53
ميزان الحكمه ج 06

۹۹۰۱.عنه عليه السلام :لا تُقبَلُ شهادَةُ صاحِبِ النَّردِ و الأربَعةَ عَشَرَ ، و صاحِبِ الشّاهَينِ . ۱

۹۹۰۲.عنه عليه السلام :لا أقبَلُ شهادَةَ الفاسِقِ إلاّ على نَفسِهِ . ۲

۹۹۰۳.عنه عليه السلام :إنّ أميرَ المؤمنينَ عليه السلام كانَ لا يَقبَلُ شهادَةَ فَحّاشٍ، و لا ذِي مُخْزِيَةٍ في الدِّينِ . ۳

۹۹۰۴.كتاب من لا يحضره الفقيه عن عُبيدِ اللّهِ بنِ عَليّ الحَلَبيّ :سُئِل أبو عَبدِ اللّه عليه السلام عَمّا يُرَدُّ مِن الشُّهودِ؟ قالَ : الظَّنينُ ، و المُتَّهَمُ ، و الخَصْمُ . قالَ : قلتُ : فالفاسِقُ و الخائنُ ؟ فقالَ : هذا يَدخُلُ في الظَّنِينِ . ۴

(انظر) وسائل الشيعة : 18 / 271 باب 27 و ص 273 ـ 282 باب 29 ـ 35 .

2081

الحِكمَةُ فِي اعتِبارِ أربَعَةِ شُهودٍ فِي الزِّنا

۹۹۰۵.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :جُعِلَتِ الشهادَةُ أربَعةً في الزِّنا و اثنانِ ۵ في سائرِ الحُقوقِ ؛ لِشِدَّةِ حَصْبِ المُحصَنِ ؛ لأنَّ فيهِ القتلَ ؛ فَجُعِلَتِ الشهادَةُ فيهِ مُضاعَفَةً مُغَلَّظَةً ، لِما فيهِ مِن قَتلِ نفسِهِ ، و ذَهابِ نَسَبِ وَلَدِهِ ، و لِفَسادِ المِيراثِ . ۶

۹۹۰۱.امام صادق عليه السلام :شهادت نرد باز و كسى كه هفت پر و دو شاه (شطرنج) بازى مى كند ، پذيرفته نيست .

۹۹۰۲.امام صادق عليه السلام :شهادت فاسق را جز بر ضد خودش نمى پذيرم .

۹۹۰۳.امام صادق عليه السلام :امير المؤمنين عليه السلام نَه شهادت آدم فحّاش و بد زبان را مى پذيرفت و نه شهادت كسى را كه سوء پيشينه دينى داشت .

۹۹۰۴.كتاب من لا يحضره الفقيهـ به نقل از عبيد اللّه بن على حلبى ـ: از امام صادق عليه السلام سؤال شد : چه كسانى شهادتشان پذيرفته نيست؟ حضرت فرمود : مظنون ، متّهم (ذى نفع) و خصم . عرض كردم : پس فاسق و خائن چه؟ فرمود : اينها داخل عنوان مظنون هستند .

2081

فلسفه لزوم چهار شاهد در زنا

۹۹۰۵.امام رضا عليه السلام :در زنا ، چهار شاهد و در ساير حقوق، دو شاهد تعيين شده است ؛ چون سنگسار كردن مُحصن ، كيفرى سخت است . چرا كه موجب كشته شدن مى شود . از اين رو ، شهادت بر زنا، دو برابر شاهد خواسته و سفت و سخت گرفته شده است ؛ زيرا در آن پاى كشته شدنِ زناكار و از بين رفتن نسبِ فرزند او و ضايع شدن ارث و ميراث در ميان است .

1.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۴۳/۳۲۹۱ .

2.الكافي : ۷/۳۹۵/۵ .

3.الكافي : ۷/۳۹۶/۷ .

4.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۴۰/۳۲۸۱ .

5.كذا في المصدر بالرفع و الصحيح بالنصب .

6.بحار الأنوار : ۷۹ / ۳۸ / ۱۶ .


ميزان الحكمه ج 06
52

۹۸۹۴.عنه صلى الله عليه و آله :لا تَجوزُ شهادَةُ مَحدودٍ في الإسلامِ . ۱

۹۸۹۵.عنه صلى الله عليه و آله :لا تَجوزُ شهادَةُ خائنٍ ، و لا خائنةٍ ، و لا ذِي غِمْرٍ ۲ على أخِيهِ ، و لا مُحْدِثٍ في الإسلامِ ، و لا مُحدِثةٍ . ۳

۹۸۹۶.عنه صلى الله عليه و آله :لا تَجوزُ شهادَةُ خائنٍ ، و لا خائنةٍ ، و لا ذِي حِقدٍ ، و لا ذِي غِمرٍ على أخيهِ ، و لا ظَنينٍ في وَلاءٍ، و لا قَرابَةٍ ، و لا القانِعِ مع أهلِ البَيتِ لَهُم . ۴

۹۸۹۷.عنه صلى الله عليه و آله :شهادَةُ الذي يَسألُ في كَفِّهِ تُرَدُّ . ۵

۹۸۹۸.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :لا يُصَلّى خَلفَ مَن يَبتَغِي عَلَى الأذانِ وَ الصلاةِ الأجرَ ، و لا تُقبَلُ شَهادَتُهُ . ۶

۹۸۹۹.عنه عليه السلام عن آبائهِ عليهم السلام: لا تُقبَلُ شهادَةُ ذِي شَحناءَ ، أو ذِي مُخْزِيَةٍ في الدِّينِ . ۷

۹۹۰۰.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لا تَجوزُ شهادَةُ المُرِيبِ ، و الخَصـمِ ، و دافِـعِ مَغـرَمٍ ، أو أجيرٍ ، أو شَريكٍ، أو مُتَّهَمٍ، أو تابِعٍ ، و لا تُقبَلُ شهادَةُ شارِبِ الخَمرِ، و لا شهادَةُ اللاّعِبِ بالشِّطْرَنجِ و النَّردِ ، و لا شهادَةُ المُقامِرِ . ۸

۹۸۹۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شهادت دادن كسى كه در اسلام حدّ خورده باشد ، پذيرفته نيست .

۹۸۹۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شهادت مردِ خائن و زنِ خائن و كسى كه به برادر خود كينه دارد، و مرد بدعت گذار در اسلام و زن بدعت گذار ، پذيرفته نيست .

۹۸۹۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شهادت مرد خائن و زن خائن و كينه توز و كسى كه به برادر خود دشمنى مى ورزد و كسى كه گمانِ وابستگى او مى رود [مانند غلام و وابسته به يك قبيله] و خويشاوند و خدمتكار خانه پذيرفته نيست .

۹۸۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شهادت كسى كه دست گدايى دراز مى كند ، پذيرفته نيست .

۹۸۹۸.امام باقر عليه السلام :پشت سر كسى كه براى اذان و نماز مزد مى طلبد ، نبايد نماز خواند و شهادتش نيز پذيرفته نيست .

۹۸۹۹.امام باقرـ به نقل از نياكان بزرگوارش عليهم السلام ـفرمود : شهادت كينه توز و شهادت كسى كه سوء پيشينه دينى دارد ، پذيرفته نيست .

۹۹۰۰.امام صادق عليه السلام :شهادت آدم مشكوك و خصم و مدّعى و غرامت پرداز، يا مزدور، يا شريك يا متّهم يا پيرو [مانند شاگرد يا نوكر يا وابسته به يك خانواده يا قبيله] پذيرفته نيست و شهادت شراب خوار و شهادت شطرنج باز و نَرد باز و شهادت قمارباز پذيرفته نيست .

1.كنز العمّال : ۱۷۷۵۷ .

2.الغِمر ـ بالكسرَ ـ : الحقد (النهاية : ۳/۳۸۴ ) .

3.كنز العمّال : ۱۷۷۵۹ .

4.معاني الأخبار : ۲۰۸/۳ .

5.بحار الأنوار : ۱۰۴ / ۳۱۷ / ۱۵ .

6.الكافي : ۷/۳۹۶/۱۱ .

7.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۴۳/۳۲۸۸ .

8.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۴۳/۳۲۸۲ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 06
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 583914
صفحه از 600
پرینت  ارسال به