37
ميزان الحكمه ج 07

«لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاُِولِي الْألْبابِ ما كانَ حَدِيثا يُفْتَرَى وَ لكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ». ۱

يُقَلِّبُ اللّهُ الَّليْلَ وَ النَّهارَ إنَّ فِي ذلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأبْصارِ» . ۲

الحديث :

۱۱۸۷۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الزَّمانُ يُريكَ العِبَرَ . ۳

۱۱۸۷۷.عنه عليه السلام :و إنَّ لَكُم في القُرونِ السّالِفَةِ لَعِبرَةً، أينَ العَمالِقَةُ و أبناءُ العَمالِقَةِ ؟ ! أينَ الفَراعِنَةُ وَ أبناءُ الفَراعِنَةِ ؟! أينَ أصحابُ مَدائنِ الرَّسِّ الّذين قَتَلوا النَّبِيّينَ، و أطفَؤوا سُنَنَ (سِيَرَ) المُرسَلِينَ، و أحيَوا سُنَنَ الجَبّارينَ . ۴

۱۱۸۷۸.عنه عليه السلام :إنَّ الاُمورَ إذا اشتَبَهَت اعتُبِرَ آخِرُها بِأوَّلِها . ۵

۱۱۸۷۹.عنه عليه السلامـ لَمّا تَلا :«أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ * حَتّى زُرْتُمُ المَقابِرَ»۶ـ: أ فَبِمَصارِعِ آبائهِم يَفخَرونَ ؟! ......... و لَأَن يَكونوا عِبَرا أحَقُّ مِن أن يَكونوا مُفتَخَرا ......... و لَئن عَمِيَت آثارُهُم و انقَطَعَت أخبارُهُم، لَقَد رَجَعَت فِيهِم أبصارُ العِبَرِ، و سَمِعَت عَنهُم آذانُ العُقولِ، و تَكَلَّموا مِن غَيرِ جِهاتِ النُّطقِ . ۷

«در داستانهايشان براى خردمندان عبرتى است. اين داستانى بر ساخته نيست بلكه تصديق سخن پيشينيان و تفصيل هر چيزى است و براى آنها كه ايمان آورند هدايت است و رحمت».

«خدا شب و روز را مى گرداند، همانا در اين امر عبرتى براى اهل بصيرت است».

حديث:

۱۱۸۷۶.امام على عليه السلام :روزگار، عبرتها را به تو نشان مى دهد.

۱۱۸۷۷.امام على عليه السلام :راستى كه در اقوام و ملل پيشين براى شما درس عبرتى است. كجايند عمالقه ۸ و زادگان عمالقه؟ كجايند فرعونان و فرعون زادگان؟ كجايند مردمان شهرهاى رَسّ؛ همانان كه پيامبران را كشتند و سنّتهاى فرستادگان الهى را از بين بردند و شيوه هاى ستمگران را زنده ساختند؟

۱۱۸۷۸.امام على عليه السلام :هرگاه امور همانند (و مورد اشتباه) شوند، فرجام آنها با آغازشان سنجيده مى شود.

۱۱۸۷۹.امام على عليه السلامـ پس از تلاوت اين آيه كه : «شما را فخر فروشى به يكديگر مشغول داشت، تا آن جا كه به ديدن گورها رفتيد» ـفرمود : آيا به گورهاى پدرانشان مى نازند؟ ......... اگر آنان مايه عبرت باشند سزاوارتر است تا وسيله فخر و نازش .........
اگر آثار آنان ناپديد گشته و خبرهايشان از بين رفته، ديدگان عبرت آموز به آنان مى نگرد و گوشهاى خردها سخنان آنان را مى شنود؛ آنان با ابزارهايى غير از ابزار گفتار ، سخن مى گويند.

1.يوسف : ۱۱۱.

2.. النور : ۴۴.

3.غرر الحكم : ۱۰۲۶.

4.. نهج البلاغة: الخطبة۱۸۲.

5.نهج البلاغة : الحكمة ۷۶.

6.. التكاثر : ۱ و ۲ .

7.نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۱.

8.قومى باستانى در شمال عربستان مى زيستند . ايشان قومى از عرب بائده و از فرزندان عمليق ابن لاوذبن ارم بن سام بن نوح، و مردانى تنومند و بلند قامت بودند .


ميزان الحكمه ج 07
36

2469

إنذارُ الاعتِبارِ

۱۱۸۷۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الاعتِبارُ مُنذِرٌ ناصِحٌ، مَن تَفَكَّرَ اعتَبَرَ، و مَنِ اعتَبَرَ اعتَزَلَ، و مَنِ اعتَزَلَ سَلِمَ . ۱

۱۱۸۷۲.عنه عليه السلام :الاعتِبارُ يَقودُ إلَى الرَّشادِ . ۲

۱۱۸۷۳.عنه عليه السلام :الاعتِبارُ يُفيدُ الرَّشادَ . ۳

۱۱۸۷۴.عنه عليه السلام :مَنِ اعتَبَرَ أبصَرَ، و من أبصَرَ فَهِم، و مَن فَهِمَ عَلِمَ . ۴

۱۱۸۷۵.عنه عليه السلام :ذِمَّتي بِما أقولُ رَهينَةٌ و أنا بِه زَعيمٌ: إنَّ مَن صَرَّحَت لَهُ العِبَرُ عَمّا بَينَ يَدَيهِ مِنَ المَثُلاتِ حَجَزَهُ التَّقوى عَن تَقَحُّمِ الشُّبُهاتِ . ۵

2470

ما يَنبَغِي الاعتِبارُ بِهِ

الكتاب :

فَأَخَذَهُ اللّهُ نَكالَ الآخِرَةِ وَ الأُولَى * إِنَّ فِي ذلِكَ لَعِبْرَةً لِمَنْ يَخْشَى» . ۶

2469

هشدار دهندگى عبرت

۱۱۸۷۱.امام على عليه السلام :عبرت گيرى، هشدار دهنده اى صادق است، كسى كه بينديشد، عبرت گيرد و كسى كه عبرت گيرد، [از گناهان و عوامل مهلك] كناره گيرد و كسى كه كناره گيرى كند سالم ماند.

۱۱۸۷۲.امام على عليه السلام :عبرت گرفتن، به راه راست مى كشاند.

۱۱۸۷۳.امام على عليه السلام :فايده عبرت آموختن، رهيابى و رستگارى است.

۱۱۸۷۴.امام على عليه السلام :هركه عبرت گيرد، بينش يابد و هركه بينش يابد فهيم گردد و هركه فهيم شود، دانا گردد.

۱۱۸۷۵.امام على عليه السلام :گردنم در گرو سخنى است كه مى گويم و درستى آن را ضمانت مى كنم؛ هر كسى با ديده عبرت به سرگذشت پيشينيان و كيفرهايى كه بر سر آنان آمده است بنگرد، پرهيزگارى ، او را از فرو افتادن در شبهات باز دارد.

2470

عوامل عبرت آموز

قرآن:

«خدا به عذاب آخرت و دنيا گرفتارش ساخت. بي گمان در اين عبرتى است براى كسى كه مى ترسد».

1.بحار الأنوار : ۷۸/۹۲/۱۰۱.

2.بحار الأنوار : ۷۸/۹۲/۱۰۱.

3.غرر الحكم : ۱۰۳۷.

4.نهج البلاغة : الحكمة ۲۰۸.

5.بحار الأنوار : ۷۸/۳/۵۱.

6.النازعات : ۲۵، ۲۶.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 578405
صفحه از 575
پرینت  ارسال به