299
ميزان الحكمه ج 06

4 ـ شربُ الخمرِ

۱۰۷۸۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنّ مَن شَرِبَ الخَمرَ لَم تُحسَبْ صلاتُهُ أربَعينَ صَباحا . ۱

۱۰۷۸۴.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :مَن شَرِبَ الخَمرَ فَسَكِرَ مِنها لَم يُتَقَبَّلْ صلاتُهُ أربَعينَ يوما، فإن تَرَكَ الصَّلاةَ في هذه الأيّامِ ضُوعِفَ علَيهِ العَذابُ لِتَركِ الصَّلاةِ . ۲

۱۰۷۸۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لا تُقبَلُ صلاةُ شارِبِ المُسكِرِ أربَعينَ يوما، إلاّ أن يَتوبَ . ۳

5 ـ تلك الخصال

۱۰۷۸۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :ثَمانيةٌ لا تُقبَلُ مِنهُمُ الصَّلاةُ : العَبدُ الآبِقُ حتّى يَرجِعَ إلى مَولاهُ، و الناشِزُ و زَوجُها علَيها ساخِطٌ، و مانِعُ الزَّكاةِ، و تارِكُ الوُضوءِ، و الجاريَةُ المُدرِكَةُ تُصَلِّي بغَيرِ خِمارٍ، و إمامُ قَومٍ يُصَلِّي بهِم و هُم لَهُ كارِهُونَ، و السَّكرانُ، و الزَّبِينُ ؛ و هُو الذي يُدافِعُ البَولَ و الغائطَ . ۴

۱۰۷۸۷.بحار الأنوار :فيما أوحَى اللّهُ إلى داوودَ عليه السلام : كم رَكعَةٍ طويلَةٍ فيها بُكاءٌ بخَشيةٍ قد صَلاّها صاحِبُها لا تُساوِي عِندِي فَتيلاً! حينَ نَظَرتُ في قَلبِهِ و وَجَدتُهُ إن سَلَّمَ مِن الصَّلاةِ و بَرزَت لَهُ امرأةٌ و عَرَضَت علَيهِ نفسَها أجابَها، و إن عامَلَهُ مُؤمنٌ خانَهُ ۵ . ۶

4 ـ شرابخوارى

۱۰۷۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه شراب بخورد ، تا چهل صباح نمازش به حساب آورده نمى شود .

۱۰۷۸۴.امام باقر عليه السلام :كسى كه شراب بنوشد و بر اثر آن مست شود ، تا چهل روز نمازش پذيرفته نشود و اگر در اين مدّت نمازش را ترك كند ، به خاطر ترك نماز، عذابش دو چندان مى شود .

۱۰۷۸۵.امام صادق عليه السلام :نماز كسى كه مُسكر مى نوشد ، تا چهل روز پذيرفته نمى شود، مگر اين كه توبه كند .

5 ـ اين خصلت ها

۱۰۷۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هشت نفرند كه نمازشان پذيرفته نمى شود : بنده فرارى تا زمانى كه به سوى مولايش برگردد، و زن نافرمانى كه شوهرش از او ناراضى است، و كسى كه زكات نمى دهد، و كسى كه وضو نمى گيرد، و دختر بالغى كه بدون روسرى نماز بخواند، و پيشواى قومى كه با آنان نماز بخواند در حالى كه از او ناراضى هستند، و آدم مست، و كسى كه بول و غائط خود را به زور نگه دارد .

۱۰۷۸۷.بحار الأنوار :از جمله وحى هاى خداوند [ متعال ]به داوود عليه السلام ، اين بود : چه بسا ركعتهاى طولانى كه نمازگزار خوانده و در آنها از ترس و خشيت گريسته است ، اما در نظر من، به اندازه رشته ميان هسته خرما ارزش ندارد ! زيرا به دل او نگريستم و ديدم اگر نمازش را تمام كند و زنى در برابرش ظاهر شود و خود را بر او عرضه كند مى پذيرد، و اگر مؤمنى با وى معامله اى كند ، به او خيانت ورزد .

1.علل الشرائع : ۳۴۵/۱ .

2.الخصال : ۵۳۴/۱ .

3.بحار الأنوار : ۸۴/۳۱۷/۲ .

4.مكارم الأخلاق : ۲/۳۲۴/۲۶۵۶ .

5.بحار الأنوار : ۸۴/۲۵۷/۵۵ .

6.(انظر) باب ۲۲۵۴ . العمل : باب ۲۸۹۵ .


ميزان الحكمه ج 06
298

2255

مَوانِعُ قَبولِ الصَّلاةِ

1 ـ عُقوقُ الوالدينِ

۱۰۷۸۰.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن نَظَرَ إلى أبَوَيهِ نَظَرَ ماقِتٍ و هُما ظالِمانِ لَهُ، لم يَقبَلِ اللّهُ لَهُ صلاةً . ۱

2 ـ الغِيبةُ

۱۰۷۸۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :مَنِ اغتابَ مُسلما أو مُسـلِمَةً لَم يَقبَلِ اللّهُ تعالى صلاتَهُ و لا صِيامَهُ أربَعينَ يَوما و لَيلةً، إلاّ أن يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ . ۲

3 ـ الاستخفافُ بها و عدمُ المحافَظَةِ عليها

۱۰۷۸۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :و اللّهِ إنّهُ لَيَأتِي على الرَّجُلِ خَمسونَ سَنةً و ما قَبِلَ اللّهُ مِنهُ صلاةً واحِدَةً، فأيُّ شَيءٍ أشَدُّ مِن هذا ؟! و اللّهِ إنّكُم لَتَعرِفُونَ مِن جِيرانِكم و أصحابِكُم مَن لَو كانَ يُصَلِّي لِبَعضِكُم ما قَبِلَها مِنهُ لاستِخفافِهِ بها، إنّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ لا يَقبَلُ إلاّ الحَسَنَ ، فكيفَ يَقبَلُ ما يُستَخَفُّ بهِ ۳ ؟ ! ۴

2255

موانع پذيرفته شدن نماز

1 ـ آزردن پدر و مادر

۱۰۷۸۰.امام صادق عليه السلام :هر كه به پدر و مادر خود ، گر چه به وى ستم كرده باشند ، با نگاه دشمنانه بنگرد ، خداوند از او نمازى را نمى پذيرد .

2 ـ غيبت كردن

۱۰۷۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه از مردى مسلمان يا زنى مسلمان غيبت كند ، خداوند متعال تا چهل شبانه روز، نه نماز او را مى پذيرد و نه روزه اش را ، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد .

3 ـ سبك شمردن نماز و مواظبت نكردن بر آن

۱۰۷۸۲.امام صادق عليه السلام :به خدا قسم ، [گاه ]انسان پنجاه سال عمر مى كند و خداوند حتى يك نماز از او نمى پذيرد و چه چيزى بدتر از اين؟! به خدا قسم ، شما از همسايگان و ياران خود كسانى را مى شناسيد كه اگر [به فرض] براى يكى از شما نماز مى خواندند، چون آن را سبك به جا مى آورند از آنها نمى پذيرفت . حال خداوند عزّ و جلّ جز «خوب» نمى پذيرد، چگونه چيزى را كه سبك شمرده شده است، بپذيرد؟!

1.الكافي : ۲/۳۴۹/۵ .

2.جامع الأخبار : ۴۱۲/۱۱۴۱ .

3.الكافي : ۳/۲۶۹/۹.

4.(انظر) وسائل الشيعة : ۳ / ۱۵ باب ۶ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 06
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 583482
صفحه از 600
پرینت  ارسال به