51
ميزان الحكمه ج 06

۹۸۹۱.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :كُلُّ مَن وُلِدَ على الفِطرَةِ و عُرِفَ بِصَلاحٍ في نفسِهِ جازَتْ شهادَتُهُ . ۱

(انظر) وسائل الشيعة : 18 / 288 باب 41 .
العدل : باب 2511ـ2513 .

2080

مَن لا تَجوزُ شَهادَتُهُ

الكتاب :

و الَّذِينَ يَرْمُونَ المُحْصَناتِ ثُمَّ لَم يأتُوا بِأرْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانِينَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أبَدا وَ أُولئكَ هُمُ الفاسِقُونَ». ۲

الحديث :

۹۸۹۲.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا تَجُوزُ شهادَةُ ذِي الظِّنَّةِ و لا ذِي الحِنَّةِ . ۳

۹۸۹۳.عنه صلى الله عليه و آله :لا تَجوزُ شهادَةُ العُلَماءِ بَعضِهم على بَعضٍ ؛ لأنّهُم حُسُدٌ . ۴

۹۸۹۱.امام رضا عليه السلام :هركه مسلمان متولد شود و به خوبى و پاكى شهرت داشته باشد ، شهادتش پذيرفته است .

2080

كسانى كه شهادتشان پذيرفته نيست

قرآن :

«كسانى كه به زنان پاكدامن تهمت [زنا] زنند و چهار شاهد نياورند ، آنان را هشتاد تازيانه زنيد و از آن پس شهادتشان را هرگز نپذيريد ، آنان مردمى فاسقند» .

حديث :

۹۸۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شهادتِ شخص مظنون و صاحب عداوت پذيرفته نيست .

۹۸۹۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شهادت علما بر ضدّ يكديگر پذيرفته نيست ؛ چون اينان [نسبت به هم] حسادت مى ورزند .

1.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۴۶/۳۲۹۸ .

2.النور : ۴ .

3.كنز العمّال : ۱۷۷۴۵ .

4.كنز العمّال : ۱۷۷۴۶ .


ميزان الحكمه ج 06
50

2079

مَن تَجوزُ شَهادَتُهُ

۹۸۸۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ لِشُرَيحٍ ـ: اِعلَمْ أنّ المسلمينَ عُدولٌ بعضُهُم عَلى بَعضٍ ، إلاّ مَجلودا في حَدٍّ لَم يَتُب مِنهُ، أو مَعروفاً بشهادَةِ الزُّورِ، أو ظَنِيناً . ۱

۹۸۸۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن صَلّى خَمسَ صلواتٍ في اليَومِ و اللَّيلَةِ في جَماعَةٍ، فَظُنُّوا بهِ خَيرا، و أجِيزُوا شهادَتَهُ . ۲

۹۸۹۰.الأمالي للصدوق عن عَلقمة :قلتُ لِلصّادق جَعفر بنِ محمّد عليهما السلام : يا بنَ رسولِ اللّهِ، أخبِرني مَن تُقبَلُ شهادَتُهُ ، و مَن لا تُقبَلُ شَهادَتُه؟ قال : يا عَلقَمَةُ ، كُلُّ مَن كانَ على فِطرَةِ الإسلامِ جازَتْ شهادَتُهُ ، قالَ : فقلتُ لَهُ : تُقبَلْ شهادَةُ المُقتَرِفِ لِلذُّنوبِ ؟ فقالَ : يا عَلقمَةُ ، لَو لَم تُقبَلُ شهادَةُ المُقتَرِفِينَ لِلذُّنوبِ لَما قُبِلَتْ إلاّ شَهاداتُ الأنبياءِ و الأوصياءِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهم؛ لأنّهُم هُمُ المَعصُومُونَ دُونَ سائرِ الخَلقِ ، فَمَن لَم تَرَهُ بِعَينِكَ يَرتَكِبُ ذَنبا أو لَم يَشهَدْ علَيهِ بذلكَ شاهِدانِ، فهُو مِن أهلِ العَدالَةِ و السِّترِ، و شهادَتُهُ مَقبولَةٌ و إن كانَ في نفسِهِ مُذنِبا ، و مَنِ اغتابَهُ بما فيهِ فهُو خارِجٌ عَن وَلايَةِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ، داخِلٌ في وَلايَةِ الشَّيطانِ . ۳

2079

كسانى كه شهادتشان پذيرفته است

۹۸۸۸.امام على عليه السلامـ به شريح ـفرمود : بدان كه مسلمانان نسبت به يكديگر عادل به شمار مى آيند مگر كسى كه به كيفر گناهى حدّ خورده و توبه نكرده باشد، يا به شهادت دروغ دادن شهرت داشته باشد، يا مظنون باشد .

۹۸۸۹.امام صادق عليه السلام :هركه شبانه روز پنج بار با جماعت نماز خواند ، به او خوش گمان باشيد و شهادتش را بپذيريد .

۹۸۹۰.الأمالى للصدوقـ به نقل از علقمه ـ: به امام صادق عليه السلام گفتم : اى فرزند رسول خدا! چه كسانى شهادتشان پذيرفته است و چه كسانى پذيرفته نيست؟ حضرت فرمود : اى علقمه! هركه بر آيين اسلام باشد مى تواند شهادت دهد . عرض كردم : كسى هم كه مرتكب گناهان شود، شهادتش پذيرفته است؟ فرمود : اى علقمه! اگر شهادت گنهكاران پذيرفته نبود، در آن صورت شهادت كسى جز پيامبران و اوصيا صلوات اللّه عليهم پذيرفته نمى شد ؛ زيرا فقط آنان معصوم هستند . بنا بر اين ، اگر به چشم خود نديدى كه كسى گناه مى كند، يا دو شاهد به گنهكارى او گواهى ندادند، چنين كسى عادل و آبرومند است و شهادتش پذيرفته مى شود ، هر چند به واقع گنهكار باشد. و هركه به آنچه در اوست او را غيبت كند، از ولايت خداوند عزّ و جلّ خارج شده ، به ولايت شيطان درآمده باشد .

1.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۱۵/۳۲۴۳ .

2.الأمالي للصدوق : ۴۱۸/۵۵۶ .

3.الأمالي للصدوق : ۱۶۳ / ۱۶۳ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 06
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 583737
صفحه از 600
پرینت  ارسال به