67
ميزان الحكمه ج 05

۷۹۴۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن يَرغَبْ في الدنيا فَطالَ فيها أمَلُهُ أعمَى اللّهُ قَلبَهُ على قَدرِ رَغبَتِهِ فيها ، و مَن زَهِدَ فيها فَقَصَرَ فيها أمَلَهُ أعطاهُ اللّهُ عِلما بغَيرِ تَعَلُّمٍ ، و هُدىً بغَيرِ هِدايَةٍ ، و أذهَبَ عَنهُ العَماءَ و جَعَلَهُ بَصيرا . ۱

۷۹۴۶.عنه صلى الله عليه و آلهـ لَمّا خَرَجَ ذاتَ يومٍ فقالَ ـ: هَل مِنكُم أحَدٌ يُرِيدُ أن يُؤتِيَهُ اللّهُ عزّ و جلّ عِلما بغَيرِ تَعَلُّمٍ و هُدىً بغَيرِ هِدايةٍ ؟! هَل مِنكُم أحَدٌ يُرِيدُ أن يُذهِبَ اللّهُ عَنهُ العَمى و يَجعَلَهُ بَصيرا ؟!
ألا ......... مَن زَهِدَ في الدنيا و قَصُرَ أمَلُهُ فيها أعطاهُ اللّهُ عِلما بغَيرِ تَعَلُّمٍ و هُدىً بغَيرِ هِدايَـةٍ . ۲

۷۹۴۷.عنه صلى الله عليه و آله :يا أبا ذَرٍّ ، إذا رَأيتَ أخاكَ قد زَهِدَ في الدنيا فاستَمِع مِنهُ فإنّهُ يُلَقّى الحِكمَةَ . ۳

۷۹۴۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن زَهِدَ في الدنيا ، و لم يَجزَعْ مِن ذُلِّها ، و لَم يُنافِسْ في عِزِّها ، هَداهُ اللّهُ بغَيرِ هِدايَةٍ مِن مَخلوقٍ ، و عَلَّمَهُ بغَيرِ تَعلِيمٍ ، و أثبَتَ الحِكمَةَ في صَدرِهِ و أجراها على لِسانِهِ . ۴

۷۹۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه به دنيا روى آوَرَد و آرزويش دراز گردد ، خداوند ، به اندازه رغبت او به دنيا ، دلش را كور گرداند و هر كه به دنيا پشت كند و آرزويش را در آن كوتاه گرداند ، خداوند او را دانشى عطا كند، بى آن كه از كسى فرا گيرد و هدايتش فرمايد، بى آن كه كسى هدايتش كند و كورى را از [دل] او ببرد و بينايش گرداند .

۷۹۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ پس از خروج [از منزل] ـفرمود : آيا كسى از شما هست كه بخواهد خداوند ، بى واسطه كسى، او را علم آموزد و هدايت كند؟ آيا كسى از شما هست كه بخواهد خداوند كوردلى او را بزدايد و بينا و بصيرش گرداند؟
بدانيد. . . كه هر كس به دنيا بى رغبت باشد و آرزويش را در دنيا كوتاه كند ، خداوند بدون درس گرفتن و رهنمايى، او را علم آموزد و هدايتش فرمايد .

۷۹۴۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى ابوذر! هر گاه ديدى برادرت به دنيا پشت كرده است ، به سخنان او گوش كن ؛ زيرا او حكمت تعليم مى دهد .

۷۹۴۸.امام على عليه السلام :هر كه دل از دنيا بركنَد و از خوارى آن بيتابى نكند و براى رسيدن به ارجمندى آن به رقابت برنخيزد ، خداوند او را هدايت كند، بى هدايت مخلوقى و علمش آموزد، بى آن كه از كسى تعليم گيرد و حكمت را در سينه اش استوار دارد و آن را بر زبانش جارى سازد .

1.بحار الأنوار : ۷۷/۱۶۳/۱۸۷ .

2.حلية الأولياء : ۸/۱۳۵ .

3.بحار الأنوار : ۷۷/۸۰ .

4.بحار الأنوار : ۷۸/۶۳/۱۵۵ .


ميزان الحكمه ج 05
66

1620

دَرَجاتُ الزُّهدِ

۷۹۴۲.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :الزُّهدُ عَشرَةُ أجزاءٍ فَأعلى دَرَجاتِ الزُّهدِ أدنى دَرَجاتِ الوَرَعِ، و أعلى دَرَجاتِ الوَرَعِ أدنى دَرَجاتِ اليَقينِ ، و أعلى دَرَجاتِ اليَقينِ أدنى دَرَجاتِ الرِّضا . ۱

۷۹۴۳.عنه عليه السلام :الزُّهدُ عَشرَةُ أجزاءٍ فَأعلى دَرَجاتِ الزُّهدِ أدنى دَرَجاتِ الرِّضا ، ألا و إنّ الزُّهدَ في آيَةٍ مِن كِتابِ اللّهِ «لِكَيْلا تَأْسَوا عَلَى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ»۲ . ۳

(انظر) اليقين : باب 4184 .

1621

الزُّهدُ وَ العِلمُ الذّاتِيُّ

۷۹۴۴.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :يا أبا ذَرٍّ ، ما زَهِدَ عَبدٌ في الدنيا إلاّ أنبَتَ اللّهُ الحِكمَةَ في قَلبِهِ ، و أنطَقَ بها لِسانَهُ ، و يُبَصِّرُهُ عُيوبَ الدنيا و داءَها و دَواءَها ، و أخرَجَهُ مِنها سالِما إلى دارِ السَّلامِ . ۴

1620

درجات زهد

۷۹۴۲.امام زين العابدين عليه السلام :زهد، ده درجه دارد و بالاترين درجه زهد ، كمترين درجه ورع است و بالاترين درجه ورع ، پايين ترين درجه يقين و عاليترين درجه يقين ، فروترين درجه رضاست .

۷۹۴۳.امام زين العابدين عليه السلام :زهد، داراى ده درجه است . بالاترين درجه زهد كمترين درجه رضاست . بدانيد كه همه زهد در يك آيه از كتاب خداست : «تا افسوس مخوريد بر آنچه از دستتان مى رود و شادمانى نكنيد به آنچه دستتان مى آيد» .

1621

زهد و علم ذاتى

۷۹۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى ابوذر! هيچ بنده اى دل از دنيا برنكَنْد ، مگر آن كه خداوند [بذر ]حكمت را در دل او روياند و زبانش را به آن گويا كرد و عيب هاى دنيا و درد و درمان آن را به وى شناساند و او را سالم از دنيا به سراى سلامت (بهشت) بُرد .

1.بحار الأنوار : ۷۸/۱۳۶/۱۱ .

2.الحديد : ۲۳ .

3.بحار الأنوار : ۷۰/۳۱۱/۱۰ .

4.بحار الأنوار : ۷۷/۸۰/۳ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1260858
صفحه از 632
پرینت  ارسال به