543
ميزان الحكمه ج 06

۱۱۵۶۴.عنه صلى الله عليه و آله :يقولُ اللّهُ عَزَّ و جلَّ : و عِزَّتي و جلالِي لأَنتَقِمَنَّ مِن الظّالِمِ في عاجِلِهِ و آجِلِهِ، و لأنتَقِمَنَّ مِمَّن رَأى مَظلوما فَقَدَرَ أن يَنصُرَهُ فلَم يَنصُرْهُ . ۱

۱۱۵۶۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :قالَ اللّهُ تعالى : و عِزَّتي و جلالِي ، لا يَجُوزُني ظُلمُ ظالِمٍ و لَو كَفٌّ بِكَفٍّ، و لو مَسْحةٌ بِكَفٍّ، و نَطْحَةُ ما بينَ الشاةِ القَرْناءِ إلى الشاةِ الجَمّاءِ، فَيَقتَصُّ اللّهُ لِلعِبادِ بَعضِهِم مِن بَعضٍ حتّى لا يَبقى لأِحَدٍ عندَ أحَدٍ مَظلِمَةٌ، ثُمّ يَبعَثُهُم اللّهُ إلى الحِسابِ . ۲

۱۱۵۶۶.عنه عليه السلام :أمّا الظُّلمُ الذي لا يُترَكُ فَظُلمُ العِبادِ بَعضِهِم بَعضا، القِصاصُ هُناكَ شَدِيدٌ، ليسَ هو جَرحا بِالمُدى،و لا ضَربا بِالسِّياطِ، و لكنَّهُ ما يُستَصغَرُ ذلكَ مَعهُ. ۳

۱۱۵۶۷.عنه عليه السلام :سَيَنتَقِمُ اللّهُ مِمَّن ظَلَمَ، مَأكَلاً بِمَأكَلٍ، و مَشرَبا بمَشرَبٍ، مِن مَطاعِمِ العَلقَمِ ، و مَشارِبِ الصَّبِرِ و المَقِرِ . ۴

۱۱۵۶۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد : به عزّت و جلالم سوگند كه از ستمگر در دنيا و آخرت به طور قطع انتقام مى گيرم ، و از كسى هم كه ستمديده اى را ببيند و بتواند ياريش رساند و نرساند ، بى گمان انتقام مى گيرم .

۱۱۵۶۵.امام على عليه السلام :خداوند عزّ و جلّ فرمود : به عزّت و جلالم سوگند كه از ظلم هيچ ظالمى نگذرم ، گر چه زدن مشتى باشد ، يا كشيدن دستى يا شاخ زدن گوسفندِ شاخدارى به گوسفندى بى شاخ . خداوند تقاصّ بندگان را از يكديگر مى گيرد ، تا جايى كه هيچ كس به گردن ديگرى حق و مظلمه اى نداشته باشد ، آن گاه ايشان را براى حسابرسى مى فرستد .

۱۱۵۶۶.امام على عليه السلام :آن ستمى كه بازخواست مى شود ، ستم بندگان به يكديگر است . قصاص آخرت بسيار سخت است؛ و آن زخم زدن با چاقو و ضربه زدن با تازيانه نيست ، بلكه اينها در مقابل آن قصاص ، بسيار كوچك و ناچيز است .

۱۱۵۶۷.امام على عليه السلام :بزودى خداوند از كسى كه ظلم كرده است ، انتقام خواهد كشيد ؛ خوردنى را به خوردنى و آشاميدنى را به آشاميدنى ؛ با خوردنيهايى چون حنظل و نوشيدنيهايى چون صبر زرد ۵ و زهر .

1.كنز العمّال : ۷۶۴۱.

2.المحاسن : ۱/۶۸/۱۸.

3.بحار الأنوار : ۷/۲۷۱/۳۶.

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۸.

5.صَبِر و يا صُبْر ، عصاره تلخ درختى است كه به هندى ايلوا گويند «لغت نامه دهخدا» .


ميزان الحكمه ج 06
542

۱۱۵۶۱.عنه صلى الله عليه و آله :الظُّلمُ ثلاثةٌ : فَظُلمٌ لا يَغفِرُهُ اللّهُ، و ظُلمٌ يَغفِرُهُ اللّهُ، و ظُلمٌ لا يَترُكُهُ . ۱

۱۱۵۶۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ألا و إنَّ الظُّلمَ ثلاثةٌ : فَظُلمٌ لا يُغفَرُ، و ظُلمٌ لا يُترَكُ، و ظُلمٌ مَغفورٌ لا يُطلَبُ، فأمّا الظُّلمُ الذي لا يُغفَرُ فالشِّركُ بِاللّهِ ......... و أمّا الظُّلمُ الذي يُغفَرُ فَظُلمُ العَبدِ نفسَهُ عندَ بعضِ الهَناتِ، و أمّا الظُّلمُ الذي لا يُترَكُ فظُلمُ العِبادِ بَعضِهِم بَعضا . ۲

(انظر) الذنب : باب 1372.

2417

الظُّلمُ الَّذي لا يُترَكُ

۱۱۵۶۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :الظُّلمُ ثلاثةٌ : فَظُلمٌ لا يَترُكُهُ اللّهُ ......... أمّا الذي لا يَترُكُ فَظُلمُ العِبادِ فيما بينَهُم، يَقُصُّ اللّهُ بَعضَهم مِن بَعضٍ . ۳

۱۱۵۶۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ظلم سه گونه است : ظلمى كه خدا هرگز نمى بخشد ، ظلمى كه خدا مى بخشد ، و ظلمى كه بازخواست خواهد شد .

۱۱۵۶۲.امام على عليه السلام :بدانيد كه ظلم بر سه گونه است : ظلمى كه هرگز بخشيده نمى شود ، ظلمى كه بازخواست مى شود و ظلمى كه بخشوده مى شود و بازخواست نمى گردد . اما ظلمى كه هرگز بخشيده نمى شود ، شرك ورزيدن به خداست ......... اما ظلمى كه بخشوده مى شود ستمى است كه بنده با ارتكاب بعضى گناهان كوچك به خود روا مى دارد و اما ظلمى كه بازخواست خواهد شد ، ستم بندگان به يكديگر است .

2417

ستمى كه بازخواست مى شود

۱۱۵۶۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ظلم سه گونه است : ظلمى كه خداوند از آن نمى گذرد ......... اما ظلمى كه گذشت نمى شود، ستم بندگان به يكديگر است. خداوند تقاص هر كسى را از ديگرى مى گيرد.

1.كنز العمّال : ۷۵۸۸.

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۶.

3.كنز العمّال : ۱۰۳۲۶.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 06
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 584151
صفحه از 600
پرینت  ارسال به