي قالَ اللّهُ تعالى لِنَبِيِّهِ صلى الله عليه و آله :«و اتَّبَعَ مِلَّةَ إبراهيمَ حَنيفا»ـفهي عَشرُ سُنَنٍ ، خَمسٌ في الرَّأسِ و خَمسٌ في الجَسَدِ ......... . ۳

۹۱۲۰.مكارم الاخلاق از امام صادق عليه السلام :از نوح تا ابراهيم عليهما السلام هزار سال فاصله بود . شريعت ابراهيم بر پايه يكتا پرستى و اخلاص و نفى شريكان [براى خدا] بود و اين همان سرشتى است كه مردم را بر آن آفريده و همان آيين حنيف است . خداوند از او، بر اين آيين پيمان گرفت و اين كه جز خدا را بندگى نكند و هيچ چيز را شريك او قرار ندهد . خداوند ابراهيم را به نماز و امر و نهى، فرمان داد و احكام سهام مواريث را برايش مقرّر نكرد و در آيين حنيف اينها را اضافه كرد : ختنه ، كوتاه كردن شارب ، چيدن موى زير بغل ، گرفتن ناخنها و تراشيدن موى زهار .

۹۱۲۱.امام كاظم عليه السلام :پنج چيز از سنّت، در سر است و پنج چيز در بدن . سنّتهاى مربوط به سر عبارتند از : مسواك كردن ، گرفتن شارب ، شانه كردن مو ، مضمضمه و استنشاق . و امّا سنّتهاى مربوط به بدن عبارتند از : ختنه ، تراشيدن موى زهار ، چيدن موى زير بغل ، گرفتن ناخنها و شستن محل بول و غايط .

۹۱۲۲.فقه الرضاـ درباره آيين حنيف كه خداوند متعال به پيامبر خود صلى الله عليه و آله فرموده: «و از آيين حنيف ابراهيم پيروى كرد» ـآيين حنيف ده سنّت است ، پنج سنّت مربوط به سر و پنج تاى ديگر مربوط به تن ......... .

1.مكارم الاخلاق : ۱/۱۴۰/۳۶۱ .

2.الخصال : ۲۷۱/۱۱ .

3.فقه الرِّضا عليه السلام : ۶۶ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1263904
صفحه از 632
پرینت  ارسال به