267
ميزان الحكمه ج 07

۱۲۶۳۹.عنه عليه السلام :و الظّاهِرُ لِقُلوبِهِم بِحُجَّتِهِ . ۱

۱۲۶۴۰.عنه عليه السلام :هُوَ الظّاهِرُ عَلَيها بِسُلطانِهِ و عَظَمَتِهِ ، و هُوَ الباطِنُ لَها بِعِلمِهِ و مَعرِفَتِهِ . ۲

۱۲۶۴۱.عنه عليه السلام :و ظَهَرَ فبَطَنَ ، و بَطَنَ فعَلَنَ . ۳

۱۲۶۴۲.عنه عليه السلام :لا يُجِنُّهُ البُطونُ عَنِ الظُّهورِ ، و لا يَقطَعُهُ الظُّهورُ عَنِ البُطونِ . ۴

۱۲۶۴۳.عنه عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ الّذي لَم تَسبِقْ لَهُ حالٌ حالاً ، فيَكونَ أوّلاً قَبلَ أن يَكونَ آخِرا ، و يَكونَ ظاهِرا قَبلَ أن يَكونَ باطِنا ......... و كُلُّ ظاهِرٍ غَيرَهُ باطِنٌ ، و كُلُّ باطِنٍ غَيرَهُ غَيرُ ظاهِرٍ . ۵

۱۲۶۴۴.عنه عليه السلام :الظّاهِرُ عَلى كُلِّ شَيءٍ بِالقَهرِ لَهُ . ۶

۱۲۶۴۵.عنه عليه السلام :الّذي بَطَنَ مِن خَفِيّاتِ الاُمورِ ، و ظَهَرَ في العُقولِ بِما يُرى في خَلقِهِ مِن عَلاماتِ التَّدبيرِ . ۷

۱۲۶۳۹.امام على عليه السلام :به برهان خويش، در دلهاى آفريدگانش آشكار است.

۱۲۶۴۰.امام على عليه السلام :خداوند به سبب سلطنت و قدرت و عظمتش، بر زمين تسلّط دارد و به سبب علم و آگاهيش، از اسرار درون آن آگاه است.

۱۲۶۴۱.امام على عليه السلام :آشكار است و پنهان، و پنهان است و آشكار.

۱۲۶۴۲.امام على عليه السلام :نه نهان بودنش مانع آشكار بودن اوست و نه آشكار بودنش از نهان بودن او جلوگير است.

۱۲۶۴۳.امام على عليه السلام :سپاس و ستايش آن خدايى را سزد كه صفتى از او بر صفتى ديگر پيشى نگرفته است، تا اول بودنش مقدم بر آخر بودنش باشد و آشكار بودنش پيشتر از نهان بودنش ......... جز خداوند، هرچه آشكار باشد ديگر نهان نيست و هرچه نهان باشد ديگر آشكار نيست.

۱۲۶۴۴.امام على عليه السلام :با قهّاريّت خويش بر هر چيز، بر آن چيرگى دارد.

۱۲۶۴۵.امام على عليه السلام :خدايى كه بر نهانيهاى امور آگاه است و به سبب نشانه هاى تدبير كه در آفرينشش ديده مى شود، براى خردها آشكار است.

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۸.

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۶ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۵.

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۵.

5.نهج البلاغة : الخطبة ۶۵ .

6.. التوحيد : ۳۳/۱.

7.التوحيد : ۳۱/۱.


ميزان الحكمه ج 07
266

۱۲۶۳۴.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :إنَّما تَكونُ الأشياءُ بإرادَتِهِ و مَشيئَتِهِ ؛ مِن غَيرِ كلامٍ ، و لا تَرَدُّدٍ في نَفَسٍ ، و لا نُطقٍ بِلِسانٍ . ۱

(انظر) معرفة اللّه : باب 2623 .

2612

ظاهِرٌ و باطِنٌ

الكتاب :

هُوَ الْأَوَّلُ وَ الاْخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» . ۲

الحديث :

۱۲۶۳۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الظّاهِرُ لا يُقالُ : «مِمَّ ؟»، و الباطِنُ لا يُقالُ : «فيمَ ؟» . ۳

۱۲۶۳۶.عنه عليه السلام :و الظّاهِرُ فلا شَيءَ فَوقَهُ ، و الباطِنُ فلا شَيءَ دُونَهُ . ۴

۱۲۶۳۷.عنه عليه السلام :و الظّاهِرُ لا بِرُؤيَةٍ ، و الباطِنُ لا بِلَطافَةٍ . ۵

۱۲۶۳۸.عنه عليه السلام :الظّاهِرُ بِعَجائبِ تَدبيرِهِ لِلنّاظِرينَ ، و الباطِنُ بِجَلالِ عِزَّتِهِ عَن فِكْرِ المُتَوَهِّمِينَ . ۶

۱۲۶۳۴.امام كاظم عليه السلام :اشياء با اراده و خواست او پديد مى آيند، بى آن كه سخنى گفته شود و يا انديشه اى از خاطرى بگذرد و يا زبانى به سخن گويا شود.

2612

خدا آشكار و نهان است

قرآن:

«اوست آغاز و انجام و آشكار و نهان و او به همه چيز داناست».

حديث:

۱۲۶۳۵.امام على عليه السلام :آشكار است، اما گفته نمى شود: «از چه چيز؟» و نهان است، ولى گفته نمى شود: «در چه چيز؟».

۱۲۶۳۶.امام على عليه السلام :آشكار است و چيزى آشكارتر از او نيست. نهان است و چيزى نهانتر از او نيست.

۱۲۶۳۷.امام على عليه السلام :آشكار است نه با ديدن ظاهرى و نهان است نه به سبب لطافت (ريز بودن).

۱۲۶۳۸.امام على عليه السلام :به سبب شگفتيهاى آفرينشش، براى بينايان آشكار است و به سبب شكوه عزّتش از انديشه و اوهام انديشمندان و انديشه گران پنهان است.

1.التوحيد : ۱۰۰/۸ .

2.الحديد : ۳ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۳.

4.نهج البلاغة : الخطبة ۹۶.

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۲.

6.نهج البلاغة : الخطبة ۲۱۳.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 578459
صفحه از 575
پرینت  ارسال به