505
ميزان الحكمه ج 05

۹۴۱۸.عنه عليه السلام :الشَّرُّ كامِنٌ في طَبيعَةِ كُلِّ أحَدٍ، فإن غَلَبَهُ صاحِبُهُ بَطَنَ، و إن لم يَغلِبْهُ ظَهَرَ . ۱

۹۴۱۹.عنه عليه السلام :النفسُ مَجبولَةٌ على سُوءِ الأدَبِ ، و العَبدُ مَأمورٌ بِمُلازَمَةِ حُسنِ الأدَبِ ، و النفسُ تَجرِي بطَبعِها في مَيدانِ المُخالَفَةِ ، و العَبدُ يَجهَدُ بِرَدِّها عن سُوءِ المُطالَبَةِ ، فمتى أطلَقَ عِنانَها فهُو شَريكٌ في فَسادِها ، و مَن أعانَ نفسَهُ في هَوى نفسِهِ فقد أشرَكَ نفسَهُ في قَتلِ نَفسِهِ . ۲

1961

النَّوادِرُ

۹۴۲۰.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :مَن وُقِيَ شَرَّ ثلاثٍ فقد وُقِيَ الشَّرَّ كُلَّهُ : لَقلَقَهُ ، و قَبقَبَهُ ، و ذَبذَبَهُ ؛ فَلَقلَقُهُ لِسانُهُ ، و قَبقَبُهُ بَطنُهُ ، و ذَبذَبُهُ فَرجُهُ . ۳

۹۴۲۱.عنه صلى الله عليه و آله :إن كانَ الشرُّ في شيءٍ ففي اللِّسانِ . ۴

۹۴۲۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أخِّرِ الشَّرَّ ؛ فإنّكَ إذا شِئتَ تَعَجَّلتَهُ . ۵

۹۴۱۸.امام على عليه السلام :بدى در نهاد هر فردى نهفته است . اگر انسان بر آن چيره شد ، همچنان در نهان مى ماند و اگر چيره نشد ، آشكار مى شود .

۹۴۱۹.امام على عليه السلام :نفْس آدمى بر بى ادبى سرشته شده و بنده مأمور است كه آداب خوب را كسب كند . نفْس به طور طبيعى در ميدانِ مخالفت مى تازد و بنده مى كوشد خواهشهاى بد او را دفع كند . پس هرگاه زمام نفْس را رها سازد ، در فساد آن شريك است و هركه نفْس خويش را در خواهشهايش مدد رساند ، در قتل خود ، شريك نفْسِ خويش شده است .

1961

گوناگون

۹۴۲۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركه خود را از شرّ سه چيز حفظ كند ، خويشتن را از هر شرّى حفظ كرده است : زبان و شكم و شهوت .

۹۴۲۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اگر در چيزى بدى وجود داشته باشد ، در زبان است .

۹۴۲۲.امام على عليه السلام :بدى را به تأخير انداز ؛ زيرا هرگاه بخواهى مى توانى آن را جلو اندازى .

1.غرر الحكم : ۲۱۹۰ .

2.مشكاة الأنوار : ۴۳۳/۱۴۴۸ .

3.كنز الفوائد : ۲/۱۰ .

4.بحار الأنوار : ۷۱/۲۸۹/۵۳ .

5.بحار الأنوار : ۷۷/۲۱۲/۱ .


ميزان الحكمه ج 05
504

1959

جِماعُ الشُّرورِ

۹۴۱۲.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنَّ إبليسَ يَخطُبُ شَياطينَهُ و يقولُ: علَيكُم باللَّحمِ و المُسكِرِ و النِّساءِ، فَإنّي لا أجِدُ جِماعَ الشَّرِّ إلاّ فيها . ۱

۹۴۱۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :جِماعُ الشَّرِّ في مُقارَنَةِ قَرِينِ السَّوءِ . ۲

۹۴۱۴.عنه عليه السلام :جِماعُ الشَّرِّ في الاغتِرارِ بالمَهَلِ ، و الاتِّكالِ على العَمَلِ . ۳

۹۴۱۵.عنه عليه السلام :جِماعُ الشَّرِّ اللَّجاجُ و كَثرَةُ المُماراةِ . ۴

(انظر) الخير : باب 1167 .

1960

انطِباعُ الإنسانِ عَلَى الشَّرِّ

۹۴۱۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :تَكَلَّفُوا فِعلَ الخَيرِ و جاهِدُوا نفوسَكُم علَيهِ ؛ فإنَّ الشَّرَّ مَطبوعٌ علَيهِ الإنسانُ . ۵

۹۴۱۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أكرِهْ نفسَكَ على الفَضائلِ ، فإنَّ الرذائلَ أنتَ مَطبوعٌ علَيها . ۶

1959

مجمع بديها

۹۴۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ابليس براى شيطانهاى خود سخنرانى مى كند و مى گويد : بر شما باد گوشت و مُسكر و زنان ؛ ۷ زيرا من چيزى جز اين سه را مجمع بديها نمى يابم .

۹۴۱۳.امام على عليه السلام :همنشينى با دوستِ بد ، مجمع بديهاست .

۹۴۱۴.امام على عليه السلام :فريب مهلتها را خوردن و تكيه كردن به آرزو ، مجمع بديهاست .

۹۴۱۵.امام على عليه السلام :لجاجت و بحث و جدل زياد مجمع بديهاست .

1960

بدى در نهاد انسان است

۹۴۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :براى انجام كار خوب، خود را به رنج افكنيد و در اين راه با نفسهايتان بستيزيد ؛ زيرا انسان بر بدى سرشته شده ۸ است .

۹۴۱۷.امام على عليه السلام :نفس خود را به پذيرش فضايل مجبور كن؛ زيرا رذيلت ها در نهاد تو سرشته شده است .

1.بحار الأنوار : ۶۲/۲۹۳ .

2.غرر الحكم : ۴۷۷۴ .

3.غرر الحكم : ۴۷۷۱ ، و في طبعة النجف «الأمل» بدل «العمل» .

4.غرر الحكم : ۴۷۹۵ .

5.تنبيه الخواطر : ۲/۱۲۰ .

6.غرر الحكم : ۲۴۷۷ .

7.مقصود اين است كه با وادار ساختن مردم به افراط در خوردن گوشت زمينه شهوترانى را فراهم كنند و به وسيله مسكر عقل آنها را از بين ببرند و از اين طريق زمينه را براى تجاوز جنسى و اعمال نامشروع فراهم نمايند.

8.اشاره است به طبيعت نفس اماره .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1263902
صفحه از 632
پرینت  ارسال به