331
ميزان الحكمه ج 09

الحديث :

۱۶۵۸۹.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنَّ أحسَنَ الحَديثِ كتابُ اللّهِ ، و خَيرُ الهُدى هُدى محمّدٍ صلى الله عليه و آله ، و شَرَّ الاُمورِ مُحدَثاتُها . ۱

۱۶۵۹۰.عنه صلى الله عليه و آله :أصدَقُ القَولِ و أبلَغُ المَوعِظَةِ و أحسَنُ القَصَصِ كتابُ اللّهِ . ۲

۱۶۵۹۱.عنه صلى الله عليه و آله :فَضلُ القرآنِ على سائرِ الكلامِ كَفَضلِ اللّهِ على خَلقِهِ . ۳

۱۶۵۹۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ أحسَنَ القَصصِ و أبلَغَ المَوعِظَةِ و أنفَعَ التَّذكُّرِ كتابُ اللّهِ جلَّ و عَزَّ . ۴

۱۶۵۹۳.عنه عليه السلام :تَعَلَّمُوا كتابَ اللّهِ تباركَ و تعالى ؛ فإنّهُ أحسَنُ الحَديثِ و أبلَغُ المَوعِظَةِ ، و تَفَقَّهُوا فيه فإنّهُ رَبيعُ القُلوبِ ، و استَشفُوا بنُورِهِ فإنّه شِفاءٌ لِما في الصُّدورِ ، و أحسِنُوا تِلاوَتَهُ فإنّهُ أحسَنُ القَصصِ . ۵

۱۶۵۹۴.عنه عليه السلام :أحسِنُوا تِلاوَةَ القرآنِ فإنّهُ أنفَعُ القَصصِ ، و استَشفُوا بهِ فإنّهُ شِفاءُ الصُّدورِ . ۶

حديث :

۱۶۵۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نيكوترين سخن، كتاب خداست و بهترين روش، روش محمّد صلى الله عليه و آله است و بدترين امور [در دين]، بدعتهاست.

۱۶۵۹۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :راست ترين سخن و رساترين اندرز و بهترين داستان (تاريخ)، كتاب خداست.

۱۶۵۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :برترى قرآن بر ديگر سخنان، همچون برترى خدا بر خلق خود است.

۱۶۵۹۲.امام على عليه السلام :بهترين داستان و رساترين اندرز و سودمندترين پند، كتاب خداوند عزّ و جلّ است.

۱۶۵۹۳.امام على عليه السلام :كتاب خداوند تبارك و تعالى را بياموزيد؛ زيرا كه آن نيكوترين سخن و رساترين اندرز است و قرآن را بفهميد؛ زيرا كه آن بهار دلهاست و از نور آن شفا جوييد؛ زيرا كه آن شفابخش بيماريهاى سينه هاست و آن را نيكو تلاوت كنيد؛ زيرا كه آن بهترين داستان (تاريخ) است.

۱۶۵۹۴.امام على عليه السلام :قرآن را نيكو [و با دقّت ]تلاوت كنيد؛ زيرا كه آن، سودمندترين داستان (تاريخ) است و از آن شفا جوييد؛ زيرا كه آن شفاى سينه هاست.

1.بحار الأنوار : ۷۷/۱۲۲/۲۳.

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۴/۴۰۲/۵۸۶۸.

3.بحار الأنوار:۹۲/۱۹/۱۸.

4.الكافي : ۸/۱۷۵/۱۹۴.

5.تحف العقول : ۱۵۰.

6.غرر الحكم : ۲۵۴۳.


ميزان الحكمه ج 09
330

الحديث :

۱۶۵۸۷.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :علَيكُم بالقرآنِ، فاتَّخِذُوهُ إماما و قائدا . ۱

۱۶۵۸۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنّه سَيأتي علَيكُم مِن بَعدي زَمانٌ ليسَ فيهِ شيءٌ أخفى مِن الحقِّ ، و لا أظهَرَ مِن الباطِلِ ......... فالكتابُ و أهلُهُ في ذلكَ الزَّمانِ في الناسِ و لَيسا فيهِم ، و مَعَهُم و ليسا مَعَهُم ، لأنَّ الضَّلالَةَ لا تُوافِقُ الهُدى و إنِ اجتَمَعا ، فاجتَمَعَ القَومُ علَى الفُرقَةِ ، و افتَرَقُوا علَى الجَماعَةِ ، كَأنَّهُم أئمّةُ الكتابِ و ليسَ الكتابُ إمامَهُم ، فلم يَبقَ عِندَهُم مِنهُ إلاّ اسمُهُ ، و لا يَعرِفُونَ إلاّ خَطَّهُ و زَبْرَهُ . ۲

3238

القُرآنُ أحسَنُ الحَديثِ

الكتاب :

اللّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابا مُتَشَابِها مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللّهِ» . ۳

حديث :

۱۶۵۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بر شما باد قرآن، آن را پيشوا و راهبر خود كنيد.

۱۶۵۸۸.امام على عليه السلام :به زودى پس از من روزگارى بر شما بيايد كه در آن روزگار چيزى نا پيداتر از حق و آشكارتر از باطل نيست ......... پس، قرآن و اهل آن در آن روزگار در ميان مردم هستند ولى نيستند. با آنان هستند ولى نيستند ۴ ؛ زيرا كه گمراهى با هدايت سازش نمى كند، هر چند در كنار هم باشند. پس مردم بر تفرقه و جدايى همداستانند و در حالى جمع اند كه پراكنده و متفرقند، گويى كه آنان پيشوايان قرآنند نه قرآن پيشواى آنان. پس، در ميان آنان از قرآن جز نامش، چيزى باقى نماند و جز خطّ و رسمش، چيز ديگرى را از آن نشناسند.

3238

قرآن، نيكوترين سخن است

قرآن:

«خدا نيكوترين سخن را [به صورت] كتابى متشابه، متضمن وعده و وعيد نازل كرده است. آنان كه از پروردگارشان مى هراسند، پوست بدنشان از آن به لرزه مى افتد. سپس پوستشان و دلشان به ياد خدا نرم مى گردد».

1.كنز العمّال : ۴۰۲۹.

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۷.

3.الزمر : ۲۳.

4.يعنى به ظاهر در ميان مردم به سر مى برند ؛ امّا در انديشه و كردار با مردم آن روزگار فاصله زيادى دارند .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 09
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 499368
صفحه از 612
پرینت  ارسال به