243
ميزان الحكمه ج 07

(انظر) القلب : باب 3344 .

2595

حُجُبُ النّورِ

۱۲۵۵۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :حِجابُهُ النّورُ . ۱

۱۲۵۵۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ في المُناجاةِ الشَّعبانِيَّةِ ـ: إلهي هَبْ لي كَمالَ الانقِطاعِ إلَيكَ ، و أنِرْ أبصارَ قُلوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها إلَيكَ ؛ حتّى تَخرِقَ أبصارُ القُلوبِ حُجُبَ النّورِ ، فتَصِلَ إلى مَعدِنِ العَظَمَةِ ، و تَصيرَ أرواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدسِكَ . ۲

۱۲۵۵۵.الإمامُ زينَ العابدينُ عليه السلامـ في قولِهِ تَعالى:«ثُمّ دَنا فَتَدَلّى * فَكانَ قابَ قَوسَينِ أو أدنى»۳ـ: ذاكَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله دَنا مِن حُجُبِ النّورِ فَرَأى مَلَكوتَ السَّماواتِ ، ثُمّ تَدَلّى صلى الله عليه و آله فَنَظَرَ مِن تَحتِهِ إلى مَلَكوتِ الأرضِ ؛ حتّى ظَنَّ أنَّهُ في القُربِ مِنَ الأرضِ كَقابِ قَوسَينِ أو أدنى . ۴

2595

پرده هاى نور

۱۲۵۵۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :پرده او (خدا) نور است.

۱۲۵۵۴.امام على عليه السلامـ در مناجات شعبانيه ـگفت : الهى! نعمت بريدن از هر چه جز توست و روى كردن كامل به سوى خودت را ارزانيم كن و ديدگان دلهايمان را به نور نگريستن به سوى خودت روشن فرما، تا ديده دلها پرده هاى نور را از هم درند و به معدن عظمت رسند و جانهاى ما به عزّتِ قدست بياويزند.

۱۲۵۵۵.امام زين العابدين عليه السلامـ درباره آيه «سپس نزديك شد و آويخت. پس به قدر دو سر كمان يا نزديكتر بود» ـفرمود : رسول خدا صلى الله عليه و آله به پرده هاى نور نزديك شد و ملكوت آسمانها را ديد. سپس در آويخت و از پايين پاىِ خود به ملكوت زمين نگريست تا آن جا كه گمان كرد نزديكى اش به زمين به اندازه دو سر كمان است يا كمتر.

1.صحيح مسلم : ۱/۱۶۲/۲۹۴ .

2.بحار الأنوار : ۹۴/۹۹/۱۳ .

3.النجم : ۸ و ۹ .

4.علل الشرائع : ۱۳۲/۱ .


ميزان الحكمه ج 07
242

۱۲۵۴۸.الإمامُ زينَ العابدينُ عليه السلامـ في الدّعاءِ ـ: إنَّكَ لا تَحتَجِبُ عَن خَلقِكَ إلاّ أن تَحجُبَهُمُ الأعمالُ (الآمالُ) السَّيِّئَةُ دونَكَ . ۱

۱۲۵۴۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ و قَد سَألَهُ ابنُ أبي العَوجاءِ : و لِمَ احتَجَبَ عَنهُم و أرسَلَ إلَيهِمُ الرُّسُلَ ؟ ـ: وَيلَكَ ! و كَيفَ احتَجَبَ عَنكَ مَن أراكَ قُدرَتَهُ في نَفسِكَ ؟ ! نَشَّأَكَ و لَم تَكُن ، و كَبَّرَكَ بَعدَ صِغَرِكَ ، و قُوَّتَكَ بَعدَ ضَعفِكَ ......... و ما زالَ يَعُدُّ عَلَيَّ قُدرَتَهُ الّتي هِيَ في نَفسِيَ الّتي لا أدفَعُها حتّى ظَنَنتُ أنَّهُ سيَظهَرُ فيما بَيني و بَينَهُ ! ۲

۱۲۵۵۰.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :لَيسَ بَينَهُ و بَينَ خَلقِهِ حِجابٌ غَيرَ خَلقِهِ ، احتَجَبَ بِغَيرِ حِجابٍ مَحجوبٍ ، و استَتَرَ بِغَيرِ سِترٍ مَستورٍ . ۳

۱۲۵۵۱.الإمامُ الرِّضا عليه السلامـ و قَد سَألَهُ زِنديقٌ عَن عِلَّةِ الاحتِجابِ ـ: إنَّ الاحتِجابَ عَنِ الخَلقِ ۴ لِكَثرَةِ ذُنوبِهِم . ۵

۱۲۵۵۲.عنه عليه السلام :لا يَشمَلُهُ المَشاعِرُ ، و لا يَحجُبُهُ الحِجابُ ، فالحِجابُ بَينَهُ و بَينَ خَلقِهِ لاِمتِناعِه مِمّا يُمكِنُ في ذَواتِهِم ، و لإمكانِ ذَواتِهِم مِمّا يَمتَنِعُ مِنهُ ذاتُهُ ، و لاِفتِراقِ الصّانِعِ و المَصنوعِ ، و الرَّبِّ و المَربوبِ ، و الحادِّ و المَحدودِ . ۶

۱۲۵۴۸.امام زين العابدين عليه السلامـ در دعا ـگفت : تو خود را از آفريدگانت در پرده نكردى، بلكه كردارهاى (آرزوهاى) زشت خودِ آنان، ميان تو و ايشان پرده شد.

۱۲۵۴۹.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ ابن ابى العوجاء كه پرسيد: چرا خود را از مردم در پرده داشت و آن گاه پيامبران را سويشان فرستاد؟ ـفرمود : واى بر تو! كسى كه قدرتش را در وجود تو نشانت داده چگونه خود را از تو پوشيده داشته است؟ تو را كه نبودى پديد آورد، خُرد بودى بزرگت كرد، ناتوان بودى توانايت گردانيد .........
حضرت پيوسته مظاهر قدرت خدا را كه در وجود من است و نمى توانم منكرشان شوم برايم بر مى شمرد تا جايى كه خيال كردم بزودى خداوند ميان من و او ظاهر خواهد شد!

۱۲۵۵۰.امام كاظم عليه السلام :ميان او و آفريدگانش حجابى جز خود آنان وجود ندارد. او در پرده است بى آن كه پرده اى در كار باشد و مستور است بى آن كه پوششى در ميان باشد.

۱۲۵۵۱.امام رضا عليه السلامـ در پاسخ به پرسش زنديقى از علّت در پرده بودن خدا ـفرمود : پردگى او از خلق به علّت كثرت گناهان ايشان است.

۱۲۵۵۲.امام رضا عليه السلام :درك ها، او را فرا نمى گيرد و حجاب ، او را پوشيده نمى دارد . از آفريدگانش در حجاب است؛ زيرا آنچه براى ذات آنان ممكن است، براى او ممتنع مى باشد و آنچه ذات او از آن امتناع دارد، براى ذات آنها ممكن است و نيز به دليل جدايى و تفاوتى است كه ميان سازنده و ساخته شده و پروردگار و پرورده و محدود كننده و محدود شده وجود دارد.

1.الإقبال : ۱/۱۵۸ .

2.التوحيد : ۱۲۷/۴ .

3.التوحيد : ۱۷۹/۱۲ .

4.و في بعض النسخ: «إنّ الحجاب على الخلق ......... » ، و في بعضها «إنّ الحجاب عن الخلق» . (كما في هامش المصدر) .

5.التوحيد : ۲۵۲/۳ .

6.التوحيد : ۵۶/۱۴.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 577455
صفحه از 575
پرینت  ارسال به