551
ميزان الحكمه ج 05

۹۵۵۷.الإمامُ الكاظمُ عليه السلامـ في وَصِيَّتِهِ لهِشامٍ ـ: فلَهُ [أي لاِءبليسَ ]فَلتَشتَدَّ عَداوَتُكَ ، و لا يَكُونَنَّ أصبَرَ على مُجاهَدَتِهِ لِهَلَكَتِكَ مِنكَ على صَبرِكَ لِمُجاهَدَتِهِ ؛ فإنّهُ أضعَفُ مِنكَ رُكنا في قُوَّتِهِ ، و أقَلُّ مِنكَ ضَررا في كَثرَةِ شَرِّهِ ، إذا أنت اعتَصَمتَ بِاللّهِ فقد هُدِيتَ إلى صِراطٍ مُستقيمٍ . ۱

(انظر) العداوة : باب 2522 .

1998

غَواياتُ الشَّيطانِ

الكتاب :

(لَعَنَهُ اللّهُ وَ قالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبادِكَ نَصِيبا مَفْرُوضا * وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لاَمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لاَمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ وَ مَن يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيَّا مِنْ دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرانَا مُبِينا). ۲

(الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالفَحْشاءِ وَ اللّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ). ۳

(يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُورا). ۴

(فَلَولاَ إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَ لكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ ما كانُوا يَعْمَلُونَ). ۵

۹۵۵۷.امام كاظم عليه السلامـ در سفارش خويش به هشام ـفرمود : دشمنىِ تو با ابليس بايد سخت باشد و نبايد كه صبر او در تلاشش براى نابودى تو ، بيشتر از صبر تو در مبارزه با او باشد ؛ زيرا ابليس با همه قدرتش ، از تو ناتوانتر است و با همه بديش ، كمتر از تو مى تواند ضربه زند . اگر تو به خداوند پناه برى ، هر آينه به راهى راست هدايت شده اى .

1998

گمراه سازيهاى شيطان

قرآن :

«خدا او (شيطان) را لعنت كرد [و از رحمتش دور ساخت وقتى كه] گفت : بي گمان ، از ميان بندگانت نصيبى معيّن [براى خود ]برخواهم گرفت و حتما آنان را گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم كرد و وادارشان مى كنم تا گوشهاى چارپايان را بشكافند و وادارشان مى كنم تا آفريده خدا را دگرگون سازند . و هر كس كه به جاى خدا شيطان را به دوستى برگزيند، بى گمان زيانى آشكار كرده است» .

«شيطان شما را از تهيدستى مى ترساند و به كارهاى زشت وادارتان مى كند ؛ در حالى كه خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش مى دهد . خدا گشايش دهنده داناست» .

«[شيطان] به آنها وعده مى دهد و به آرزوشان مى افكند و جز وعده فريبنده به آنان نمى دهد» .

«پس ، چرا هنگامى كه عذاب ما به آنها رسيد زارى نكردند؟ زيرا دلهايشان را قساوت فرا گرفته و شيطان اعمال آنها را در نظرشان آراسته بود» .

1.تحف العقول : ۴۰۰ .

2.النساء : ۱۱۸ ، ۱۱۹ .

3.البقرة : ۲۶۸ .

4.النساء : ۱۲۰ .

5.الأنعام : ۴۳ .


ميزان الحكمه ج 05
550

(انظر) البلاء : باب 404 .

1997

كَيدُ الشَّيطانِ

الكتاب :

(الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفا). ۱

(وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ). ۲

الحديث :

۹۵۵۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :قد أصبَحتُم في زَمَنٍ لا يَزدادُ الخَيرُ فيه إلاّ إدبارا ، و لا الشَّرُّ فيهِ إلاّ إقبالاً ، و لا الشَّيطانُ في هَلاكِ الناسِ إلاّ طَمَعا ، فَهذا أوانٌ قَوِيَت عُدَّتُهُ ، و عَمَّت مَكِيدَتُهُ ، و أمكَنَت فَرِيسَتُهُ . ۳

۹۵۵۶.عنه عليه السلام :اللّهَ اللّهَ في عاجِلِ البَغيِ ، و آجِلِ وَ خامَةِ الظُّلمِ ، و سُوءِ عاقِبَةِ الكِبرِ ، فإنّها مَصْيَدَةُ إبليسَ العُظمى ، و مَكِيدَتُهُ الكُبرى . ۴

1997

نيرنگ شيطان

قرآن :

«كسانى كه ايمان آورده اند در راه خدا مى جنگند و كسانى كه كفر ورزيده اند در راه طاغوت مى جنگند . پس با ياران شيطان پيكار كنيد كه نيرنگ شيطان ضعيف است» .

«مرا بر شما هيچ سلطه اى نبود جز آن كه دعوتتان كردم و شما هم دعوت مرا پذيرفتيد . پس مرا ملامت مكنيد و خود را ملامت كنيد» .

حديث :

۹۵۵۵.امام على عليه السلام :شما در روزگارى به سر مى بريد كه نيكى هر چه بيشتر پشت مى كند ، و بدى هر چه بيشتر روى مى آورد ، و شيطان هر چه بيشتر به تباه كردن مردم چشم طمع مى دوزد ؛ پس ، اكنون زمانى است كه اسباب كار او قوّت گرفته و نيرنگش فراگير شده و شكارش در دسترس او قرار گرفته است .

۹۵۵۶.امام على عليه السلام :خدا را در نظر گيريد، خدا را، از [كيفر زودرس] سركشى در اين جهان و از زيان ستمگرى در آن جهان و از فرجام بد تكبّر ؛ زيرا اينها (سركشى و ستمگرى و كبر) عظيم ترين دام و بزرگترين نيرنگ ابليس است .

1.النساء : ۷۶ .

2.إبراهيم : ۲۲ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۲۹ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1263825
صفحه از 632
پرینت  ارسال به