441
ميزان الحكمه ج 06

۱۱۲۳۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ضَلالُ الدَّليلِ هَلاكُ المُستَدِلِّ . ۱

2348

الضَّلالُ المُبينُ

الكتاب :

أَ فَمَنْ شَرَحَ اللّهُ صَدْرَهُ لِلاْءسْلامِ فَهُوَ عَلَى نُوْرٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوْبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللّهِ أُولئِكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ». ۲

وَ ما كَانَ لِمُؤمِنٍ وَ لا مُؤمِنَةٍ إذا قَضَى اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الخِيَرَةُ مِنْ أمْرِهِم وَ مَنْ يَعْصِ اللّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبِينا». ۳

الحديث :

۱۱۲۳۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ مِن كتابِهِ إلى معاويةَ ـ: فقد سَلَكتَ مَدارِجَ أسلافِكَ بِادِّعائكَ الأباطيلَ ......... فِرارا مِن الحَقِّ، و جُحودا لِما هُو ألزَمُ لكَ مِن لَحمِكَ و دَمِكَ، مِمّا قد وَعاهُ سَمعُكَ، و مُلِئَ بهِ صَدرُكَ، فماذا بعدَ الحَقِّ إلاّ الضَّلالُ المُبينُ، و بعدَ البيانِ إلاّ اللَّبسُ؟! ۴

۱۱۲۳۰.امام على عليه السلام :گمراهىِ راهنما ، موجب هلاكت كسى است كه از او راه جويد .

2348

گمراهى آشكار

قرآن :

«آيا كسى كه خداوند سينه اش را براى اسلام گشوده و برخوردار از نورى از جانب پروردگار خود مى باشد ، [ چون غير اوست]؟ پس واى بر آنها كه از سخت دلى ياد خدا نمى كنند . آنان در گمراهى آشكارى هستند» .

«هيچ مرد و زن مؤمنى را نسزد كه چون خدا و رسول او به كارى فرمان دهند ، در كار خود اختيارى داشته باشند . و هركه از خدا و رسول او نافرمانى كند هر آينه آشكارا گمراه شده است» .

حديث :

۱۱۲۳۱.امام على عليه السلامـ در نامه خود به معاويه ـنوشت : تو با ادعاهاى باطلت به راههاى پيشينيان خود رفتى ......... تا از حقّ و حقيقت بگريزى و چيزى را كه از گوشت و خونت براى تو لازمتر است ، انكار كنى، چيزهايى كه فضاى گوش تو از آن لبريز و سينه ات از آن مالامال است . پس آيا بعد از حق، چيزى جز گمراهى آشكار و پس از بيان (روشنگرى)، چيزى جز اشتباه و درآميختن حق به باطل هست؟!

1.غرر الحكم : ۵۹۰۰ .

2.الزمر : ۲۲ .

3.الأحزاب : ۳۶ .

4.نهج البلاغة: الكتاب۶۵.


ميزان الحكمه ج 06
440

الحديث :

۱۱۲۲۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ شَرَّ الناسِ عندَ اللّهِ إمامٌ جائرٌ ضَلَّ و ضُلَّ بهِ، فَأماتَ سُنَّةً مأخوذَةً (مَعلومَةً)، و أحيا بِدعَةً مَتروكَةً . ۱

۱۱۲۲۶.عنه عليه السلام :إنّ أبغَضَ الخَلائقِ إلى اللّهِ رَجُلانِ : رَجُلٌ وَكَلَهُ اللّهُ إلى نَفسِهِ، فهُو جائرٌ عَن قَصدِ السَّبيلِ، مَشغوفٌ بكَلامِ بِدعَةٍ و دُعاءِ ضَلالَةٍ، فهُو فِتنَةٌ لِمَنِ افتُتِنَ بهِ، ضالٌّ عن هَديِ مَن كانَ قَبلَهُ، مُضِلٌّ لِمَنِ اقتَدى بهِ في حَياتِهِ و بعدَ وَفاتِهِ، حَمّالُ خَطايا غَيرِهِ، رَهنٌ (رَهِينٌ) بخَطيئَتهِ . ۲

۱۱۲۲۷.عنه عليه السلامـ في صِفةِ المنافقينَ ـ: اُحَذِّرُكُم أهلَ النِّفاقِ؛ فإنّهُمُ الضالُّونَ المُضِلُّونَ، و الزالُّونَ المُزِلُّونَ . ۳

۱۱۲۲۸.عنه عليه السلام :و آخَرُ قَد تَسَمّى عالِما و ليسَ بهِ، فَاقتَبَسَ جَهائلَ مِن جُهّالٍ، و أضالِيلَ مِن ضُلاّلٍ، و نَصَبَ للناسِ أشراكا مِن حَبائلِ (حِبالِ) غُرورٍ، و قَولَ زُورٍ . ۴

۱۱۲۲۹.نهج البلاغة :عنه عليه السلام ـ و قد مَرَّ بِقَتلى الخَوارجِ يومَ النَّهرَوانِ ـ : بُؤسا لَكُم ! لَقَد ضَرَّكُم مَن غَرَّكُم، فقِيلَ لَهُ : مَن غَرَّهُم يا أميرَ المؤمنينَ ؟ فقالَ : الشَّيطانُ المُضِلُّ، و الأنفُسُ الأمّارَةُ بِالسُّوءِ . ۵

حديث :

۱۱۲۲۵.امام على عليه السلام :بدترين مردم نزد خدا، پيشواى ستمگرى است كه خود گمراه است و موجب گمراهى ديگران مى شود ، سنتى را كه به آن عمل مى شود مى ميراند و بدعتى را كه متروك گشته است ، زنده مى كند .

۱۱۲۲۶.امام على عليه السلام :منفورترين خلايق نزد خدا دو مردند : مردى كه خداوند او را به خودش وا گذاشته است ، چنين كسى از راه راست منحرف گشته و به سخنان بدعت آميز و دعوتهاى گمراه كننده دل مى بندد ، بنا بر اين ، او سبب فتنه و فساد كسانى مى شود كه فريفته او مى شوند ، از راه [راست] پيشينيان خود بيرون است و گمراه كننده پيروان خود است. در زمان حيات و پس از مرگ خويش ، بار گناهان ديگران را به دوش مى كشد و گروگان خطاهاى خويش است .

۱۱۲۲۷.امام على عليه السلامـ در توصيف منافقان ـفرمود : شما را از منافقان بر حذر مى دارم ؛ زيرا كه آنان هم خود گمراهند و هم گمراه كننده اند ، هم خويش لغزيده اند و هم لغزاننده اند .

۱۱۲۲۸.امام على عليه السلام :و ديگرى كه ادعاى دانشمندى مى كند و دانشمند نيست ؛ زيرا از نادانان نادانيهايى فرا گرفته است و از گمراهان گمراهيهايى و دامهايى از رسنهاى فريب و سخنان دروغ براى مردم گسترده است .

۱۱۲۲۹.نهج البلاغة :امام على عليه السلام ـ به گاه گذر بر كشتگان خوارج در نهروان ـ فرمود : واى بر شما! آن كس كه فريبتان داد، به شما زيان رساند . عرض شد : اى امير المؤمنين! چه كسى فريبشان داد؟ حضرت فرمود : شيطانِ گمراه كننده و نفْسِ فرمان دهنده به بدى .

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۴ .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷، انظر تمام الكلام .

3.نهج البلاغة: الخطبة۱۹۴.

4.نهج البلاغة : الخطبة ۸۷ .

5.نهج البلاغة : الحكمة ۳۲۳ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 06
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 583654
صفحه از 600
پرینت  ارسال به