347
ميزان الحكمه ج 05

۸۸۹۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنَّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ بَعَثَ رسولَهُ بِالإسلامِ إلى الناسِ عَشرَ سِنِينَ ، فَأبَوا أن يَقبَلُوا حتّى أمَرَهُ بالقِتالِ ، فالخَيرُ في السَّيفِ و تَحتَ السَّيفِ ، و الأمرُ يَعُودُ كما بَدَأ . ۱

1837

ما كُتِبَ في قائِمِ سَيفِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله

۸۸۹۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لقد ضَمَمتُ إلَيَّ سلاحَ رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَوَجَدتُ في قائمِ سَيفِهِ مُعَلَّقَةً فيها ثلاثةُ أحرُفٍ : صِلْ مَن قَطَعَكَ ، و أحسِنْ إلى مَن أساءَ إلَيكَ ، و قُلِ الحَقَّ و لَو على نَفسِكَ . ۲

۸۸۹۶.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :وُجِدَ في نَعلِ سَيفِ رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنَّ أعتَى الناسِ على اللّهِ ثلاثةٌ : مَن قَتَلَ غَيرَ قاتِلِهِ ، أو ضَرَبَ غَيرَ ضارِبِهِ ، أو آوى مُحدِثا فلا يَقبَلُ اللّهُ مِنهُ صَرْفا و لا عَدْلاً، و مَن تَوَلّى غَيرَ مَوالِيهِ فهُو كافرٌ بما أنزَلَ اللّهُ على رَسُولِهِ . ۳

۸۸۹۷.عنه عليه السلام :وُجِدَ في غِمدِ سيفِ رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله صَحِيفَةٌ مَختومَةٌ فَفَتَحُوها فَوَجَدُوا فيها : مِن أعتى الناسِ عَلَى اللّهِ : القاتِلُ غَيرَ قاتِلِهِ ، و الضارِبُ غَيرَ ضارِبِهِ ، و مَن أحدَثَ حَدَثا أو آوى مُحدِثا فعلَيهِ لَعنةُ اللّهِ و المَلائكةِ و الناسِ أجمَعينَ ، لا يَقبَلُ اللّهُ مِنهُ صَـرْفا و لا عَدْلاً ، و مَن تَوَلّى إلى غيرِ مَوالِيهِ فقد كَفَرَ بما اُنزِلَ على محمّدٍ صلى الله عليه و آله . ۴

۸۸۹۴.امام صادق عليه السلام :خداوند عزّ و جلّ رسول خدا را ده سال مأمور تبليغ زبانى اسلام به مردم كرد ، اما آنها از پذيرفتن آن امتناع ورزيدند تا آن كه فرمان جنگ به او داد . بنا بر اين ، خير در شمشير و در زير شمشير است و همچنان كه در آغاز چنين بود دوباره نيز چنين خواهد شد .

1837

نوشته هاى روى قبضه شمشير رسول خدا صلى الله عليه و آله

۸۸۹۵.امام على عليه السلام :اسلحه رسول خدا را برداشتم ، ديدم به قبضه شمشير آن حضرت سه جمله آويخته است : به كسى كه از تو بُريده است بپيوند ؛ به كسى كه به تو بدى كرده است خوبى كن، و حق را بگو هر چند به زيان خودت باشد .

۸۸۹۶.امام باقر عليه السلام :بر فلز نوك غلاف شمشير رسول خدا صلى الله عليه و آله اين جملات ديده شد : سركش ترين مردم بر خداوند سه كَسَند : كسى كه غير قاتل خود را بكشد ، يا غير ضارب خود را بزند ، يا حادثه آفرينى (قاتلى) را پناه دهد ؛ خداوند از چنين كسى نه توبه اى مى پذيرد و نه تاوانى ، و هر كه خود را به كسانى منسوب دارد كه از بستگان آنها نيست، به آنچه خداوند بر رسولش نازل كرده، كافر شده باشد .

۸۸۹۷.امام باقر عليه السلام :در غلاف شمشير رسول خدا صلى الله عليه و آله مكتوبى سر به مهر يافت شد ؛ آن را گشودند ديدند نوشته است : از سركش ترين مردمان بر خدا كسى است كه غير قاتل خود را بكشد و كسى كه غير ضارب خود را بزند و كسى كه حادثه اى بيافريند (قتلى مرتكب شود) يا حادثه آفرينى (قاتلى) را پناه دهد، لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر چنين كسى باد ، خداوند از او هيچ توبه و تاوانى را نمى پذيرد ، و هر كه خود را به غير مولايش نسبت دهد، به آنچه بر محمّد صلى الله عليه و آله نازل گشته، كافر شده است .

1.الكافي : ۵/۷/۷ .

2.كنز العمّال : ۴۴۲۹۸ .

3.كنز العمّال : ۴۴۳۵۳ .

4.بحار الأنوار : ۷۷/۱۲۰/۱۷ ، و انظر ص ۱۳۰/۳۷ .


ميزان الحكمه ج 05
346

۸۸۸۸.عنه صلى الله عليه و آله :كَفى بالسَّيفِ شاهِدا . ۱

۸۸۸۹.عنه صلى الله عليه و آله :مَن سَلَّ سَيفَهُ في سبيلِ اللّهِ فقد بايَعَ اللّهَ . ۲

۸۸۹۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :السَّيفُ فاتِقٌ و الدِّينُ راتِقٌ، فالدِّينُ يَأمُرُ بِالمَعروفِ و السَّيفُ يَنهى عَنِ المُنكَرِ ، قالَ اللّهُ تعالى : «وَ لَكُمْ فِي القِصاصِ حَياةٌ»۳ . ۴

۸۸۹۱.عنه عليه السلامـ في أوّلِ خُطبَةٍ خَطَبَها في خِلافَتِهِ ـ: إنَّ اللّهَ داوى هذه الاُمَّةَ بِدَواءَينِ : السَّوطِ و السَّيفِ ، لا هَوادَةَ عِندَ الإمامِ فيهِما . ۵

۸۸۹۲.عنه عليه السلامـ لَمّا قُتِلَ محمّدُ بنُ أبي بكرٍ ـ: رَحِمَ اللّهُ محمّدا ! كانَ غُلاما حَدَثا ، لَقد كُنتُ أرَدتُ أن اُوَلِّيَ المِرقالَ هاشمَ بنَ عُتبَةَ مِصرَ ، فَإنّهُ و اللّهِ لَو وَلِيَها لَما خَلّى لاِبنِ العاصِ و أعوانِهِ العَرْصَةَ ، و لا قُتِلَ إلاّ و سَيفُهُ في يَدِهِ . ۶

۸۸۹۳.عنه عليه السلام :بَقِيَّةُ السَّيفِ أنمى عَدَدا و أكثَرُ وَلَدا . ۷

۸۸۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گواه بودن شمشير ، كافى است .

۸۸۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه شمشير خود را در راه خدا از نيام بَركِشد ، بى گمان با خدا بيعت كرده باشد .

۸۸۹۰.امام على عليه السلام :شمشير شكافنده است و دين به هم آورنده ؛ ۸ زيرا دين به خوبى فرمان مى دهد و شمشير از بدى باز مى دارد . خداوند متعال مى فرمايد :« و در قصاص براى شما زندگى است» .

۸۸۹۱.امام على عليه السلامـ در اولين خطبه اى كه بعد از خلافتش ايراد كرد ـفرمود : خداوند اين امّت را [ در جايى كه برهان و موعظه اثر ندارد ] با دو دارو درمان كرد : تازيانه و شمشير ، رهبر در اين دو، نرمش به خرج نمى دهد .

۸۸۹۲.امام على عليه السلامـ به هنگام كشته شدن محمّد بن ابى بكر ـفرمود : خدا رحمت كند محمّد را ؛ جوانى نورسته بود . من تصميم داشتم هاشم مرقال ۹ را والى مصر كنم . به خدا قسم اگر او والى آن جا مى شد ، ميدان را براى پسر عاص و دار و دسته او خالى نمى گذاشت و جز شمشير به دست كشته نمى شد .

۸۸۹۳.امام على عليه السلام :از شمشير رهيدگان ، شمارشان پايدارتر و فرزندانش بيشتر شود . ۱۰

1.كنز العمّال : ۱۰۵۸۱ .

2.كنز العمّال : ۱۰۷۹۰ .

3.البقرة : ۱۷۹ .

4.غرر الحكم : ۲۱۳۵ .

5.شرح نهج البلاغة : ۱/۲۷۵ .

6.شرح نهج البلاغة : ۶/۹۳ .

7.غرر الحكم : ۴۴۳۹ .

8.ظاهرا اشاره به اين كه شمشير به دليل بازدارندگى از منكرات و مفاسد، جدايى آفرين است ولى دين به دليل امر به معروف و رأفت و عطوفت شكاف ها را ترميم مى كند.

9.مرقال لقب هاشم بن عتبة بن ابى وقاص است ـ م .

10.كسانى كه در جبهه حق عليه باطل و در راه شرف و آزادى و دين مى جنگند و جان سالم به در مى برند ، خداوند بر تعدادشان مى افزايد و نسلشان را زياد مى كند ـ م .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1263811
صفحه از 632
پرینت  ارسال به