۱۵۷۳۴.عنه عليه السلام :إنّ أبغَضَ الخَلائقِ إلَى اللّهِ رَجلانِ : رَجُلٌ وَكَلَهُ اللّهُ إلى نفسِهِ ، فهُو جائرٌ عن قَصدِ السَّبيلِ ، مَشغوفٌ بكلامِ بِدعَةٍ و دُعاءِ ضَلالَةٍ، فهُو فِتنَةٌ لِمَنِ افتَتَنَ بهِ . . . ۱ .
(انظر) الغنى : باب 3064 ، 3066.
3107
في كُلِّ قَبضٍ و بَسطٍ ابتِلاءٌ
۱۵۷۳۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :ما مِن قَبضٍ و لا بَسطٍ إلاّ و للّهِِ فيهِ المَنُّ و الابتِلاءُ . ۲
۱۵۷۳۶.عنه عليه السلام :ما مِن قَبضٍ و لا بَسطٍ إلاّ و للّهِِ فيهِ مَشِيَّةٌ و قَضاءٌ و ابتِلاءٌ . ۳
۱۵۷۳۷.عنه عليه السلام :ليسَ شيءٌ فيهِ قَبضٌ أو بَسطٌ مِمّا أمَرَ اللّهُ بهِ أو نَهى عَنهُ إلاّ و فيهِ مِن اللّهِ عَزَّ و جلَّ ابتِلاءٌ و قَضاءٌ . ۴
۱۵۷۳۸.عنه عليه السلام :ليسَ للعَبدِ قَبضٌ و لا بَسطٌ مِمّا أمَرَ اللّهُ بهِ أو نَهَى اللّهُ عَنهُ إلاّ و مِن اللّهِ فيهِ ابتِلاءٌ ۵ . ۶
۱۵۷۳۴.امام على عليه السلام :منفورترين خلق نزد خدا دو نفرند: يكى آن كه خداوند او را به خودش وا گذاشته است. چنين كسى از راه راست منحرف مى شود و شيفته گفتارِ بدعت آميز و دعوتِ گمراه كننده است و از اين رو، مايه فتنه و گمراهى كسى است كه فريفته او مى شود ......... .
3107
همه گرفتارى ها و گشايش ها آزمايش است
۱۵۷۳۵.امام صادق عليه السلام :هيچ گرفتگى و هيچ گشايشى نيست، مگر اين كه خدا را در آن نواختن و آزمودن است.
۱۵۷۳۶.امام صادق عليه السلام :هيچ گرفتارى و هيچ گشايشى نيست، مگر اين كه خدا را در آن خواست و حكم و آزمايشى است.
۱۵۷۳۷.امام صادق عليه السلام :هيچ گرفتگى يا گشايشى در آنچه خدا بدان امر كرده يا از آن نهى نموده است صورت نگيرد، مگر اين كه خداوند عزّ و جلّ را از اين كار آزمايش و حُكمى است.
۱۵۷۳۸.امام صادق عليه السلام :در آنچه خداوند بدان امر فرموده يا از آن نهى كرده است، براى بنده هيچ گرفتگى و گشايشى صورت ندهد، مگر اين كه خدا را در اين كار آزمايشى است. ۷
1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۷.
2.التوحيد : ۳۵۴/۱.
3.بحار الأنوار : ۵/۲۱۶/۵.
4.التوحيد : ۳۵۴/۳.
5.بحار الأنوار : ۵/۲۱۷/۷.
6.قال المجلسيّ : لعلّ القَبض و البَسط في الأرزاق بالتوسيع و التقتير ، و في النفوس بالسرور و الحزن ، و في الأبدان بالصحّة و الألم ، و في الأعمال بتوفيق الإقبال إليه و عدمه ، و في الأخلاق بالتحلية و عدمها ، و في الدعاء بالإجابة له و عدمها ، و في الأحكام بالرخصة في بعضها و النهي عن بعضها (بحار الأنوار : ۵/۲۱۷).
7.علامه مجلسى مى گويد : گرفتگى و گشايش در روزيها به زياد كردن و كم كردن آنهاست و در نفوس و جانها به شادى و غم و در بدنها به تندرستى و بيمارى و در اعمال به توفيق و عدم توفيق در انجام آنها و در خُلق و خويها به آراستگى و عدم آراستگى و در دعا به اجابت و عدم اجابت آن و در احكام به اجازه و رخصت دادن در انجام بعضى از آنها و نهى از انجام پاره اى ديگر.