507
ميزان الحكمه ج 05

الشَّريعة

شريعت

و لمزيد الاطّلاع راجع : بحار الأنوار : 68 / 317 باب 26 «الشرائع» .
بحار الأنوار : 6 / 58 باب 23 «علل الشرائع و الأحكام» .

انظر : عنوان 169 «الدِّين» ، 294 «الصراط» ، 331 «العبادة» .
463 «التكليف» ، السبيل : باب 1732 .


ميزان الحكمه ج 05
506

۹۴۲۳.عنه عليه السلام :مَن أضمَرَ الشَّرَّ لِغَيرِهِ فقد بَدَأ بهِ نَفسَهُ . ۱

۹۴۲۴.عنه عليه السلام :إيّاكَ و مُلابَسَةَ الشَّرِّ ؛ فإنّكَ تُنِيلُهُ نفسَكَ قَبلَ عَدُوِّكَ، و تُهْلِكُ بهِ دِينَكَ قَبلَ إيصالِهِ إلى غَيرِكَ . ۲

۹۴۲۵.عنه عليه السلام :مُتَّقِي الشَّرِّ كفاعِلِ الخَيرِ . ۳

۹۴۲۶.عنه عليه السلام :رُدُّوا الحَجَرَ مِن حَيثُ جاءَ ؛ فإنَّ الشَّرَّ لا يَدفَعُهُ إلاّ الشَّرُّ . ۴

۹۴۲۷.عنه عليه السلام :الشَّرُّ مَنطِقٌ وَبِيٌّ . ۵

۹۴۲۸.الإمامُ الحسينُ عليه السلام :مُجالَسَةُ أهلِ الدَّناءَةِ شَرٌّ . ۶

۹۴۲۹.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :كُن خَيرا لا شَرَّ مَعَهُ ، كُن وَرَقا لا شَوكَ مَعهُ ، و لا تَكُن شَوكا لا وَرَقَ مَعهُ و شَرّا لا خَيرَ مَعهُ . ۷

۹۴۲۳.امام على عليه السلام :هركه براى ديگران بدى در دل بپروراند ، آن بدى را از خودش آغاز كرده است .

۹۴۲۴.امام على عليه السلام :از بدى كردن بپرهيز ؛ زيرا پيش از آن كه به دشمنت بدى رسانى ، به خودت مى رسانى و پيش از رسانيدن آن به ديگرى ، دينت را با آن به تباهى مى كشانى .

۹۴۲۵.امام على عليه السلام :دورى كننده از بدى ، همانند كننده كار خوب است .

۹۴۲۶.امام على عليه السلام :سنگ را با سنگ پاسخ دهيد؛ زيرا بدى را جز بدى دفع نكند .

۹۴۲۷.امام على عليه السلام :بدى، گويشى بيمار گونه است . ۸

۹۴۲۸.امام حسين عليه السلام :همنشينى با فرومايگان بدى است .

۹۴۲۹.امام باقر عليه السلام :خيرِ محض باش و برگ بى خار ؛ خار بى برگ و شرّ بى خير مباش .

1.غرر الحكم : ۸۷۲۹ .

2.غرر الحكم : ۲۷۱۳ .

3.غرر الحكم : ۹۷۸۹ .

4.نهج البلاغة : الحكمة ۳۱۴ .

5.غرر الحكم : ۵۰۴ .

6.بحار الأنوار : ۷۸/۱۲۲/۵ .

7.بحار الأنوار : ۷۸/۳۴۵/۳ .

8.ممكن است كه مراد از منطق [ در متن عربى ]گفتار زبانى نباشد بلكه اعتقاد باشد و شكى نيست كه اعتقاد ناگوار ، كه شامل هر اعتقاد فاسدى باشد عمده ترين افراد شر است. و دور نيست كه شرّ ، به شين نقطه دار. چنانكه در نسخه هاست سهو و تصحيف باشد و سين مكسوره بى نقطه باشد. يعنى: راز گفتن و سر گوش كردن ، و ظاهر است كه آن گفتارى است ناگوار؛ زيرا كه سبب كدروت حاضران مى شود ......... (غرر الحكم ، شرح آقا جمال خوانسارى : ۱ / ۱۳۵) .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1263796
صفحه از 632
پرینت  ارسال به