۱۳۶۷۹.عنه عليه السلام :أدَلُّ شَيءٍ عَلى غَزارَةِ العَقلِ حُسنُ التَّدبيرِ . ۱
۱۳۶۸۰.عنه عليه السلام :المَرءُ يَتَغَيَّرُ في ثَلاثٍ : القُربِ مِنَ المُلوكِ ، و الوِلاياتِ ، و الغَناءِ من الفَقرِ ، فمَن لَم يَتَغَيَّرْ في هذهِ فهُوَ ذو عَقلٍ قَويمٍ و خُلقٍ مُستَقيمٍ . ۲
۱۳۶۸۱.عنه عليه السلام :مَن كَمُلَ عَقلُهُ حَسُنَ عَمَلُهُ . ۳
۱۳۶۸۲.عنه عليه السلامـ في وَصفِ السّالِكِ الطَّريقَ إلَى اللّهِ سُبحانَهُ ـ: قَد أحيا عَقلَهُ و أماتَ نَفسَهُ ، حَتّى دَقَّ جَليلُهُ ، و لَطُفَ غَليظُهُ ، وَ بَرَقَ لَهُ لامِعٌ كَثيرُ البَرقِ ، فأبانَ لَهُ الطَّريقَ و سَلَكَ بِه السَّبيلَ . ۴
(انظر) العقل: باب 2768.
2772
ما يُضعِفُ العَقلَ
۱۳۶۸۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ذَهابُ العَقلِ بَينَ الهَوى و الشَّهوَةِ . ۵
۱۳۶۸۴.عنه عليه السلام :ضَياعُ العُقولِ في طَلَبِ الفُضولِ . ۶
۱۳۶۸۵.عنه عليه السلام :عُجبُ المَرءِ بِنَفسِهِ أحَدُ حُسّادِ عَقلِهِ . ۷
۱۳۶۷۹.امام على عليه السلام :بهترين دليل بر فراوانى عقل، حسن تدبير است.
۱۳۶۸۰.امام على عليه السلام :انسان در سه جا عوض مى شود: نزديكى به شاهان، زمامدارى، و توانگر شدن بعد از نادارى. هر كه در اين سه جا عوض نشود، از خردى استوار و خويى راست و درست برخوردار است.
۱۳۶۸۱.امام على عليه السلام :هر كه خردش كامل باشد، كردارش نيكوست.
۱۳۶۸۲.امام على عليه السلامـ در توصيف رهرو راه خداوند سبحان ـفرمود : او خرد خويش را زنده كرد و نفْسش را ميراند، تا جايى كه [اندام ]درشت او نزار شد و ستبرى اش زار. و برقى پر نور براى او درخشيد و راه را برايش روشن ساخت و در پرتو آن راه پيمود.
2772
عوامل ناتوان كننده خرد
۱۳۶۸۳.امام على عليه السلام :بر اثر هوس و شهوت، خرد از بين مى رود.
۱۳۶۸۴.امام على عليه السلام :تباه شدن خردها در جستن فزونيهاست.
۱۳۶۸۵.امام على عليه السلام :خودپسندى انسان، يكى از حسودانِ خرد اوست.