419
ميزان الحكمه ج 06

۱۱۱۷۶.الكافي :الإمامُ الباقرُ عليه السلام : إنَّ سَمُرَةَ بنَ جُندَبٍ كانَ لَهُ عَذقٌ في حائطٍ لِرَجُلٍ مِن الأنصارِ، و كانَ مَنزِلُ الأنصاريِّ ببابِ البُستانِ ، و كانَ يَمُرُّ بهِ إلى نَخلَتِهِ و لا يَستَأذِنُ، فَكَلَّمَهُ الأنصاريُّ أن يَستَأذِنَ إذا جاءَ فَأبى سَمُرَةُ، فلَمّا تَأبّى جاءَ الأنصاريُّ إلى رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَشَكا إلَيهِ و خَبَّرَهُ الخَبرَ، فَأرسَلَ إلَيهِ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله و خَبَّرَهُ بقَولِ الأنصاريِّ و ما شَكا، و قالَ : إن أرَدتَ الدُّخولَ فاستَأذِنْ فَأبى ، فلَمّا أبى ساوَمَهُ حتّى بَلَغَ بهِ مِن الَّثمَنِ ما شاءَ اللّهُ فَأبى أن يَبِيعَ، فقالَ: لكَ بها عَذقٌ يُمَدُّ لكَ في الجَنَّةِ فَأبى أن يَقبَلَ، فقالَ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِلأنصاريِّ : إذهَبْ فَاقلَعْها وَ ارْمِ بها إلَيهِ، فإنّهُ لا ضَرَرَ و لا ضِرارَ . ۱
و في نقلٍ : فقالَ لَهُ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : خَلِّ عَنهُ و لكَ مكانَهُ عَذْقٌ في مكانِ كذا و كذا، فقالَ : لا، قالَ : فلكَ اثنانِ ، قالَ : لا اُرِيدُ، فلَم يَزَلْ يَزِيدُهُ حتّى بَلَغَ عَشرَةَ أعذاقٍ، فقالَ : لا، قالَ : فلكَ عَشرَةٌ في مكانِ كذا و كذا فَأبى، فقالَ : خَلِّ عَنهُ و لكَ مكانَهُ عَذقٌ في الجَنَّةِ، قالَ : لا اُرِيدُ، فقالَ لَهُ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنّك رَجُلٌ مُضارٌّ، و لا ضَرَرَ و لا ضرارَ على مُؤمِنٍ . قالَ : ثُمَّ أمَرَ بها رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَقُلِعَتْ ثُمّ رُمِيَ بها إلَيهِ، و قالَ لَهُ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : انطَلِقْ فَاغرِسْها حيثُ شِئتَ . ۲

۱۱۱۷۶.الكافى :امام باقر عليه السلام فرمود : سَمُرَة بن جندب در داخل باغ يكى از انصار درخت خرمايى داشت . خانه آن مرد انصارى كنار دَرِ باغ بود . سمره بدون آن كه اجازه بگيرد وارد باغ مى شد . مرد انصارى با سمره صحبت كرد كه وقتى وارد باغ مى شود اجازه بگيرد، اما او نپذيرفت . مرد انصارى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيد و جريان را به عرض ايشان رساند و شِكوه كرد . رسول خدا صلى الله عليه و آله در پى سمره فرستاد و سخن مرد انصارى و شكايت او را به اطلاع وى رساند و فرمود : هرگاه خواستى وارد باغ شوى اجازه بگير . اما سمره نپذيرفت . رسول خدا از او خواست كه درختش را بفروشد و مرتب قيمت آن را بالا مى برد، ولى سمره از فروختن درخت هم خوددارى كرد . حضرت فرمود : در برابر اين درخت خرما ، درخت خرمايى در بهشت به تو مى دهم ؛ سمره باز هم امتناع كرد . در اين هنگام، رسول خدا صلى الله عليه و آله به مرد انصارى فرمود : برو و درخت خرماى او را از ريشه درآور و جلوش بينداز ؛ زيرا كه ضرر و زيان زدن ممنوع است .
در نقل ديگرى آمده است : رسول خدا صلى الله عليه و آله به سمره فرمود : از اين درخت چشم پوشى كن ، من در فلان جا و فلان جا به تو درخت خرمايى مى دهم . سمره گفت : نه . پيامبر فرمود : دو درخت خرما مى دهم . سمره گفت : نمى خواهم . حضرت پيوسته بر تعداد درختها مى افزود تا به ده درخت رسيد . سمره گفت : نه . حضرت فرمود : در فلان جا و فلان جا ده درخت خرما به تو مى دهم . سمره نپذيرفت . حضرت فرمود : از اين درخت دست بردار، من در بهشت يك درخت خرما به تو مى دهم . سمره گفت : نمى خواهم . رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : تو آدم زيان رسانى هستى ، در حالى كه به مؤمن نبايد ضرر و زيان رسانْد . رسول خدا صلى الله عليه و آله سپس دستور داد آن درخت خرما را از ريشه درآوردند و پيش او انداختند . و رسول خدا صلى الله عليه و آله به سمره فرمود : حالا برو و هر جا كه مى خواهى آن را بنشان .

1.الكافي : ۵/۲۹۲/۲ .

2.الكافي : ۵/۲۹۴/۸ .


ميزان الحكمه ج 06
418

2337

لا ضَرَرَ و لا ضِرارَ فِي الإسلامِ

۱۱۱۷۲.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا ضَرَرَ و لا ضِرارَ . ۱

۱۱۱۷۳.عنه صلى الله عليه و آله :لا ضَررَ و لا ضِرارَ، مَن ضارَّ ضارَّهُ اللّهُ، و مَن شاقَّ شَقَّ اللّهُ علَيهِ . ۲

۱۱۱۷۴.عنه صلى الله عليه و آله :لا ضَرَرَ و لا ضِرارَ، و لِلرَّجُلِ أن يَضَعَ خَشَبَهُ في حائطِ جارِهِ، و الطَّريقُ المَيثاءُ سَبعَةُ أذرُعٍ. ۳

۱۱۱۷۵.عنه صلى الله عليه و آله :لا ضَرَرَ و لا إضرارَ في الإسلامِ، فَالإسلامُ يَزيدُ المُسلمَ خَيرا و لا يَزِيدُهُ شَرّا . ۴

2337

زيان زدن به خود و ديگرى از نظر اسلام ممنوع است

۱۱۱۷۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ضرر و زيان رساندن به خود و ديگرى ، ممنوع است .

۱۱۱۷۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ضرر و زيان زدن به خود و ديگرى جايز نيست . كسى كه به ديگرى زيان وارد آورد، خداوند به او زيان رساند و كسى كه ديگرى را به مشقّت اندازد ، خداوند او را به مشقّت افكند .

۱۱۱۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :زيان زدن به خود و ديگرى ممنوع است . انسان مجاز است چوب خود را بر ديوار همسايه اش بگذارد ، و [حريم ]راه هموار ، هفت گز است .

۱۱۱۷۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در اسلام ضرر و زيان زدن به ديگران ممنوع است ۵ ؛ زيرا اسلام بر خير مسلمان مى افزايد و شرّى به او نمى رساند .

1.كنز العمّال : ۹۴۹۸ .

2.كنز العمّال : ۹۵۱۸ .

3.كنز العمّال : ۹۵۱۹ .

4.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۴/۳۳۴/ ۵۷۱۸ .

5.لسان العرب، ضمن نقل اين حديث مى گويد : « لا ضَرَر» يعنى انسان نبايد به برادر خود زيان بزند ؛ و «لا ضرار» يعنى نبايد به يكديگر زيان رسانند . پس ضرار دو جانبه است و ضرر يك جانبه . به عبارت ديگر، اگر كسى به ديگرى زيان رساند، آن ديگرى نبايد به او ضررى وارد آورد بلكه بايد گذشت كند (و يا خسارت بگيرد) . به قولى : ضرر به اين معناست كه به كسى زيانى رسانى كه از آن زيان سودى به تو رسد ولى «ضرار» به اين معناست كه به كسى زيانى زنى بدون آن كه از آن سودى نصيب تو شود . بعضى از محقّقان نيز گفته اند كه منظور از «ضرر» اين است كه در اسلام حكم زيانمند وجود ندارد و مقصود از «ضرار» اين است كه از نظر اسلام ضرر زدن به ديگران ممنوع است ـ م .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 06
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 583921
صفحه از 600
پرینت  ارسال به